یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش میدهد؛


متهمان ردیف اول ضعف صادرات و واردات کهگیلویه و بویراحمد؛ گمرک، اتاق بازرگانی، صمت و فرودگاه یاسوج

به نظر می‌رسد سهم پایین استان کهگیلویه و بویراحمد در امر صادرات و واردات محصول یک زنجیره از ناکارآمدی هاست که از گمرک شروع شده و در نهایت به اتاق بازرگانی، صمت و فرودگاه ختم می شود و خروجی آن تله فقر برای مردم کهگیلویه و بویراحمد است.

متهمان ردیف اول ضعف صادرات و واردات کهگیلویه و بویراحمد؛  گمرک، اتاق بازرگانی، صمت و فرودگاه یاسوج

اَفتونیوز| انجام وظیفه تسهیل گری برای صادرات و واردات  کالا  از وظایف اصلی گمرک در هر استان است، اما این سازمان در استان کهگیلویه و بویراحمد نمود خاصی ندارد و  وضعیت فعلی آن به گونه ای است که بنظر می‌رسد بود و نبود آن نیز  چندان تفاوتی ندارد.

اداره ای که چنان در سکوت خبری است که حتی فعالین رسانه و خبرنگاران نام متولی و مسول آنرا نمی‌دانند چگونه می‌ تواند پیام آور بهبهود خواهی در حوزه صادرات و واردات کالا  باشد.

استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد که در زمینه های مختلف   مانند محصولات کشاورزی، باغداری و انواع مختلف گیاهان دارویی و ... پتانسیل صادرات کالا دارد اما بواسطه روزمرگی و بی خبری در اداره گمرک استان طی سال‌های اخیر شرایط تغییر خاصی نکرده است.

تنها توجیه اداره کل گمرک در استان ما در مقابل انتقادات این است که استان ما مرزی نیست پس امکان فعالیت چندانی نداریم   در  صورتی که در هر استانی گمرک  موظف است فعالیت مشاوره ای متناسب با محصولات و تولیدات  بومی جهت صادرات و واردات ارائه دهد و نقش مشوقی داشته باشد.

با وجود همه ایراداتی که به  گمرک در استان وارد است نمیتوان به رخوتی که بر دیگر سازمان متولی حاکم است اشاره نکرد،

مبرهن است که وظیفه  گمرک تشویق، تسریع و تسهیل  شرکت های صادرکننده و وارد کننده هست و در کنار این سازمان باید به سازمان های صمت و اتاق بازرگانی اشاره کرد که  آنها نیز شرایط مطلوبی را سپری نمی کنند.

برخی از کارشناسان این حوزه براین باورند، صاحبان کالا و تولیدات در کهگیلویه و بویراحمد گوششان به دستورالعمل های صادرات بدهکار نیست و می بایست اداره صمت

در سطح استان متولی این امر مهم  باشند که لازم است شرکتهای تولیدی را طبق قوانین و مقررات خود موظف به صادرات کالاهای خود به  گمرک استان نمایند.

اداره کل صمت نیز یکی از مقصران و مسببان وضعیت کنونی است و عملکرد آن در گذشته و اکنون در این زمینه رضایت بخش نبوده است.

در طی یک سال اخیر فرودگاه و اتاق بازرگانی به جای یک نشست  همدلانه با یکدیگر جهت همکاری به متلک پرانی در رسانه و پاسکاری مشغول بوده اند.

به نظر می‌رسد سهم پایین استان کهگیلویه و بویراحمد در امر صادرات و واردات محصول یک زنجیره از ناکارآمدی هاست که از گمرک شروع شده و در نهایت  به اتاق بازرگانی، صمت و فرودگاه ختم می شود و خروجی آن تله فقر برای مردم کهگیلویه و بویراحمد است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها