یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش میدهد؛


برف بی سابقه و شدید است؛ خدمات شهرداری یاسوج و تدبیرهای مدیریت بحران چه؟

برف‌های سنگین یا بارش باران‌های سیل‌آسا بیش از آن که مخاطره باشد، نعمتی است که باید مدیریت شود اما در کهگیلویه وبویراحمد به دلیل ناتوانی در اداره امور پدیده برف و باران تبدیل به یک مساله بحران ساز شده است که یک باره سیستم مدیریت شهری کارایی خود را از دست می‌دهد.

برف بی سابقه و شدید است؛ خدمات شهرداری یاسوج و تدبیرهای مدیریت بحران چه؟

اَفتونیوز _ در میان همه اتفاقات مثبت که برف با خود می آورد باز شهر قفل شد، باز برق ها رفت و.... باز...
. زمستان هرچه پربارش‌تر و سردتر باشد یعنی اوضاع طبیعی است. پس باریدن برف‌های سنگین یا بارش باران‌های سیل‌آسا بیش از آن که مخاطره باشد، نعمتی است که باید مدیریت شود اما در کهگیلویه وبویراحمد به دلیل ناتوانی در اداره امور پدیده برف و باران تبدیل به یک مساله بحران ساز شده است که یک باره سیستم مدیریت شهری کارایی خود را از دست می‌دهد. باید از مدیرکل پدافند غیرعامل پرسید، چند بار دیگر باید برف ببارد تا  شما فهرست آسیب پذیری شهرستان بویراحمد در برابر تهدید ها را تهیه کرده و در رابطه آنها برنامه ریزی کنید!
در زمینه مقابله با آسیب های بعد از برف، بهبهودی و پیشرفتی در عملکرد شهرداری یاسوج مشهود نیست و نستهن مقدم باز به توصیه نصحیت شهروندان بسنده می کند و از آنها می‌خواهد به جنبش درخت تکانی بپیوندند.
علیرضا نیکروز مدیرکل مدیریت بحران استان نیز راه آقای شهردار را می‌رود و به توصیه های معمول مسولین در هنگام برف اکتفا می کند، تجربه زیسته ما نشان داده که ساختار مدیریت و نوع تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در شرایط بحرانی، اضطراری و فوق‌العاده نمره قابل قبولی ندارد اما این همه جلسات اداری و هم افزایی ها در زمینه بحران بالاخره  چه زمان باید جواب دهد تا شهروندان در حین و بعد از بارش برف در عادی ترین شرایط آسوده خاطر زندگی کنند.
در زمان بارش اولین برف، مسولان شرایط بحرانی  در یاسوج را نتیجه غافلگیری شهرداری و سایر دستگاه ها از شرایط جوی می‌دانستند اما با توجه به امکانات امروز در سازمان‌های هواشناسی، این نظریه چقدر قابل باور است؟ آیا اگر بار اول غافلگیر شدند بارهای بعد عبرت نگرفتند؟ آیا مدیران در دیگر استان ها، با چنین چالش‌هایی روبه‌رو نبودند؟
نکته قابل توجه این است که، در سال‌های گذشته اظهار نظر سازمان هواشناسی اینقدر دقیق نبود اما اخیرا با دقت بیشتری ورود سامانه‌های بارشی را پیش‌بینی می‌کند و همه مردم و مسولان حداقل چند روز قبل از وقوع برف و باران به خوبی مطلع اند، بنابراین با توجه به اطلاعاتی که از پیش موجود است و با توجه مدیران و شهروندان آسیب های شهر در حین بارش را می‌شناسند، طبیعی است که آمادگی لازم را در زمان بارش برف وجود داشته باشد و شهرداری یاسوج می‌تواند با مدیریت بهتر، هم از ظرفیت‌ها به درستی استفاده کند و هم مشارکت مردمی را تقویت کند اما در این زمینه اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد و باز همان مشکلات و همان اظهارت توسط مسولان تکرار می شود و برفی که در کنار نشاط همچنان بحران می سازد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها