یادداشت
گفتگو و گزارش

«ده میلیون خودروی» فرسوده در خیابان ها و جاده های کشور حضور دارند!

در نتیجه آخرین بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است ، افزون بر ۱۰ میلیون خودرو در مرز پیری در ایران وجود دارد، «۸۵ درصد» مراکز اسقاط در ایران تعطیل شده‌اند.

 «ده میلیون خودروی» فرسوده در خیابان ها و جاده های کشور حضور دارند!

به گزارش اَفتونیوز، ایسنا نوشت، نتیجه آخرین بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، در حالی که بیش از ده میلیون وسیله نقلیه در مرز فرسودگی در ایران وجود دارد، «۸۵ درصد» مراکز اسقاط در ایران تعطیل شده‌اند. نتایج کلی بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که بیش از ده میلیون وسیله نقلیه در مرز فرسودگی قرار دارد.

در این گزارش آمده است: «در عمل طی سالیان اخیر معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط از طرفی و ممنوعیت واردات خودرو برای جلوگیری از خروج ارز از طرف دیگر منجر به کاهش چشمگیر اسقاط خودرو شده است.»

طبق این بررسی‌ها، این موضوع منجر به «کاهش چشمگیر ۷۰ درصد اسقاط خودرو» در سال ۱۳۹۷ و تداوم روند کاهشی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ شد که «تعطیلی مراکز بازیافت و اسقاط خودروهای فرسوده را به همراه داشته»، به طوری که طی سه سال اخیر بیش از ۸۵ درصد این مراکز تعطیل شده‌اند.

در چند سال اخیر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کند شده و تیراژ تولید خودرو هم کاهش پیدا کرده است؛ همین عوامل سبب حاد شدن مشکل خودروهای فرسوده شده است. پیش‌بینی می‌شود فقط در زمینه خودروهای تجاری و کامیون، بالای ۱۵۰ هزار محصول فرسوده در کشور وجود داشته باشد، عاملی که سبب شده است سیستم حمل و نقل کالا از نظر قدرت مانور و ایمنی با مشکلات زیادی روبه‌رو باشد. اما مشکل بزرگ بعدی فرسوده بودن شدید ناوگان اتوبوس در ایران است. بر اساس آماری که ایسنا منتشر کرده است بیش از ۹۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری تهران دچار فرسودگی هستند.

از طرفی هر روز بر تعداد خودروهای سواری و موتورسیکلت‌های فرسوده افزوده می‌شود و بسیاری از مردم ایران به دلیل مشکلات اقتصادی توان جایگزین کردن این محصولات را ندارند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها