یادداشت
گفتگو و گزارش

پتروشیمی‌های دهن پر کن در کهگیلویه/ هیاهو برای هیچ!

پتروشیمی این بار نیز جدی نیست و بیشتر پدیده ای مانند پتروشیمی دشت‌مازه در جریان است و محتمل است  دست‌های پشت پرده قدرت به بهانه احداث پتروشیمی به دنبال اهداف یا موارد دیگر باشند

پتروشیمی‌های دهن پر کن در کهگیلویه/ هیاهو برای هیچ!

اَفتونیوز - با گذشت ۱۶ سال از کلنگ‌زنی پتروشیمی دهدشت همچنان پیشرفت پروژه به ۵۰ درصد نرسیده است و پتروشیمی دی متیل اتر در دشت‌مازه کهگیلویه به یک باره مانند قارچ سر بر می آورد و بعد از گذشت چند ماه فراموش می شود اما به یکباره در فضای تبلیغاتی وعده  پتروشیمی جدیدی بنام اوره و آمونیاک در کهگیلویه داده می شود.

اینکه چگونه با وجود گذشت ۱۶ سال از کلنگ زنی پتروشیمی اول دهدشت و ناکامی پتروشیمی دشت مازه (پتروشیمی ادعایی دوم) که آنهم با تبلیغات بسیار در همان بدو کلنگ‌زنی به پایان سلام کرد، چگونه مسئولان رسمی استان میتوانند چشم در چشم مردم وعده پتروشیمی سومی را بدهند ؟! آیا مجوزی برای این پتروشیمی ادعایی از سوی هلدینگ مادر صادر شده است ؟! آیا مجوز زیست محیطی دارد؟! آیا خوراک شیمیایی برای آن وجود دارد و یا تخصیص آن اخذ شده است ؟! آیا آب کافی برای چنین طرحی در این منطقه وجود دارد؟!

آیا بعد از دشت‌های ارزشمند کلاچو و دشت‌مازه، حال باید شاهد برباد رفتن اراضی دشت آهو چرام بود؟! و دهها سوال دیگر که احتمالا ذهن و روح مخاطب را نوازش می‌دهد.

آنچه در کهگیلویه در حال رخ دادن است و مدام صحبت از احداث پتروشیمی‌های نافرجام است با زیست بوم این شهرستان ناسازگار است.

اراضی دیم در شهرستان کهگیلویه و چرام جزو بهترین اراضی است ‌که درجه خاک و حاصلخیزی آن بسیار بالا و دشت‌های وسیع همچون کلاچو، بردیان، دشت‌مازه، دشت چرام و حومه غربی را دارد و این اراضی مسطح و حاصلخیز طبق نقشه آمایش سرزمینی می بایست برای کشاورزی بستر سازی شود نه صنایع مخربی همچون پتروشیمی.

برخی منابع و گزارشهای غیر رسمی نشان می‌دهد بحث احداث پتروشیمی این بار نیز جدی نیست و بیشتر پدیده‌ای مانند پتروشیمی دشت‌مازه در جریان است و محتمل است  دستهای پشت پرده قدرت به بهانه احداث پتروشیمی به دنبال اهداف یا موارد دیگر باشند هر چه هست اتفاق های مثبت و میمونی به بهانه احداث پتروشیمی‌ها در کهگیلویه رخ نمی‌دهد چناچه به بهانه  پتروشیمی دشت‌مازه، زمین‌های منابع ملی اطراف روستا و محل چرای دام اهالی را به کلی از بین رفت، زیست بوم روستا حتی دچار تغییر شد و همچنان نیز مشخص نیست پتروشیمی دشت‌مازه چگونه سربرآورد؟ چگونه تعطیل شد؟ و واقعیت و پشت پرده همه ماجراها چه بود؟



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 علی 1401/12/8 23:55:0

    پتروشیمی دشت کلاچو و پتروشیمی فلارد چهارمحال بختیاری ، همزمان کلنگ زنی شدن . الان چهار ساله که پتروشیمی فلارد به بهره برداری رسیده است و پتروشیمی دشت کلاچو هنوز در گام‌های نامطمئن اولیه

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها