یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش میدهد؛


چرایی تعلل سازمان مدیریت در برگزاری شورای برنامه ریزی و توسعه/ استان معطل رفتن یا ماندن شهابی!

باید هر چه زودتر تکلیف مدیریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی مشخص شود و اگر بنا بر رفتن شهابی است هر چه زودتر در این زمینه تصمیم گیری شود و اگر بنا بر ماندن است با اهتمام بیشتری جلسات  برگزار شده و خروجی آنها شفاف و صریح در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

چرایی تعلل سازمان مدیریت در  برگزاری شورای برنامه ریزی و توسعه/ استان معطل رفتن یا ماندن شهابی!

اَفتونیوز _  شورای برنامه ریزی یکی از مهم ترین ارکان توسعه در هر استانی تلقی می شود. این شورا وظیفه دارد اسناد توسعه‌اي را تایید و تصویب کند و برنامه‌های توسعه استان را در قالب بلندمدت، ميان‌مدت استانی و ملی پیگیری کند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد که همواره در شاخص های توسعه  نازل ترین وضعیت را دارد و برچسب محرومیت را یدک می کشد  نیاز است شورای برنامه ریزی استان با کیفیت، جدیت، اهتمام و هدفمندی خاصی دنبال شود تا هر چه زودتر از وضعیت توسعه نیافتگی فاصله گرفته شود اما در کمال تأسف خبرها حکایت از غفلت در برگزاری جلسات این شورا‌ دارد.

بی‌نظمی در جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد تقریباً از ابتدای شروع به کار دولت جدید کمابیش وجود داشت اما به نظر می‌رسد وضعیت نسبت به گذشته کمی بغرنج تر شده است. لازم به ذکر است بی توجهی نسبت در برگزاری شورای برنامه ریزی استان ها معمولا با نزدیکی به پایان عمر دولت ها به دلیل بی انگیزگی مدیران شدت می گیرد اما این وضعیت در شرایط کنونی که اوسط عمر دولت است کمی عجیب جلوه می کند چرا که انتظار میرفت با روی کار آمدن دولت جدید انقلابی و تغییر استاندار نظم جلسات استان با حضور به موقع مدیران ارشد در جلسات، شرایط به گونه دیگری رقم زده شود اما خبرها حاکی از آن است نه تنها جلسات با نظم خاصی برگزار نمی شود بلکه حتی مشاهده شده برخی از مدیران کل نماینده خود را به جلسه می فرستند و جلسه جنبه تشریفاتی و تزئینی به خود می گیرد.
از دیگر نکات قابل ذکر این است که به خبرنگاران آزاد اجازه حضور در جلسات را داده نمی شود مگر چند خبرنگار خاص وابسته به مدیران تا خروجی مطلوب و دلخواه آنها را منتشر کنند.

 یکی از دلایل تعلل در برگزاری جلسات شورای برنامه ریزی استان عدم اقتدار کافی شهابی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی است، چند صباحی است بحث رفتن شهابی از سازمان مربوطه جدی تر شده است و حتی مدیران خیلی ضرورتی برای پاسخگویی به وی ندارند و این امر می‌تواند سبب آسیب های در راس مدیریت استان شود.

علاوه بر موارد بالاتر، به نظر می‌رسد گاها اعتبارات به درستی در این شورا توزیع نمی شود برای نمونه جاده سی سخت دارای اولویت نیست اما اعتباراتی دریافت می کند، یا پروژه مهمی مانند تقاطع مهریان به صورت قطره چکانی اعتبار دریافت می کند در حالی که خود پیمانکار پروژه در رسانه ها مدعی شده بیشتر از اعتبارات هزینه کرده است یا پیمانکار پروژه مهم پل چهارم بشار نیز معتقد است به دلیل نبود اعتبار،  روند این پروژه به کندی جلو می‌رود.

مساله به همین جا ختم نمی شود در حالی که سر و صدای مردم در برخی ادارات به نشانه اعتراض به شدت بالا رفته است اما این شورا تاکنون رسیدگی به این امورات نداشته است.
برای نمونه وضعیت انحراف از تسهیلات اشتغال زایی در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد که حتی معاون وزیر را به استان کشاند، نیاز بود در شورای برنامه ریزی استان مورد بررسی جدی شود اما تاکنون پاسخ درخور توجهی مربوط به مردم و افکار عمومی ارائه نشده است.
این در حالی است بنا به آمار و ارقام در سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ حدود ۳۵۰میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به استان اختصاص یافت اما شواهد گویای آن است که حتی یک شغلی نیز در مناطق روستایی با این اعتبارات ایجاد نشده است.

حالا پرسش پیش آمده این است که اگر در رابطه با مسائل مطرح شده رسیدگی بعمل آمده نتیجه حاصله چه بوده ؟ سازمان های مربوطه چه پاسخی در این خصوص داده اند؟ سیاست شورای برنامه ریزی در این زمینه چیست؟ چرا مصوبات شورای برنامه ریزی استان جهت تنویر افکار عمومی منتشر نمی شود؟

در شرایط کنونی و تعلل در برگزاری شورای برنامه ریزی استان و عدم شفافیت پیرامون عملکرد آن، توقع و انتظار توسعه  عبث و بیهوده است.
در پایان بنظر میرسد باید هر چه زودتر تکلیف مدیریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی مشخص شود و اگر بنا بر رفتن شهابی است هر چه زودتر در این زمینه تصمیم گیری شود و اگر بنا بر ماندن است با اهتمام بیشتری جلسات  برگزار شده و خروجی آنها شفاف و صریح در اختیار رسانه ها قرار گیرد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها