یادداشت
گفتگو و گزارش

سوژه روز


کهگیلویه اسیر شخصیت ها/ ۳۶ سال فقط برای سه نفر

۲۴ سال موحد، ۸ سال بزرگواری و ۴ سال هاشمی دیگر برای کهگیلویه کافی است و سالهایی که نتیجه ای به جز توسعه نیافتگی و عقب رانده گی نداشته است.

کهگیلویه اسیر شخصیت ها/  ۳۶ سال فقط برای سه نفر

اَفتونیوز| گردش نخبگان را به عنوان یکی از مهمترین لازمه های مدیریت کلان در هر سیستمی می‌دانند.

سیستمی که راه تغییر و تحول را بر خود ببندد محکوم به عقب ماندگی و عدم توسعه می باشد. شخصیت ها و چهره در استان کهگیلویه و بویراحمد در یک چرخش  پشت سرهم  تکرار می شوند. در حوزه بویراحمد و دنا همواره سایه شخصیت های مانند هدایت خواه، سید باقر موسوی مانند هاله ای سایه افکنده است، دوگانگی همیشگی خانواده های حسینی و تاج گردون در گچساران و باشت همواره وجود داشته و احتمالا از این به بعد نیز وجود خواهد داشت، کهگیلویه نیز حکایت خاص خود را دارد، چند شخصیت همواره بر سر ساحت سیاسی این شهرستان نقش ایفا می کنند و به به نظر نمی‌رسد حالا حالا رخت سیاست را از تن به در کنند.       هفته اخیر مشاجره لفظی میان فرماندار کهگیلویه و حامیان علی محمد بزرگواری سبب چالش در شبکه های اجتماعی شد. در این کش و قوس بود که شائبه حضور علی محمد بزرگواری  در انتخابات آینده بیش از پیش تقویت شد.

بزرگواری از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم به اشکال مختلف انتقادات خود را در سطح ملی و منطقه ای  خطاب به دولت سید ابراهیم رئیسی مطرح کرده است و ادامه دار بودن همین انتقادات، باعث شده بسیاری حضور وی در انتخابات را محتمل بدانند. 

از طرف دیگر، شواهد و قرائن نشان  میدهد عدل هاشمی نماینده سابق کهگیلویه نظر به حضور در صحنه انتخابات دارد و او هم همچنان سودای نمایندگی مجلس را در سر می پروراند. سید محمد موحد نماینده کنونی کهگیلویه بی شک  با تمام قوا آماده حضور در انتخابات است و دست بردار صندلی های سبز بهارستان نیست! اما بررسی ها در شبکه های اجتماعی کهگیلویه نشان می‌دهد دایره بسته چند شخصیت همیشه تکراری در صحنه سیاست  این شهرستان سبب فروبستگی و سرخوردگی همگان شده است و این  فضا نیازمند حرکت جدید و شخصیت های جوان تر است،  واقعیات جامعه نشان می‌دهد اقبالی نسبت که سه فرد نامبرده وجود ندارد، انگار کهگیلویه باز هم اسیر چند شخصیت تکراری خواهد بود و خبری از بازنشستگی نیست و این افراد می‌خواهند برای همیشه( پایان عمر)  در صحنه باشند، ۲۴ سال موحد، ۸ سال بزرگواری و ۴ سال هاشمی دیگر برای کهگیلویه کافی است و سالهایی که نتیجه ای به جز توسعه نیافتگی و عقب رانده گی نداشته است. در مطالعات نسلی هر ۳۰ سال یک دوره  نسلی  به حساب می آورند و نمایندگی  کهگیلویه ۳۶ سال در دست تنها سه نفر بوده است. اگر حضور این سه نفر منجر به گشایش و توسعه گردیده بود باز حضور آنها قابل دفاع بود اما هر گاه به شاخص های توسعه در این شهرستان می نگریم هیچ نکته قابل اتکا و مثبتی در کارنامه آنها نمی بینیم، اگر این سه نفر قصد ورود به انتخابات را داشته باشند قطعا هیچ کس جلو دار آنها نیست( مگر شورای نگهبان!) و مردم به ناچار باید از میان سه شخصیتی که مربوط به این دوره و زمانه نیستند انتخاب کنند اما شاید فرجی شد و هر کدام از این افراد در تنهایی خود به عمق محرومیت در این منطقه اندیشیدند و کمی از طمع خود برای  کسب قدرت کاستند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 6 نظر

  • 1 ناشناس 1401/12/16 13:4:33

    جناب بی‌طرفانه و منصفانه اولا که کامنت شما پر است از تعصب، بی انصافی و دروغ پراکنی. الان مدیریت کهگیلویه پراکندگی قومیتی دارد؟؟؟ خوش انصاف؟!!! الان خدمتی عمومی صورت می گیرد!!؟؟؟؟ بله خدا حاکم و شاهد روز جزاست. وای به حال آنانکه آنجا روسیاه باشند.

    پاسخ
  • 2 محمد 1401/12/16 13:3:49

    جناب بی‌طرفانه و منصفانه اولا که کامنت شما پر است از تعصب، بی انصافی و دروغ پراکنی. الان مدیریت کهگیلویه پراکندگی قومیتی دارد؟؟؟ خوش انصاف؟!!! الان خدمتی عمومی صورت می گیرد!!؟؟؟؟ بله خدا حاکم و شاهد روز جزاست. وای به حال آنانکه آنجا روسیاه باشند.

    پاسخ
  • 3 امیر 1401/12/14 1:11:31

    سلام و درود بسیار عالی تا باشد از این کامبک ها.... این حرکت مردم مصداق بت سازی و بت پرستی است. عامل اصلی عقب ماندگی این استان نگاه قومیتی است در انتخابات،متاسفانه طرف نمیتونه دوکلام حرف بزنه ولی به لحاظ جایگاه مردمی در این استان در راس است، انسان همیشه به واسطه دو عامل موفق میشه یکی هوش خود و دیگری جهل مردم که در واقع مسولین ما بواسطه جهل مردم موفقیت کسب میکنند، نفرین بر جهل ابوجهل ها

    پاسخ
  • 4 علی 1401/12/13 20:56:42

    عدل واقعا عالی بود تو ۴ سال به اندازه ۲۰ سال موحد کار کرد

    پاسخ
    • 4 - 1 ناشناس پاسخ به : علی 1401/12/14 2:5:50

      موحد : نگاه قومیتی و طایف گری رو باب کرد ، آب شهرستان رو بخشید فقط برای نمایندگی به خوزستان ، افراد بی سواد ، گرسنه و بدون تسلط رو در پست های مهم گذاشت. نگاه بشدت قومیتی و قبیله ای ، سواد مطالبه گری برای شهرستان صفر ، خود بزرگ بینی و غرور صدرصد ، تمام ............. از بی سواد تا با سواد در پست های مدیریتی و کارگاهی عدل هاشمی : پول پول پول ، نگاه بشدت طایفه گری ، استفاده از افراد بی سواد ، یک دنده ، لجباز و خود بزرگ بینی ،((والله ، به الله ، و...)) قسم دروغ در جمع دانشگاهیان قول و وعده استفاده از افراد محدود و مطیع و سودجو تمامی افراد اطراف هاشمی به واسطه رانت در پیمانکاری ها مشغول به کار ((حق ناس)) بزرگواری : سواد علمی صفر(( سوتی کامپیوتر)) ، سواد رسانه صفر((چماق ؟؟؟)) ، تسلط به اقوام و شناخت منطقه صفر ((وقتی در جمع سیدهای گردلی صحبت می کرد مثلا خواست فارسی صحبت کنه گفت سید دایره ای ==>> اسم ترجمه نمی شه در هیچ زبان و فرهنگی)) مطالعه صفر میزان خدمت رسانی در دوره نمایندگی : محدود به اقوام و افراد خاص ---------------------------- وقتی دید محدود باشه و فقط جلوی خودت رو می بینی و میگی به من چه که همشهری های دیگه ام نون شب داشته باشن یا نه و فقط و فقط به فکر جیب خودت باشی نتیجه میشه این ، شهری سوخته و بی رونق از نظر اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی در میان شهرستان دیگه ولی وقتی یاد بگیریم پشت هم باشیم و برای کل شهر فعالیت کنیم ، نه با نگاه قومیتی ، تعصبی و خودخواهی اون وقت پیشرفت حاصل میشه فقط این رو در نظر بگیریم که در این شهر حتی دکتری بهترین رشته رو هم داشته باشی تا وقتی به یک نماینده وصل نباشی تا رانت نباشه به جایی نمی رسی. به افراد نخبه ، با سواد و باهوش فرصت بدیم . موقعیت طلب نباشیم. وقتی شهر رونق پیدا کنه ، سود و ثروتش برای همه است . امید و شوق و سر زندگی به شهر بر می گرده این شهر حتی یک نقطه برای تفریح و سرگرمی خانودهامون نداره ((کمترین امکانات رفاهی)) - جاده و خیابان های داغون فقط جاده دهدشت پاتاوه رو در نظر بگیرید چند ساله طول کشید وهنوز افتتاح نشده، چرا؟؟؟ کی باید بیدار بشیم؟

    • 4 - 2 ناشناس پاسخ به : علی 1401/12/14 1:41:44

      عدل هاشمی هم مث دوتای دیگه جز نگاه قومیتی ، و .......... این شهرستان هیچ بازخوردی نداشته و نخواهد داشت. متاسفانه مافیای قدرت در این شهرستان ، اونقدر مفت خورده اند و آنقدر حق به جانب صحبت می کنند که انگار ، این شرستان ارث ابا و اجدادیشان است. مقصر در این موضوع افراد بی سوادی است که اطراف این نمایندگان هستن. از سادگی مردم سواستفاده می کنند.زمان انتخابات چند نفر ریش سفید مردم رو جمع می کنند و اونها رو در یک عمل انجام شده قرار می دهند . مردم بخاطر احترامی که به این ریش سفیدهای به<< ظاهر خیر خواه >> دارن رای می دهند و همین ریش سفیدها زمان مطالبه گری تنها حرفشان این است که می خواست رای ندهید. افراد اطراف نماینده ها،بیشترشون بی سواد ، حریص و درکی از مشکلات مردم ندارن چون تا قبل از وصل شدن به این نمایندها ، نه جایگاه اجتماعی داشتن ، نه اصلالت علمی و نه حتی جایگاه مالی . دردش اینجاست که در مجلس نه سواد حرف زدن دارند، نه جسارت مطالبه گری برا شهرستان. هر ساله بودجه این شهرستان، دست نخورده بر می گرده به خزانه شهرستانی با وجود این همه نخبه به استانهای دیگه که وارد می شی ، صعنت ، شکوفایی و ثروت می بینی ولی دهدشت همیشه شبیه زمینی لم یزرع است. تا زمانی که در این شهر از اصلاح ((دایی جون خوت چیکاره ای؟)) استفاده میشه نماینده ها از همین طایفه گری استفاده می کنند و سوار بر قدرت جولان می دهند. در صورتی که برایشان هیچ قومیتی جز ثروت و قدرت اهمیتی ندارد.

سایر اخبار
برگزدیدها