یادداشت
گفتگو و گزارش

بی‌اعتنایی رئیس‌جمهور به درخواست نمایندگان درباره نرخ ارز/ ملت منتظر توضیح است

هفته پیش قرار بود در مجلس جلسه‌ای با حضور اعضای دولت مسئله افزایش قیمت دلار برگزار شود، اما از دولت کسی به مجلس نرفت. احمد نادری، نماینده تهران اعلام کرد که از دولت کسی به این جلسه نیامده و قرار است دوباره مجلس تشکیل جلسه دهد

بی‌اعتنایی رئیس‌جمهور به درخواست نمایندگان درباره نرخ ارز/ ملت منتظر توضیح است

نرخ دلار برای اولین بار در تاریخ ایران از مرز ۵۰ هزار تومان هم عبور کرده است. اتفاقی که بسیاری آن را ناشی از سوء مدیریت تیم دولت و تصمیمات اشتباه سیدابراهیم رئیسی می‌دانند. نمایندگان مجلس هم به اتفاق نسبت به این مسئله اعتراض دارند و خواهان پاسخگویی رئیس جمهوری هستند. موضوعی که به نظر می‌رسد رئیس جمهوری خیلی به آن توجهی ندارد. هفته گذشته با وجود انتقادات و اعتراضات مختلف نمایندگان مجلس، رئیسی واکنش خاصی نشان نداد. از طرف دیگر اعضای دولت حاضر نشدند در جلسه مجلس برای بررسی افزایش شدید قیمت دلار حاضر شوند. این مسئله با واکنش منفی و اعتراضی مردم مواجه شد.
 بسیاری این نوع رفتار دولت را بی‌اعتنایی به جایگاه مجلس و اعتراضات عمومی می‌دانند. بهرحال امروز قرار است مجلس دوباره درباره ارز جلسه غیر علنی برگزار کنند. نمایندگان از رئیس جمهوری خواسته‌اند که خودش شخصا در مجلس حاضر شود و در این باره توضیح دهد. تا لحظه نگارش این گزارش فعلا از حضور رئیسی در مجلس خبری نیست و قرائن نشان نمی‌دهد که رئیسی خودش برای توضیح درباره قیمت دلار به مجلس برود. تا به حال که شخص سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری سعی کرده که نوعی واکنش انکاری نسبت به مشکلات کشور و اعتراضات عمومی از خود نشان دهد.

هفته پیش قرار بود در مجلس جلسه‌ای با حضور اعضای دولت مسئله افزایش قیمت دلار برگزار شود، اما از دولت کسی به مجلس نرفت. احمد نادری، نماینده تهران اعلام کرد که از دولت کسی به این جلسه نیامده و قرار است دوباره مجلس تشکیل جلسه دهد. او شنبه یعنی امروز را تاریخ جلسه بعدی با موضع ارز اعلام کرد. نادری در گفت وگوی خود با ایسنا علت به تعویق افتادن را این گونه اعلام کرد: «همزمان با جلسه مجلس جلسه هیات دولت بود و عملا آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور نمی‌توانست در مجلس حضور پیدا کند، همچنین مادر همسر آقای فرزین رئیس بانک مرکزی فوت کرده و ایشان هم امکان حضور در جلسه را نداشت.بر این اساس تصمیم بر آن شد که موضوع بررسی نوسانات بازار ارز از جمله افزایش قیمت دلار در روز شنبه ششم اسفندماه به صورت غیرعلنی برگزار شود و بعد از آن با علنی شدن جلسه، مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ می‌شود.» اعلام این خبر با واکنش‌های زیادی مواجه شد. بسیاری با انتقاد از دولت خواستار پاسخگویی رئیس جمهوری شدند و این عدم حضور در مجلس را بهانه‌جویی عنوان کردند. از طرف دیگر برخی در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که چگونه ممکن است که رئیس بانک مرکزی سرنوشت یک کشور را تنها به خاطر فوت یکی از اقوام خود سه روز به تعویق بیاندازد. 

حالا نمایندگان می‌گویند رئیس جمهوری خودش باید به مجلس بیاید.  حجت‌الاسلام مجید نصیرایی نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با ایلنا، در رابطه با اهمیت حضور رئیس‌جمهور در جلسه روز شنبه و اینکه گفته می‌شود برخی نمایندگان خواستار دعوت از ایشان شدند، گفت: «با توجه به اینکه امروز در حوزه‌ها و جنبه‌های مختلف شاهد این هستیم که دشمنان انقلاب و مردم تمام ظرفیت، توان، استعداد و امکانات خود را به کار گرفته‌اند و از روش‌های متعدد و گوناگون بهره می‌گیرند تا به دشمنی بپردازند و در مقابل حرکت رو به جلوی این ملت بایستند و مانع ایجاد کنند، انتظار و توقع این است که در این سمت یعنی در درون کشور قوای مختلف تمام ظرفیت خود را به کار بگیرند، از ظرفیت‌های موجود کمک بگیرند و هم‌افزایی کنند تا ان‌شاءالله بتوانند در مقابل این هجمه‌های سنگین دشمن هم مقاومت کرده و هم آن را برطرف کنند. لذا در این شرایط معتقدیم که باید تعامل میان دولت، مجلس و قوای دیگر و سایر موثرین هر روز بیشتر شود و این نیاز به نشست‌های مختلف و گفت‌وگوهای بیشتر دارد تا ان‌شاءالله با خرد جمعی و یک تصمیم جمعی و هم‌افزایی که همه باهم پای کار بیایند بتوانیم کار را پیش ببریم.»عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین عنوان کرد:«اگر برنامه‌ها و شرایط کاری رئیس‌جمهور به شکلی باشد که شخص آقای رئیس‌جمهور هم بتوانند در جلسه شنبه ۶ اسفند که برای موضوع گرانی‌های اخیر ارزی برگزار می‌شود، تشریف داشته باشند، قطعا آرامش ایجاد می‌کند. این قابل مشاهده و ملموس است که دشمن در طرف مقابل نسبت به ما در یک آرایش کاملا جنگی قرار دارد، در نتیجه در داخل هم تمامی ظرفیت‌ها و توانایی‌های ما در حوزه اقتصاد باید آرایش جنگی به خود گرفته و به میدان بیاید، نمی‌شود با مسائل عادی و سطحی برخورد کرد؛ حتما نیاز به یک آرایش جدید و جنگی در حوزه اقتصاد داریم.»

با این حال طبق اعلام هیات رئیسه مجلس فعلا خبری از حضور رئیسی در مجلس نیست. یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از دعوت معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در نشست غیرعلنی امروز مجلس خبر داده است.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی روز جمعه در گفت‌و‌گو با ایرنا، گفت: «نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی بازار ارز و نوسانات موجود در این بازار، شنبه ( ۶ اسفندماه) برگزار می‌شود که برای این نشست از محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، دعوت شده است.»عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: «پیش از این قرار بود این نشست روز چهارشنبه گذشته (سوم اسفند ماه) برگزار شود که به دلیل مشکل شخصی برخی از مسوولان به هفته بعد موکول شد. برای روز شنبه نیز از مسوولان مربوطه دعوت شده است که امیدواریم در این نشست حاضر شوند».وی خاطرنشان کرد: «در نشست پیش رو قرار است مشکلات و راه کارهای حل مسائل ارز توسط مسوولان بیان شود و نمایندگان نیز نظرات خود را در این باره خواهند گفت.»

منبع:همدلی

 


نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها