یادداشت
گفتگو و گزارش

محمود منطقیان؛


در استان ما معمولاً حرف آخر را اول می‌زنند/سعی می‌کنیم انتقاد را با انتقام پاسخ دهیم

منطقیان با بیان اینکه ما باید این ظرفیت را داشته باشیم که بتوانیم گفت‌وگو را منطقی پیش ببریم، گفت: عدم توانایی در گفت‌وگو، حکایت از نوعی عقب‌ماندگی دارد.

در استان ما معمولاً حرف آخر را اول می‌زنند/سعی می‌کنیم انتقاد را با انتقام پاسخ دهیم

به گزارش اَفتونیوز، محمود منطقیان از چهره‌های سیاسی شناخته‌شده استان کهگیلویه و بویراحمد  گفت‌وگویی با رسانه  کبنا انجام داده است که در ادامه آورده می شود.

این فعال سیاسی عنوان کرد: راه ارتباطی و پیوند میان انسان‌هاگفت‌وگوست و انسان‌ها بدون گفت‌وگو حتی نمی‌توانند زندگی کنند؛ انسان‌ها در هر جامعه‌ای، با استفاده از زبان می‌توانند نیازهای خود را به یکدیگر منتقل کنند و حاصل آن می‌تواند همکاری، همدلی و آبادانی باشد.
منطقیان با بیان اینکه ما باید این ظرفیت را داشته باشیم که بتوانیم گفت‌وگو را منطقی پیش ببریم، گفت: عدم توانایی در گفت‌وگو، حکایت از نوعی عقب‌ماندگی دارد.
وی با اشاره به اینکه جهان بر اساس گفت‌وگو پیش می‌رود، اظهار داشت: در تمامی زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جهان نیازمند گفت‌وگو است.
وی تأکید کرد: از زمانی که انسان به وجود آمد تا الأن با وجود اهمیت گفت‌وگو، برخی از اشخاص و گروه‌ها گفت‌وگو را برنمی‌تابند. آنها فکر می‌کنند گفت‌وگو زیان دارد و خود را برتر از دیگران می‌بینند که با آنها گفت‌وگو کنند.
 وی در ادامه به وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: در استان ما امکان برای اظهار نظر محدود است و چون شناخت کافی نداریم، یکدیگر را تخریب می‌کنیم و این هم ریشه فرهنگی و تاریخی دارد.
منطقیان با بیان این‌که ما را تعصبی و سخت بار آورده‌اند، گفت: روحیه سازگاری ما کم است و با توجه به تعصبات مختلف که به ما آموخته‌اند، خیلی سفت و سخت برخورد می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در استان ما معمولاً حرف آخر را اول می‌زنند گفت: اما ما باید بتوانیم با هم گرم و منطقی برخورد کنیم، برخورد ملایم داشته باشیم و سخن یکدیگر را گوش کنیم.
منطقیان یکی از دلایل این رفتارها را سرانه پایین مطالعه عنوان کرد و اظهار داشت: در ایران میزان مطالعه خیلی کم است و در استان خیلی کمتر؛ اگر یک جامعه با کتاب سر و کار داشته باشد، بعضی از خصلت‌های منفی را کنار می‌گذارد.
وی گفت: بعضی حتی سود و زیان خود را در نظر نمی‌گیرند و فکر می‌کنند برخورد سخت با دیگران داشتن، روش درستی است؛ این پدیده یک مسأله فرهنگی است و یک مرتبه و ناگهانی تغییر نمی‌کند و باید اصلاح آن از رسانه‌ها شروع شود.
وی تأکید کرد: اما تلویزیون ما متعلق به یک گروه خاص است و دیگران نمی‌توانند در آن نظر خود را اظهار کنند. بنابراین این رسانه‌ها هستند که باید گفت‌وگو را ترویج کنند؛ آنها می‌توانند پیام را به طور گسترده در جامعه اشاعه دهند.
منطقیان افزود: هر کسی که دستی به قلمی دارد یا به اصطلاح می‌تواند در این عرصه قدم بردارد، باید میدان برایش باز شود.
وی در ادامه به برخی تخریب‌ها در استان اشاره کرد و گفت: خیلی‌ها علیه ما نوشتند و گفتند. اما برداشت ما این است کسانی که این کار را انجام می‌دهند بیشتر به خودشان ضرر می‌رسانند.
آن فردی که به دیگران تهمت می‌زند، خود زیان می‌بیند نه آن کسی که به او تهمتی نسبت داده شده است.
وی با بیان اینکه من هیچ‌گونه کینه‌ای نسبت به این اشخاص به دل نگرفته‌ام، گفت: جز در مواردی که خیلی ضروری باشد هیچ پاسخی به آنها نداده‌ام.
وی منظور خود از ضروری را اینگونه عنوان کرد: زمانی که یک توهین نیازمند اطلاع‌رسانی به افکار عمومی باشد.
این چهره سیاسی گفت: ما از پدران و گذشتگانمان یاد گرفته‌ایم اگر کسی  حرف بدی زد و توهینی کرد، باید فوری عصبانی شویم و این یکی از نشانه‌های عقب‌ماندگی فرهنگی است. اما به نظر من باید گذشت کنیم تا تلطیفی از اخلاق در روابط انسانی به وجود بیاید.
منطقیان عنوان کرد: اما متأسفانه سعی می‌کنیم انتقاد را با انتقام پاسخ دهیم؛ مثلاً اگر در ادارات، یک کارمند به رئیس خود انتقاد صحیح هم وارد کند، مغضوب می‌شود. همه انتظار دارند کارمندان تابع مدیر باشند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که سعی می‌کنیم کارمندان سر به زیر باشند و اظهار نظر نکنند، در حالی که ما باید اظهار نظر را تشئیق کنیم؛ یک مدیر باید به کارمندانش بگوید شما در امان هستید و باید به ما انتقاد کنید و تذکر و پیشنهاد دهید. اما متأسفانه ما انسان‌های منتقد را طرد می‌کنیم. بنابراین خوبان منزوی می‌شوند و افراد کم‌مایه رشد می‌کنند.
وی در ادامه اظهار داشت: من معتقدم عقاید و نظرات متفاوت است. بنابراین باید اصل تنوع و تفاوت را به رسمیت بشناسیم.
منطقیان گفت: اگر فکر کنیم آدم‌های خوب، هم‌عقیده‌های ما هستند، در اشتباه هستیم. بنابراین باید اصل تفاوت را به رسمیت بشناسیم، سعی در یکسان‌سازی مردم نداشته باشیم و حقوق یکدیگر را رعایت کنیم.
این چهره سیاسی تأکید کرد: اگر آن عواملی که ما را از هم جدا می‌کند مثل عقیده، جغرافیا، نژاد و تبار، رنگ پوست، ملیت و جنسیت را در نظر نگیریم و این مرزها را برداریم، می‌توانیم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 ناشناس 1401/12/2 21:27:54

    احسن استاد گرامی

    پاسخ
  • 2 دیوجام 1401/12/2 18:16:38

    درود بر استاد منطقیان استاد تمام شدنی نیست

    پاسخ
  • 3 پرویز حبیبی 1401/12/2 15:30:29

    متاسفانه،عملکرد جناحی خاص از تند روها که ازقدرت ونفوذ درارگانهای ورکن های اصلی تصمیم گیری کلان نظام جمهوری چنان حلقه را محاصره وتنگ کردند که باب هرگونه منطق گفتگو وچاره اندیشی را ازبین بردند،و فکر نمیکنم،جناح تمامیت خواه حاظر به تغییر روش وافکارش داشته باشد

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها