یادداشت
گفتگو و گزارش

پشت پرده تغییرات دانشگاه علوم پزشکی؛


«غلام نژاد» قربانی «مرادیان» و هم‌نشینی با اصول‌گرایان بویراحمد/ دومین شکست شورای ائتلاف از اتحاد نمایندگان

غلام‌نژاد که تغییر خود را حداقل تا سال بعد نامحتمل می‌دانست به یکباره و با تحقیر در روزی که با مجموعه مدیران علوم‌پزشکی جلسه داشت عزل شد تا به محض شنیدن برکناری و شوکه شدن، آن جلسه را ترک کند تا یکی از کمترین زمانهای مدیریت در این دانشگاه را داشته باشد. و دیگر آنکه فردی به جای وی منصوب شد که به زعم غلام نژاد در آن فایل صوتی، به درد حمل کیسه برنجی از دهی به دهی دیگر هم نمی خورد!

«غلام نژاد» قربانی «مرادیان» و هم‌نشینی با اصول‌گرایان بویراحمد/ دومین شکست شورای ائتلاف از اتحاد نمایندگان

اَفتونیوز __  روزی که حکم رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برای «محمد غلام‌نژاد» صادر شد کمتر کسی فکر می کرد این مدیریت یکی از کوتاه‌ترین دوران حضور یک فرد بر کرسی ریاست این دانشگاه باشد.

غلام نژاد که از ابتدا با اتهام‌های زیادی از سوی هواداران دولت سیزدهم از جمله داشتن مسئولیت در دولت روحانی، همراه بودن و رای دادن به غلامرضا تاجگردون نماینده اصلاح طلب گچساران و ... مواجه بود بالاخره و پس از توافق نمایندگان با محوریت سیدناصر حسینی و رضایت استاندار به جای پرویز یزدانپناه مسئولیت دانشگاه عریض و طویل دانشگاه علوم پزشکی را بدست آورد.

مسئولیت وی در همان ابتدا با حاشیه‌هایی همراه شد. حاشیه هایی که برخی معتقد بودند ناشی از نگاههای قومیتی است و در ادامه وی را به ضدیت با بویراحمد متهم کردند. برداشتن تابلو نامگذاری یک مرکز درمانی که در دوره قبل به نام یکی از پزشکان هم استانی (دکتر امین الله نیک اقبال) نامگذاری شده بود و انتشار فایل صوتی که در آن غلام‌نژاد یکی از پزشکان حوزه بویراحمد یعنی دکتر جاودان‌سیرت را با تمسخر فاقد توان مدیریتی می‌دانست جنجال زیادی چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی به پا کرد. این حاشیه ها تا جایی پیش رفت که منجر به تجمع برخی از هم طایفه‌ای‌های جاودان سیرت جلو دانشگاه علوم پزشکی شد. کاری که نهایتا رئیس دانشگاه را وادار به عذرخواهی کرد.

این حاشیه‌ها البته در ادامه نیز تکرار شد اما به شیوه‌ای دیگر!! غلام‌نژاد و هوادرانش که تلاش میکردند او را مدیری شجاع، توانمند و مستقل نشان دهند با چرخشی عجیب نیروهای منسوب به نماینده بویراحمد را قلع و قمع کرد. عمده آنها را از مدیریتها برکنار و فضا دربست در خدمت رقبای جریان ندای وحدت یعنی شورای ائتلاف اصولگرای بویراحمد و مشخصا هواداران هدایتخواه و منتظریان قرار گرفت و خط بطلانی بر ادعای استقلال و شجاعتش کشید. برخلاف تصور و حرف و حدیث‌ها، انتصابات دانشگاه قومیتی نبود بلکه به صورت انحصاری به جریان خاص اصولگرا سپرده شد که برای ندای وحدت در بویراحمد خط قرمز بود.

در پی این اتفاقات، روشنفکر نماینده بویراحمد پس از مدتی علم مخالفت با وی را برداشت. از حدود شش ماه پیش مبارزه پشت پرده را برای عزل غلام‌نژاد آغاز کرد اما ره به جایی نبرد. غلام نژاد نیز دلخوش به حمایت اصولگرایان و همچنین نماینده همشهری خود یعنی سیدناصر حسینی بود. انتصاب سامر مرادیان در معاونت پشتیبانی و توسعه منابع انسانی باز هم از تعداد حامیان غلام نژاد کم کرد.

برخی از افراد، مرادیان را رئیس در سایه علوم پزشکی می‌دانستند که می‌تواند هرکاری در دانشگاه بخواهد انجام دهد. همین مورد و اتکا بیش از حد به دو چهره شاخص جریان اصولگرایی استان (هدایتخواه و منتظریان) و تصور و شاید توهم نفوذ این دو چهره اصولگرا در لایه‌ها و سطوح بالای دولت، غلام نژاد را به ادامه مدیریت در دانشگاه دلخوش کرده بود.

بسیاری از درخواستها و کارهایی که از سوی نمایندگان به غلام‌نژاد ارجاع می‌شد با وتوی مرادیان مواجه می‌شد و حامیان دیروز رئیس دانشگاه اینک به مخالفان وی تبدیل شدند و سیدناصر و همراهانش کم‌کم برای حمایت از غلام‌نژاد و سامر مرادیان دچار شک و تردید شدند. وقتی او را بله قربان‌گوی یک طیف خاص در بویراحمد می دیدند. و حتی شبانه در کنار این افراد و با مجوز این افراد در بویراحمد احکام مختلفی را صادر می‌کردند به کلی از وی ناامید شدند.

روشنفکر که ظرف شش ماه گذشته با وجود حاشیه‌ها و ناکارآمدی در علوم‌پزشکی عملا نتوانسته بود برای عزل غلام‌نژاد کاری از پیش ببرد وقتی متوجه شد که می‌تواند سیدناصر، استاندار و تا حدی موحد را با خود همراه کند بلافاصله با زیرکی و زمان‌شناسی درست (مطرح شدن استیضاح وزیر بهداشت) دست بکار شد و تغییر رئیس دانشگاه را در اولویت قرار داد.

سیدناصر ابتدا سعی کرد غلام‌نژاد را راضی به برداشتن معاون پشتیبانی کند یا او و مرادیان را برای همکاری با خود به ویژه در به کارگیری نیروهایش راضی کند تا در ادامه از وی حمایت کند اما غلام‌نژاد که مستحضر به پشتیبانی شورای ائتلاف اصولگرایان سنتی بود، اتکا و اعتماد بیش از حد به قدرت آنها در نهادهای تصمیم‌گیر کشوری کرد و جایگاه خود را محکمتر از آن می‌دانست که توسط نمایندگان خدشه ای به آن وارد شود و تهدیدهای سیدناصر حسینی و پیگیری‌های مهدی روشنفکر نماینده بویراحمد را بی اثر می‌دانست.

روشنفکر که از یک طرف برای حذف و تحقیر نیروهایش در علوم پزشکی و از سوی دیگر سپردن مسئولیتها به نیروهای طیف هدایتخواه و منتظریان تحت فشار زیادی بود و جریانش نیز به دلیل اشتباهات فراوان خود و مجموعه مدیران و تصمیمات اشتباه مشاورانش و مشکلات ملی دچار ریزش و سردرگمی به ویژه در مجموعه علوم پزشکی شده بود تلاش زیادی برای تسریع در ائتلاف با دیگر نمایندگان و همراه کردن استاندار برای کنار گذاشتن غلام‌نژاد کرد تا بتواند جریانش را به صورت موقت دوپینگ سیاسی کند و سرپا نگه دارد.

البته ناگفته پیداست تا وقتی دو نماینده دیگر و استاندار چراغ سبز نشان ندادند این تغییر میسر نشد چه آنکه روشنفکر از شش ماه گذشته انتقادهایش از علوم پزشکی را علنی کرده بود و حتی نام وی در میان استیضاح کنندگان وزیر بهداشت به چشم می‌خورد و در جلسه با اصحاب رسانه انگونه غلام‌نژاد را خطاب کرد اما موفق به کنار گذاشتنش نشده بود. نقش سید قدرت حسینی و اعلام رضایت او برای انتصاب سعید جاودان‌سیرت که از قدیم با هم رفاقتی داشته و دارند را نیز نباید نادیده گرفت.

مدیریت ضعیف و پر از حاشیه غلام نژاد در این مدت ده ماهه، نیز یکی از بهانه‌ها و توجیهات تغییر برای تصمیم‌گیران وزارت بود. عدم وجود برنامه مناسب، کمبود اعتبارات، مسایل بوجود آمده در بیمارستانها مثل کتک‌کاری با سلاح سرد، درگیری لفظی با فرزند شهید جلیل، انفجار کپسول آتش‌نشانی و ریزش سقف و .... از جمله مواردیست که به تغییر ریاست علوم‌پزشکی در سطح کلان مشروعیت بخشید. اما دلیل اصلی برکناری وی در سطح استانی ناکارآمدی و عدم رضایت مردم نبود بلکه می‌توان آن را به عدم فرمان‌پذیری از دو نماینده گچساران و بویراحمد دانست. چه بسا اگر ناکارآمدی و رضایت مردم شرط عزل مدیران در استان می‌بود چندین نفر از مدیران استانی و شهرستانی تحت امر نمایندگان بویراحمد و گچساران خیلی زودتر از غلام‌نژاد باید عزل‌ می‌شدند‌.

غلام‌نژاد که تغییر خود را حداقل تا سال بعد نامحتمل می‌دانست به یکباره و با تحقیر در روزی که با مجموعه مدیران علوم‌پزشکی جلسه داشت عزل شد تا به محض شنیدن برکناری و شوکه شدن، آن جلسه را ترک کند تا یکی از کمترین زمانهای مدیریت در این دانشگاه را داشته باشد. و دیگر آنکه فردی به جای وی منصوب شد که به زعم غلام نژاد در آن فایل صوتی، به درد حمل کیسه برنجی از دهی به دهی دیگر هم نمی خورد!

پس از ائتلافی که نمایندگان با محوریت سید ناصر برای انتصاب استاندار با هم داشتند و مخالفت شورای ائتلاف بویراحمد با انتصاب احمدزاده که منجر به درگیری لفظی سیدناصر و هدایتخواه در رستوران مجلس شد و سید ناصر گزینه مدنظر خود و نمایندگان را به عنوان کلانتر استان معرفی کرد می‌توان تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را دومین شکست شورای ائتلاف بویراحمد به رهبری هدایتخواه، از ائتلاف نمایندگان استان با محوریت مهدی روشنفکر قلمداد کرد.

تصاویر جاودان‌سیرت رئیس جدید به همراه طیف وسیعی از حامیان کنار گذاشته شده و بعضا جنجالی مهدی روشنفکر در علوم‌پزشکی استان در روز اول شروع بکار در کنار قبور مطهر شهدا، خبر از آینده‌ای مبهم برای سلامت و بهداشت استان و روزهای بسیار سخت برای سعید جاودان‌سیرت دارد. زیرا از همین امروز باید منتظر جنگ و دعواهای حامیان روشنفکر برای مناصب حوزه سلامت و بهداشت بویراحمد و استان بود افرادی که در اطراف ریاست اسبق علوم‌پزشکی(دکتر یزدانپناه) جنجال‌ها و حاشیه‌های زیادی در انتصابات و قراردادهها ایجاد کرده‌ بودند.

با تفاسیر گفته شده ناگفته پیداست که جاودان سیرت رئیس جدید علوم پزشکی یاسوج در اولین اقدام معاون پشتیبانی را تغییر می دهد و گزینه مد‌نظر نماینده گچساران را در این مسند خواهد نشاند. پیام تبریک نادر منتظریان برای رئیس جدید نیز بیشتر جنبه روانی و سیاسی داشت تا بتواند بخشی از بار روانی این شکست سنگین را از روی دوش خود برداشته و هواداران را نیز کمی دلگرم کرده و به آنها روحیه دهد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 14 نظر

  • 1 ناصر 1401/11/29 10:31:54

    آقای هدایت خواه و شورای وحدت دست از سر شهرستان بویراحمد بردارید مردم روشنفکر میخوان نه شما ها رو

    پاسخ
  • 2 زندگونی 1401/11/29 10:30:54

    روی روی روی .... سی غلام نژاد گفتیم با دم شیر بازی مکن

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1401/11/29 10:28:35

    روشنفکر یک تاز استان ؛ موحد کجایی دقیقا کجایی

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1401/11/29 10:1:1

    واقع بینانه ترین تحلیلی بود که تا حالا خونده بودم

    پاسخ
  • 5 شایسته 1401/11/29 10:0:35

    الکی اینجا جولان ندین گزینه روشنفکر خرامین بود و زورش نرسید از آب گل آلود ماهی نگیرین

    پاسخ
  • 6 ر_ ر 1401/11/29 9:59:54

    با این حرکت روشنفکر نتیجه انتخابات بویراحمد از همین الان معلومه

    پاسخ
  • 7 ناصریان 1401/11/29 9:59:19

    غلام نژاد چوب غرور ش را خورد وقتی که سید ناصر را بی محل میکنی نتیجه اش همینه

    پاسخ
  • 8 رجبعلی 1401/11/29 9:58:26

    جاودان سیرت از نیروهای قدیم جریان هدایت خواه س و روشنفکر باز اشتباه کرد

    پاسخ
  • 9 ناشناس 1401/11/29 3:16:39

    امیدوارم طایفه گودسرایی در راه خدمت به ایل بزرگ تامرادی از هیچ کوششی دریغ نکنند و قدر این فرصت‌ را بدانند

    پاسخ
  • 10 ناشناس 1401/11/29 2:1:12

    متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی میدان زورآزمایی نمایندگان و لیدرهای آنها شده است و پرسنل دانشگاه هم فدای رانت‌های و سواستفاده این نمایندگان شده اند

    پاسخ
  • 11 سید 1401/11/28 23:29:3

    😄😄😄😄😄 یعنی اینقدر شیک و مجلسی کم اوردی که هرررر چی توی اون دلِ تنگت بوده به نگارش در اوردی این حجم از التماس کردن ها در سیاست بی ماننده 😄😄😄😄 به قول یه بنده خدایی(جــــــــــــم کن بساطت را) 😄😄😄😄 درود بر دکتر جاودان سیرت، مردی از جنس انقلاب و از تاپ لیدر های جریان انقلاب #اندکی صبر_سحر نزدیک است...

    پاسخ
  • 12 milad 1401/11/28 23:9:7

    منتظریان پیروز انتخابات هستش

    پاسخ
  • 13 کر سردیار گودسرایی 1401/11/28 22:1:53

    بنده از ایل بزرگ گودسرایی به دلیل حمایت قاطع جریان ندای وحدت از حاج مهدی روشنفکر حمایت خواهم کرد.چرا که شورای ائتلاف شکست خورده و به تاریخ پیوسته ودلیل این شکست سیاست بهادری جناب دکتر روشنفکر می‌باشد که قطعا جواب بی احترامی وخودخواهی غلامنژاد رو داد ..هدیه اینجانب به برادرم جاودان سیرت صدکیسه برنج محسن اصل هستش از فیروز آباد به پاتاوه

    پاسخ
  • 14 کارمند علوم پزشکی 1401/11/28 21:53:38

    کمروم اشکهس با این تحلیل

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها