-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
یارگیری از حاشیهنشینان بهجای رسیدگی به آنان
افتونیوز - جهانگیر ایزدپناه (فعال اجتماعی) هر تغییری در ساختار اقتصادی– اجتماعی جامعه تحولات سیاسی متناسب با آن را میطلبد؛ در دوران پهلوی جامعه ما تحول و تجددی یافت بهخصوص از انقلاب سفید به بعد ساختار کهن دگرگون شد. سیلی از مردم روستاها و عشایر به حاشیه شهرها روی آوردند اما بهدرستی جذب سیستم سرمایهداری نشدند. طبیعی است که تحول فرهنگی این حاشیهنشینان هم بهکندی انجام گرفت و هم پیوندی و یکپارچگی (انتگراسیون) لازم در جامعه شکل نگرفت. حاشیهنشینان بهدرستی جذب جامعه سرمایهداری تجدد یافته نشدند. به علت بافتار و ساختار جامعهای با کثرت روستانشین هم مدت بیشتری وقت میطلبید تا فرهنگ شهرنشینی و حاشیهنشینان بههمپیوستگی (انتگره) دست یابند و هم حاکمیت پهلوی آنچنان برنامهریزی درست و علمی برای رسیدگی به حاشیهنشینان و حل این معضل نداشت. در نتیجه این دوگانگی شرایط زیستی و فرهنگی در جامعه نمایان بود. همین حاشیهنشینان و حاشیهنشینی در مراحل بعدی مشکلآفرین شد. از طرفی خود رژیم پهلوی این درک را نداشت یا به علت ماهیت نوع سلطنتش نخواست قبول کند که وقتی مدرنیزاسیون را پیش میبرد باید به الزامات آن یعنی دموکراتیزاسیون هم گردن نهد. در عمل یک تناقضی در سیاستش بود. از یکسو درصدد گسترش شهرنشینی و تجدد و باسواد شدن و رشد مؤسسات آموزشی بود و از دیگر سو سیاست سانسور و کنترل و پیگرد سیاسی هر نوع مخالفی را دنبال میکرد و آزادیهای دمکراتیک و کثرتگرایی را برنمیتافت. بنا براین در کنار دیگر عوامل با دو اشکال عمده روبرو بود یکی سیاست تغییر ساختار جامعه و مدرنیزاسیون بدون رعایت الزامات آن (دمکراتیزاسیون) و دیگری سیل حاشیهنشینان سروسامان نیافته با افکار و فرهنگشان و عدم رسیدگی لازم به آنها. همین حاشیهنشینان بیشترین زمینه را برای بهرهبرداری نیروهای سنتگرا داشتند. در نتیجه حاکمیت پهلوی دوم هم با مخالفت و چالش روشنفکران و قشر آزادیخواه و هم با سنتگرایان مذهبی و بهرهگیریشان از حاشیهنشینان روبرو گشت. دراینبین اقشار بینابینی هم علیرغم تحولات و تجدد نسبیشان هنوز فرهنگ و اعتقادات مذهبی در وجودشان وجود داشت، زیرا جامعه ایران ملغمهای از سنت و تجدد بود. در کنار این نقیصهها افزایش ناگهانی قیمت نفت و عدم برنامهریزی دقیق برای سرمایهگذاریهای بنیادین و علمی باعث تورم و فساد شد. در نتیجه رژیم شاه با جنبشی اعتراضی مرکب از دو طیف یکی متجددان و روشنفکران و نیروهای چپ و دیگری سنتگرایان مذهبی روبرو شد و انقلاب بهمن 57 به وقوع پیوست. انقلاب پیروز شد و رهبران که بیشترین نیرو و پشتیبانی را از سوی حاشیهنشینان و سنتگرایان دریافت کرده بودند، افراد وفادار و مناسب با روحیه و اهداف خود را بیشتر از بین همین اقشار گزینش کردند و به خدمت گرفتند و آن طیف دیگر را از عرصه اجتماع بیرون راندند. هم خاستگاه طبقاتی و فرهنگی روحانیون و آموزههایشان و هم خاستگاه به خدمت گرفته شدگان و فرهنگ و آموزههایشان با شهرنشینان و تجددخواهان سازگاری نداشت و این امر منجر به تلاش برای یکسانسازی سلایق جامعه و دخالت در امور خصوصی و ظواهر اقشار مختلف جامعه شد که بهتدریج با عدم پذیرش مردم روبرو گشت. در ادامه و بهمرورزمان اما حاشیهنشینان فقرشان بیشتر شدند و مشکلات زندگیشان گریبانگیر اکثریت مردم شد. گزینش و به خدمتگیری عدهای از حاشیهنشینان جای رسیدگی و فقرزدایی از حاشیهنشینان و سایر اقشار مردم را گرفت اما شعار خدمت به مستضعفان لقلقه زبان ماند. از قرار معلوم باید در مفاهیم زبان و ادبیات هم دست برد و این تمثیل را باید دگرگون ساخت و گفت «رطب خورده منع رطب توان کرد.» دراینبین روشنفکران نگونبخت هم از سوی هواخواهان حکومت قبل و هم از سوی حاکمیت جدید مورد بیمهریاند.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 2 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 3 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 4 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 5 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 6 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 8 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- تیتر خبرساز روزنامه اعتماد در پی حادثه بالگرد رئیس جمهور
- واکنش حسن روحانی به سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی
- معاون اجرایی رئیس جمهور: با 2 نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
- هواشناسی و تیم امنیت سفر رئیسجمهور حتما باید وضعیت را پیش بینی میکردند
- (اینفوگرافیک) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟
- جدیدترین اخبار از سانحه بالگرد رئیس جمهور/ بروز رسانی می شود
- جسد «سبحان» بعد از 27 روز در رود خرسان پیدا شد
- دلایل افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از زبان استاندار
- متن و حاشیههای شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه/ از تذکرهای مکرر استاندار به سخنرانان تا سرگیجه «محسنی اژهای» از ماجرای سدها در استان!
- برگزاری آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در گچساران
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!