یادداشت
گفتگو و گزارش

بزرگواری نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی: عده‌ای سهم گرفته و سکوت کرده‌اند/ وقتی استاندار ضعیفی را با نظر نمایندگان بیاورند، زیرمجموعه نیز ضعیف خواهد بود/ با اغتشاش و آشوب مخالفیم؛ اعتراض حق مردم است

بزرگواری نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی: عده‌ای سهم گرفته و سکوت کرده‌اند/ وقتی استاندار ضعیفی را با نظر نمایندگان بیاورند، زیرمجموعه نیز ضعیف خواهد بود/ با اغتشاش و آشوب مخالفیم؛ اعتراض حق مردم است

در هر جامعه‌ای باید باب گفت و گو باز باشد تا مسائل به شکل عادی حل شوند، اما زمانی که گفت و گو حذف می‌شود، افراد نمی‌توانند درباره مسائل مختلف با هم گفت و گو کنند، یا رسانه‌ها نتوانند صدای جامعه باشند، مشکلات به شکل‌های مختلف اعتراض و... بروز می‌کنند. در خصوص شرایط فعلی، موضوع گفت‌وگو، نخبگان، معیشت و مدیریتی در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد پایگاه خبری کبنا نیوز تصمیم گرفته که با چهره‌های مختلف کشوری و استانی پیرامون مسائل مطرح شده گفت‌وگو‌های را ترتیب بدهد تا همچون گذشته به رسالت اصلی خود، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عمل کرده باشد. در ادامه با حجت الاسلام و المسلمین علی محمد بزرگواری نماینده پیشین مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده را می‌خوانید. سید علی‌محمد بزرگواری (زاده ۱۳۳۶ در روستای طولیان) نماینده حوزه‌ی انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بوده‌است. او دبیر اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بود، ‌ایشان وارد حوزه علمیه شیراز شد و در مدرسه علمیه خان از سیدکرامت الله ملک حسینی و سیدعلی اصغر حسینی ادبیات و فقه واصول را فرا گرفت. حجت الاسلام بزرگواری برادر و پدر شهید، بعد از دوره نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی راهی سوریه شد و به عنوان یکی از مدافعان حرم فعالیت کرد.

چرا جریان‌های فکری حاکم از نخبگان در سطوح مدیریتی استفاده نمی‌کنند؟ در استان کهگیلویه و بویراحمد گا‌هاً مثلاً در حضور رئیس جمهور یا مسوولان کشوری از عده‌ای از افراد به عنوان نخبه تجلیل می‌شود، ولی نخبگان را باید در دانشگاه‌ها پیدا کرد و از دانش آن‌ها استفاده و همینطور تجلیل کرد. جریان‌های حاکم به دلیل خط و خطوط سیاسی که دارند، افراد با سلیقه متفاوت را نخبه نمی‌دانند، در حالی که وقتی می‌بینیم یک نخبه‌ای مخالف سلیقه ما است باید او را بر خود ترجیح بدهیم. این افراد به دلیل علاقه و ارتباطی که با خط فکری خود دارند، فکر و سلیقه خود را معیار می‌دانند، نه واقعیت‌های جامعه را.

آیا انتخاب مدیران با هماهنگی نمایندگان می‌تواند در محرومیت زدایی استان مؤثر باشد؟ خیر، چون نمایندگان وام دار کسانی هستند که برای آن‌ها رأی جمع کرده‌اند و سعی می‌کنند این افراد را انتخاب کنند. اگر فردی حزب مخالف حزب نماینده باشد ولو اینکه فردی کاری و نخبه باشد او را انتخاب نمی‌کنند، این موضوع همیشه بوده و ترکشش به ما هم خورده است. در این دولت و نمایندگان فعلی، چیزی جز وام داری به افراد نمی‌بینیم. در حالی که باید نیروی نخبه و کارآمد بدون وام داری به نمایندگان، اهل علم و عمل باشد تا شاهد پیشرفت و توسعه جامعه باشیم. با شیوه‌های سنتی جریانی نمی‌توانیم برای مردم کاری کنیم. مردم از گذشته تا حال از قوم و خویش بازی در سطوح مدیریتی شکایت دارند، چه سخنی با مردم و مسوولان عالی رتبه کشور دارید؟ زمانی که در کشور فتنه‌هایی به وجود می‌آید، افرادی که سکوت می‌کنند و نمی‌توانند روشن‌گری کنند دارند خیانت می‌کنند. در مسائل تبعیض‌ها و قوم و خویش بازی‌های هم به همین شکل است، اگر افرادی که خیانت به جامعه و جایگاه‌های مدیریتی را می‌بینند و سکوت می‌کنند، در مقابل منافع مردم قرار می‌گیرند. مردم کسانی را می‌خواهند که به حقوق مردم احترام بگذارند، تخصص علمی و عملی داشته باشند و بتوانند برای مردم کاری کنند.کسانی که وضعیت نابه‌سامان مدیریتی را در استان می‌بینند- در دانشگاه و حوزه و در جایگاه‌های دیگری قرار دارند و سکوت می‌کنند- جایگاهشان در میان مردم چیست؟ مردم باید افرادی که اهل لابی‌گری و سهم خواهی هستند را بشناسند. در استان کهگیلویه و بویراحمد افرادی که خود را به جریان‌های مختلف مثل؛ شورای وحدت و انقلابیون و... معطوف می‌دانند و سکوت کرده‌اند، سکوتشان برای این است که سهم خود را گرفته‌اند. این مردمی بودن نیست، وضعیتی که ما امروز با آن مواجه هستیم یکی از دلایلش همین افرادی هستند که سکوت می‌کنند.

چه می‌شود که جامعه به حالت اعتراض در می‌آید؟ مردم اصل نظام و حاکمیت و ولایت فقیه را قبول دارند، می‌دانند ۳۰۰ هزار شهید به پای این انقلاب ریخته شده، مردم اگر اعتراض دارند به خرابکاری بعضی مدیران، به اختلاس‌ها یا به ناکارآمدی برخی مدیران موجود است. قانون اساسی نظام اسلامی ایران اجازه اعتراض و انتقاد به مردم را داده، مردم می‌توانند حتی راهپیمایی غیرمسلحانه داشته باشند، نه اینکه عده‌ای فریب خورده با تحریک رسانه‌های بیگانه، اموال عمومی را آتش بزنند، بسیجی و طلبه را بکشند، این‌ها اعتراض نیست، این‌ها آشوب و اغتشاش است که امنیت ملی کشور را هدف قرار داده‌اند، ما با اغتشاش و آشوب مخالفیم. ولی قانون اساسی ما این اجازه را داده که مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی انتقاد و اعتراض کنند، مردم اگر مطالبه‌گر نباشند به حق خود نمی‌رسند. الان می‌بینیم که با آمدن این دولت در استان که خود را منتسب به انقلاب می‌داند، در برخی بخش‌ها ناکارآمدی موج می‌زند، مردم می‌توانند مطالبه‌گری کنند و نگذارند بیش از این به پیشرفت و توسعه خیانت بشود. آنچه عیان است چه حاجت به بیان است؛ شخص استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در تراز استاندار جمهوری اسلامی نیست، وقتی استاندار ضعیفی را با نظر و ارتباطات نمایندگان بیاورند، زیرمجموعه نیز ضعیف خواهد بود. در توئیتی که به آقای رئیسی زدم گفتم که آقای رئیسی باید فکری به حال استان کهگیلویه و بویراحمد بکند. دود این مدیریت‌های ضعیف به چشم دولت و خود رئیس جمهور می‌رود. وقتی می‌بینند که کسی ضعیف است و کارآمدی ندارد باید به خواسته مردم احترام بگذارند، امثال بنده که به این وضعیت گلایه و انتقاد دارند زیاد هستیم و حاضر هستیم که علناً گلایه و مطالبه‌گری و انتقاد خود را اعلام کنیم. ولی وقتی فریب خورده‌ها و دشمنان زیاد شده‌اند، مجبور شده‌ایم سکوت کنیم. ما‌ امیدواریم دولت مردان مقداری با دقت بیشتری انتخاب شوند و در وضع موجود بازنگری داشته باشند، بعد از دو سه سال ضعف‌ها آشکار شده است. ‌امیدواریم که دلسوزان و روشنفکران ما هم به خود بیایند، عده‌ای از ترس سکوت کرده‌اند و عده‌ای هم سهمی گرفته و سکوت کرده‌اند. بخشی از جوانان ما فریب خورده‌اند و دشمنان از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند، افرادی را در داخل تحریک کرده‌اند و در اقصی نقاط کشور خون‌های بی‌گناه ریخته می‌شود. لذا باید مسوولان تغییرات درستی در وضعیت بدهند تا دلسوزان این نظام هم حفظ شوند. متأسفانه می‌بینیم افرادی که هیچ نقشی در انقلاب و جنگ نداشته‌اند و از ایثارگران و خانواده‌های شهدا نیز فاصله دارند و بی‌تخصص هستند، مسوولیت گرفته و به ریش بقیه می‌خندند. انتظار داریم که این وضعیت تغییر کند.

منبع: کبنانیوز
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها