یادداشت
گفتگو و گزارش

در طی بیانیه ای صورت گرفت؛


واکنش جمعی از عکاسان و هنرمندان به رفتار ناشایست سازمان محیط‌زیست استان/ باید عذرخواهی کنند

جمعی از عکاسان و هنرمندان نسبت به بیانیه سازمان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خطاب به جواد هادی اصل عکاس، مستند ساز و فعال حوزه محیط زیستی واکنش نشان دادند

واکنش جمعی از عکاسان و هنرمندان به رفتار ناشایست سازمان محیط‌زیست استان/ باید عذرخواهی کنند

اَفتونیوز _ کهگیلویه و بویراحمد این سرزمین چهارفصل که موهبت های الهی مثل جنگل، کوه، چشمه، گونه های گیاهی و جانوری همچون نگینی بر تارک سلسله جبال زاگرس جنوبی می درخشد همواره شاهد انسان‌هایی فرهیخته بوده که در اوج محرومیت، محدودیت ها را کنار زده و چه در عرصه‌ی علم، چه در جنگ تحمیلی، چه در عرصه‌ی هنر و خدمت‌رسانی و... حماسه ای از جنس رویش و شکوفایی آفریده اند.
و اینان اگر فرهیخته، نخبه و نورچشمی این دیار نیستند و محترم شمرده نشوند دیگر چه کسی لایق تکریم و پاسداشت است؟!
با وجود چنین انسان‌هایی است که ما در مجامع مختلف سر بلند می‌کنیم و از عظمت شهر و دیارمان حرف می‌زنیم.
اینک اما سال‌هاست افرادی فاقد دارایی‌های درون زا و توانمندی متعالی صرفا به واسطه‌ی روابط و نگاه های آلوده سیاسی بر جایگاه‌های خدمت‌رسانی چمبره زده‌اند و هر روز یکی از شخصیت‌های پرافتخار این استان را مورد حمله قرار می‌دهند!
یا به پزشک قهرمانی با ادبیات سخیف اهانت می‌کنند، یا به فعالین و مطالبه‌گران اهانت می‌کنند، یا به هنرمندی، خارج از شأن می‌تازند!
اخیرا هم متوجه شدیم سازمان محیط‌زیست استان که ظاهراً نماد سبزانگاری، طبیعت دوستی و تکریم طبیعت دوستان‌ است با ادبیاتی فاقد اخلاق و رسانه و شآن، به هنرمند طبیعت دوست هم‌استانی اهانت کرده که چرا اثر هنری خود را به بهای رایگان در اختیارشان قرار نمی‌دهد و طبق شنیده‌ها و اقرار تلویحی خود این سازمان به خاطر مقاومت این هنرمند در مقابل درخواست‌های نادرست، حتی به او مجوز حضور در مناطق حفاظت شده‌ی استان را نداده‌اند!

عجبا، اصلا آدم متعجب می‌شود. اخلاق و پرخاشگری را که در جوابیه‌ی سازمان مذکور دیدیم، تعجب این است که آیا این‌ها واقعا با مفاهیم ساده‌ی خردورزی و اندیشه آشنایی دارند؟
با کدام منطق به چنین ندانم‌کاری باید پاسخ داد؟
چه کسی اینان را در این کسوت گماشته که از درکِ بدیهیات و ابتدائیات هم عاجزند و نمی‌توانند دریابند که هنرمند زندگی و معاشش هنر است و "اثر" این میراث ماندگار هنرمند به بهای "مفت فروشی" قابل عرضه به کوته اندیشان سیاست زده نیست.

مگر شما بدون دستمزد و حقوق در همان سازمان مطبوعتان ماندگار هستید؟
مگر هنرمند روی گنج نشسته که هزینه‌ی هنگفت تولید یک فیلم و عکس را بپذیرد و شما از آن رزومه‌سازی کنید؟!

این را کجای دلمان بگذاریم که هنرمندی چون سیدجواد هادی‌اصل که تمام زندگی‌اش را برای این استان و طبیعتش فدا کرده و هیچکس نمی‌تواند منکر خدمات ارزنده‌ی این جوان طبیعت دوست شود باید به اقرار خودتان هنرش را مفت تقدیم کند تا مجوز قانونی جهت حضور در کوهستان شهر خودش را به او بدهید؟!

مگر دنا یا این استان ارث پدران شماست که صاحبش هستید و برای ورود به آن باج‌خواهی می‌کنید؟!
باید از او تقدیر کرد که در مقابل زیاده خواهی ها، بی منطق انگاری ها و کوچک شمردن ها سر تعظیم فرود نیاورده و ارزش و جایگاه هنر و هنرمند را بار دیگر به شما یادآور شد.
مهاجرت، فرار مغزها و نخبگان فقط از مرزهای کشور نیست. از مرزهای استان هم هست و عاملش این قبیل رویکردهای مدیران، نهادها و سیاسیون است که سرمایه‌های انسانی این دیار را اینگونه مورد هجومی نابخردانه قرار می‌دهند.
اینکه چند روز پس از افتخار‌آفرینی هنرمند و فعال محیط‌زیست مذکور در روز جنگلبان، محیط‌زیست استان چنین رفتاری داشته در خوشبینانه‌ترین حالت نشان از کج‌سلیقگی، و در واقعی‌ترین حالت نشان از رویکرد و رویه‌ی همیشگی حاکم بر نهادها در مواجهه با فعالین مردمی دارد.

ما جامعه عکاسان ضمن قدردانی از جناب سیدجواد هادی‌اصل به پاس تلاش‌های بی‌نظیرش در تمام حوادث و رخدادها و فعالیت‌های تاثیرگذارش در عرصه طبیعت و محیط زیست، از دولت و استاندار محترم خواهان برخورد جدی و عذرخواهی رسمی مسئول و مسبب این بی‌حرمتی از جامعه هنر استان هستیم چراکه این رفتار نابخردانه فقط یک فرد را نشانه نگرفت بلکه تمام جامعه هنرمند و فعالین مردمی و نخبگان را هتک حرمت کرده است. ما این بی‌حرمتی را نابخشودنی می‌دانیم‌ و قطعا تا برخورد مناسب و قاطع با خاطیان انجام نگیرد باز هم شاهد تکرار چنین بی‌حرمتی‌هایی به سایر پیشکسوتان و نام‌آوران استان توسط افراد نادرست خواهیم بود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 نون خ 1401/11/20 14:41:34

    این که سازمان محیط زیست نیست،شرکت سهامی وهایپرمارکت خصوصی نماینده خاص وطایفه اش است

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها