-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
خودروهاي فرانسوي از ورود به ايران منع شدند/ واردات خودرو با نگاه سياسي
يك كارشناس خودرو: فرانسويها خيلي وقت است كه رفتهاند و آسيبي هم نديدهاند اميد قاليباف، سخنگوي وزارت صمت روز گذشته اعلام كرد كه واردات خودروهاي فرانسوي به ايران ازسوي وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت ممنوع و تحريم شده است. وي تاكيد كرد: وزارت صمت و دولت ايران، خودروسازان فرانسوي را به خاطر رفتارشان تحريم كردهاند و ديگر نميگذارند تا آنها بتوانند با ابزار تحريم، صنعت و بازار خودروي ايران را تحت فشار بگذارند. به گفته قاليباف، به خاطر رفتار غيرحرفهاي كه فرانسويها در سالهاي گذشته داشتهاند، ديگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سيتروئن و ساير خودروسازان فرانسوي داده نخواهد شد و در اين مدت هم هيچ مجوزي براي ورود خودروهاي فرانسوي صادر نشده و تمركز اصلي براي واردات، صرفا روي خودروهاي ژاپني، كرهاي، چيني و اروپايي غير فرانسوي است. براساس اين گزارش پيش از اين هفت شركت خودروساز (كرمان موتور، خودروسازي فردا، مكث موتور، آرين موتور پويا، سايپا-سيتروئن، پارسخودرو و سايپا) به عنوان بازيگران اصلي واردات خودرو ازسوي وزارت صمت معرفي شده بودند.
اين تصميم تاثير چنداني بر بازار ندارد فربد زاوه، كارشناس صنعت خودرو در واكنش به اين تصميم وزارت صمت به «اعتماد» گفت: به نظر نميرسد اين تصميم وزارت صمت تاثير چنداني روي بازار خودرو داشته باشد و آسيبي هم به صنعت خودروي فرانسه نخواهد زد. اين كارشناس بازار خودرو گفت: در گذشته كل صنعت خودروي ايران به فرانسه متصل بود و در طول 40 سال گذشته اين ارتباطات ادامه داشت اما قبل از اينكه ايران چنين تصميمي در مورد ممنوعيت واردات از اين كشور بگيرد در واقع فرانسويها بازار خودروي ايران را ترك كرده بودند هر چند پايه و اساس صنعت خودروي ايران فرانسوي است. اين كارشناس صنعت خودرو تصريح كرد: اينكه قرار بود به عنوان مثال 10 هزار خودرو با رانت و به صورت مهندسي شده از فرانسه وارد ايران شود با اين خبر ديگر قرار نيست از اين كشور وارداتي صورت گيرد پس ميبينيم كه اين ميزان از واردات اصلا در اين شرايط اقتصادي ايران تاثيري بر بازار نخواهد داشت. البته شركت واردكننده سايپا- سيتروئن در ليست شركتهاي واردكننده بود كه بايد سيتروئن ميآورد كه با اين تصميم واردات اين خودرو هم لغو خواهد شد.
مساله در اقتصاد ايران مشكلات مربوط به سياستهاي پولي است زاوه با بيان اينكه مهمترين مساله در اقتصاد ايران مشكلات مربوط به سياستهاي پولي است، افزود: با وجود اين مشكلات مساله عرضه خودرو چندان مطرح نيست، زيرا با يك جامعه فقير فاقد قدرت خريد روبهرو هستيم و موضوع اين نيست كه چه خودرويي قرار است در بازار عرضه شود مساله اصلي اين است كه پولي براي خريد خودرو نيست. او در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين تصميم وزارت صمت به نفع چينيها نخواهد شد؟ گفت: خير، زيرا بازار خودروي ايران از قبل به چينيها واگذار شده بود و در اين مدت به اندازهاي چينيها و مونتاژكاران از انحصاري كه دراختيارشان بوده خيالشان راحت است كه با وجودي كه اعلام شد واردات خودرو انجام ميشود باز هم قيمت خودروهايشان را افزايش دادند.
عدم مراودات مالي با شركتهاي خودروسازي زاوه در ادامه خاطرنشان كرد: البته موضوع تنها محدود به عدم همكاري شركتهاي خودروسازي در زمان تحريمها نميشود زيرا تا زماني كه مسائل مربوط به FATF در ايران حل نشود چگونه ميتوان مراودات مالي با اين شركتها برقرار كرد؟ اين كارشناس حوزه خودرو در پاسخ به اين پرسش كه فرانسوي بودن اغلب پلتفرمها در كشور مشكلي در آينده به وجود نخواهد آورد، افزود: خير، در دوره قبلي تحريمها اين مشكل هم حل شد و اين موضوع چندان ارتباطي به محصولات شركت مادر ندارد و امروز تنها «آرم» روي خودروهاي فرانسوي شده است. زاوه در مورد اينكه تمركز واردات خودرو بيشتر روي كدام كشورها خواهد بود نيز تصريح كرد: با توجه به سقف قيمتي كه براي خودروها درنظر گرفته شده برند باارزشي وارد كشور نخواهد شد و اگر هم از برندهاي معروف خودرويي وارد شود به گفته آقايان خودروها ارزانقيمت و اقتصادي خواهند بود و آنگونه كه اعلام شده از كرهجنوبي و ژاپن هم خودرو وارد ميشود. اين كارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اين پرسش كه آيا در بخش تامين قطعات خودرويهاي فرانسوي با مشكلي مواجه نخواهيم شد، گفت: خير، زيرا به دليل تحريمها اغلب اين قطعات چيني شدهاند يا داخليهاي بيكيفيت هستند. او در مورد اينكه آيا اين خودروهاي وارداتي در داخل نمايندگي هم خواهند داشت، افزود: اين موضوع به عنوان پيششرط قانون واردات عنوان شده اما هيچ كدام به صورت مستقيم نميتوانند با شركت مادر در ارتباط باشند و بايد با واسطهها فعاليت كنند.
واردات خودرو به گروه هدف اصابت نميكند زاوه در ادامه گفت: به نظر نميرسد خودروي باارزشي ميان خودروهاي وارداتي باشد و افرادي كه مشتري ثابت خودروهاي وارداتي هستند هم بعيد است در اين سري از خودروهاي وارداتي مشتري اين خودروها باشند زيرا پيش از اين خودروهاي گرانقيمتتري را ميخريدند اما ممكن است به عنوان خودروهاي سوم و چهارم از اين قبيل خودروها هم خريداري كنند اما اينكه اين خودروها هم براي گروه هدف (اقشار متوسط جامعه) باشد باز هم بعيد است با اين درآمدها قدرت خريد اين خودروها را هم داشته باشند. او گفت: برخلاف شعارهايي كه داده ميشود كه گروه هدف براي واردات اين خودروها اقشار متوسط و پايين جامعه هستند بايد گفت كه قيمت اين خودروها هم زير يك ميليارد و نيم نخواهد بود و اين واردات هم به اين گروه هدف اصابت نخواهد كرد، چراكه فردي كه توان خريد يك پرايد توليد داخل را ندارد چگونه ميخواهد اين خودرو را بخرد؟
شركتهاي واردكننده چه خودروهايي ميآورند؟ گفتني است نگاهي به كارنامه واردات برندهاي وارداتي در ميان ليست شركتهاي اعلام شده نشان ميدهد؛ شركت «آرين موتور پويا» سابقه همكاري با شركت «ميتسوبيشي» را داشته، بنابراين به نظر ميرسد اين شركت مجددا به سراغ مذاكره و واردات اين برند خوشنام ژاپني خواهد رفت. باتوجه به اعلام وزارت صمت درخصوص واردات خودروهاي چيني نيز، احتمالا دو شركت مونتاژكننده محصولات چيني يعني؛ خودروسازي «فردا و مكث موتور» نيز به سراغ واردات محصولات چيني به كشور بروند. «كرمان موتور» نيز در دولت دوازدهم عليرغم مونتاژ محصولات هيونداي به واردات برخي مدلهاي بزرگترين خودروساز كرهاي مشغول بود، بنابراين هيونداي احتمالا توسط اين شركت به كشور راه يابد و براساس احتمالات قرار بر اين بود تا شركتهاي خودروساز «سايپا و سايپا-سيتروئن» هم به سراغ مذاكره با «كيا، رنو و سيتروئن» بروند كه با اين تصميم جديد وزارت صمت درخصوص ممنوعيت واردات خودرو از كشور فرانسه اين مذاكرات نيز كنسل خواهد شد.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 2 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 3 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 4 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 5 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 6 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 8 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- تیتر خبرساز روزنامه اعتماد در پی حادثه بالگرد رئیس جمهور
- واکنش حسن روحانی به سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی
- معاون اجرایی رئیس جمهور: با 2 نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
- هواشناسی و تیم امنیت سفر رئیسجمهور حتما باید وضعیت را پیش بینی میکردند
- (اینفوگرافیک) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟
- جدیدترین اخبار از سانحه بالگرد رئیس جمهور/ بروز رسانی می شود
- جسد «سبحان» بعد از 27 روز در رود خرسان پیدا شد
- دلایل افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از زبان استاندار
- متن و حاشیههای شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه/ از تذکرهای مکرر استاندار به سخنرانان تا سرگیجه «محسنی اژهای» از ماجرای سدها در استان!
- برگزاری آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در گچساران
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!