یادداشت
گفتگو و گزارش

پایان دادگاه هواپیمای اوکراینی؛ گمانه زنی ها برای سه حکم اعدام

آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی با حضور محسن اسدی‌لاری و زهرا مجد، والدین دو مسافر این هواپیما به همراه سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل تعدادی از خانواده‌ها، روز پنجشنبه در دفتر انصاف نیوز تشریح شد.

پایان دادگاه هواپیمای اوکراینی؛ گمانه زنی ها برای سه حکم اعدام

اَفتونیوز|  آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی با حضور محسن اسدی‌لاری و زهرا مجد، والدین دو مسافر این هواپیما به همراه سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل تعدادی از خانواده‌ها، تشریح شد.

علیزاده طباطبایی با بیان این‌که هدف از این مصاحبه جلوگیری از تکرار چنین فجایعی است، گفت: یک نظر بسیار مهم نزد برخی خانواده‌ها وجود دارد که معتقدند هواپیمای اوکراینی عمدا هدف قرار گرفته است و برخی دیگر معتقدند این فاجعه ناشی از ناهماهنگی شدید بین بخش آفندی و پدافندی بوده است.

 

او خبر داد: متهم ردیف اول متهم است به قتل شبه عمد و لغو دستور یعنی بند ب ماده ۳۷ که محاربه است. متهم ردیف دوم و سوم متهم به لغو دستور یعنی محاربه و متهم‌های ردیف چهارم تا دهم هم اتهامشان اهمال در انجام وظیفه است. بر اساس کیفرخواست اتهامتشان این است.

علیزاده طباطبایی توضیح داد: مجازات محاربه هم اعدام است و هم تبعید. البته بر اساس همه‌ی علما محاربی که آدم کشته باشد حکمش اعدام است ولی محاربی که آدم نکشته باشد قانون می‌گوید که قاضی می‌تواند حکم اعدام یا تبعید بدهد. ولی در همین قضایای اخیر به محاربی که آدم نکشته بود هم حکم اعدام دادند و اجرا کردند. اما اینها محاربی هستند که آدم کشته‌اند، ۱۷۷ نفر آدم کشته‌اند. لذا احتمال دارد که حکم اعدام برای آنها صادر شود. ولی اعتراض ما این است که این بند ب ماده ۳۷ شامل مدیران بالاتر هم می‌شود و دیگرانی هم مقصر بوده‌اند.

او گفت که دادگاه معمولا تا یک هفته بعد از دادگاه حکم را صادر می‌کند.

 

این حقوق‌دان به مرور دلایل تشکیل ستاد کل نیروهای مسلح در سال‌های پایانی جنگ پرداخت و مدعی شد: آن زمان در سازمان برنامه و بودجه ما فکر می‌کردیم با تشکیل ستاد کل نیروهای مسلح، هماهنگی‌های بیشتری بین بخش‌های مختلف به وجود می‌آید اما متاسفانه شاهد هماهنگی نبودیم به‌طوری که وقتی قرار می‌شود علیه ابرقدرت جهان یک عملیات نظامی انجام شود، رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای امنیت ملی از این تصمیم خبر ندارد یا بخش پدافندی نمی‌داند که چنین عملیاتی طراحی شده است./ منبع انصاف نیوز



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها