یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارش عملکرد یکساله فرمانداران در گفت و گوی اختصاصی با اَفتونیوز؛


مهدوی مطلق: اختلاف اعضای شوراها اگر برای بهبهود وضع مردم باشد قابل دفاع است/ سد های تنگ سرخ و خرسان از نظر سود و زیان برای ما متفاوت اند/ در مصرف آب یاسوج از بحران به مرحله تنش رسیده ایم

شهرام مهدوی مطلق در گفت و گویی اختصاصی با اَفتونیوز فعالیت های یکساله فرمانداری بویراحمد را تشریح کرد

مهدوی مطلق: اختلاف اعضای شوراها اگر برای بهبهود وضع مردم باشد قابل دفاع است/ سد های تنگ سرخ و خرسان از نظر سود و زیان برای ما متفاوت اند/  در مصرف آب یاسوج از بحران به مرحله تنش رسیده ایم

اَفتونیوز| این رسانه در نظر دارد به مناسبت پایان سال در طی سلسله گفت و گوهای با فرمانداران استان وضعیت فعالیت دولت در سطح فرمانداری ها را مورد بررسی قرار دهد، شهرام مهدوی مطلق فرماندار شهرستان بویراحمد در اولین بخش به گفت و گو با اَفتونیوز نشسته است. 

اَفتونیوز: در یک سال اخیر  در اغلب شوراهای شهر  اختلافاتی  وجود داشته و با توجه به اینکه رئیس هئیت تطبیق شوراهای اسلامی شهرستان و نظارت بر شوراها و شهرداری ها با شخص فرماندار است، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

فرماندار : در شورای تطبیق صرفا مصوبات شوراها و تطبیق آنها با قوانین،و صرفه و صلاح دولت و مردم بررسی و بر اساس رای اعضاء اصلی رد یا تایید می شوند که این فرایند بدون وقفه در حال انجام هست و مشکل خاصی وجود ندارد و در این خصوص تنازع و اختلافات شوراها با هم یا با شهردار خیلی موضوعیتی ندارد.

اما در خصوص نظارت و ورود فرمانداری به برخی حواشی و اختلافاتی که منجر به خلل در خدمات عمومی بشود ،به صورت فردی و‌گروهی با اعضای محترم شورا و شهرداران محترم وارد گفتگو و مسئله یابی خواهیم شد و تاکنون هم خصوصا در شهر یاسوج و مادوان مواردی بوده که با گفتگو و حضور ؛ تقریبا حل و فصل شده و آخرین بار هم در خصوص دفترچه عوارض۱۴۰۲ شهرداری یاسوج در جلسه رسمی شورا حضور یافتیم و تصویب کلیات آن در وقت خودش انجام شد .

تنازع بین اعضاء و شهرداران اگر  برای بهبود وضع موجود باشد ،طبیعی است در غیر اینصورت قابل قبول نیست.

اَفتونیوز : تناسب جنسیتی در پست های مدیریتی یکی از اصولی است که وزارت کشور همواره  روی آن‌ها تاکید دارد آیا  فرمانداری عدالت جنسیتی را در انتصابات شهرستان در نظر داشته است؟

فرماندار : در خصوص تناسب جنسیتی در پست های مدیریتی هم براساس ظرفیت و تقاضایی که بوده ؛الان یک مدیر زن (رئیس یکی از شعب بانکی شهرستان و چندین معاون شهرستان و رییس واحدهای داخلی ادارات در  شهرستان خانم هست .

در این خصوص دو نکته اساسی وجود دارد یکی پست های مدیریتی شهرستانی یک جایگاه کاملا عملیاتی و‌پر تنش هستند و خانم ها کم تر متقاضی هستند و ثانیا تناسب و تعادل جنسیتی در حوزه اداری صرفا به پست دادن به خانم ها ختم نمی شود و نوع نگاه به کار ویژه ها و  مناسب سازی و تسهیل کار برای بانوان در محیط کار نیز بخش مهمی از این موضوع هست که در سطح شهرستان مد نظر بوده و اعمال می شود .

اَفتونیوز:  طی سال گذشته به ویژه بحث مدیریت بحران در شهرستان بویراحمد مغفول ماند و طی چندین برف مشکلاتی ایجاد شد ؟ علت ها چه بود و فرمانداری چه تدابیری در این زمینه  داشت؟

فرماندار : در مدیریت بحران در شهرستان در بحران ها یا مسائل پیش آمده؛ اینکه مغفول مانده باشد را زیاد قبول نداریم ؛چرا که به گواه اغلب کارشناسان الحمدالله در این حوزه تاکنون موفق بوده ایم .

مصادیق این موفقیت اولا در سیل مانسون تابستان گذشته در حالی که بیشترین حجم بارش و بیشترین سطح گستردگی و بیشترین حجم جمعیت سیال خصوصا بالغ بر۳۰۰۰ خانه عشایری کپر و چادر نشین و آن هم در دره ها و شیب ها در شهرستان بویراحمد بودند،اولا تلفات جانی به لطف خدا نبود و ثانیا در کوتاهترین زمان ممکن با هم افزایی ادارات و نهادهای شهرستان بیشترین خدمات رسانی به عشایر و مردم انجام شد و بیشترین ساماندهی و دسته بندی  خسارت ها را هم در سطح استان داشتیم که  این کار اتفاقی نبود بلکه یک تدبیر مدیریتی کار را دنبال می کرد.

در خصوص برخی مسائل اجتماعی و یکسری ناامنی ها هم الحمدالله کم ترین تنش را داشتیم

در موضوع  مسئله ی برف زمستانی که اخلالی در حوزه برق بوجود آمد،بیشتر روی همین یک جنبه که البته در نوع خودش مهم بود تاکید شده و جنبه های مثبت و حجم کار انجام شده ،دیده نشد .

اولا نوع و سطح بارش و دما در ده سال اخیر بی سابقه بود

ثانیا زیر ساخت های حوزه برق شهرستان و خاصه شهر یاسوج با پایه ها و سیم های قدیمی بسیار ضعیف و یکسری ناهماهنگی های بین بخشی هم مزید علت شد و شهر به خاموشی رفت و متعاقب آن خدمات دیگر تحت الشعاع قرار گرفت. برای رفع این نقیصه و عدم‌تکرار آن تاکنون بیش از ۳۴۰کیلومتر سیم به کابل انجام شده و‌در حال حاضر فقط حوزه شهرک جهاد و انقلاب ها وگرنه کل شهر یاسوج سیم به کابل شده و یا عملا در حال انجام هست و کار به صورت مستمر در سطح کل شهرستان در حال  پیگیری و اقدام هست . از مشکلات دیگر  ما در حوزه برق ساختارهای اشتباهی است که با مدبر عامل جدید در حال اصلاح آنها هستیم .

اما در همان برف ،جاده های اصلی شهرستان در کم ترین زمان ممکن بازگشایی شدند ؛هیچ خانواده و فرد گرفتاری در مسیر ها نداشتیم و بلافاصله توسط عوامل امدادی و راهداری و پلیس نجات می یافتند ،توزیع گاز و سوخت های دیگر علی رغم وجود یک مشکل ملی در این خصوص اما در سراسر شهرستان هیچ مورد قطعی گاز یا سوخت دیگر نداشتیم و...‌

اَفتونیوز : حوزه عمرانی و زیر ساخت در یک سال  اخیر  چه پروژه های افتتاح شده است ؟

فرماندار : در حوزه عمرانی در یکسال اخیر از بهمن ۱۴۰۰تابهمن ۱۴۰۱ بیش از ۲۵۰پروژه در شهرستان افتتاح شده که بیشترین حجم آن در سال جاری و بالغ بر ۱۲۲ پروژه است .

اَفتونیوز : فرمانداری بویراحمد در یک سال اخیر چقد اعتبار از ردیف های مختلف جذب کرده است؟

فرماندار : در یکسال گذشته و‌کما فی السابق بودجه شهرستان از محل منابع استانی،توازن و نفت بیش از ۱۸۵میلیارد  تومان لحاظ شد که نسبت به سال گذشته  ۳۸درصد افزایش بودجه رسمی داشتیم و تاکنون نزدیک به ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است .

در خصوص بودجه شهرستان به جد معتقدم حق شهرستان بویراحمد بیش از این هست و باید شاخص هایی مثل مرکزیت یاسوج ، مهاجرت پذیری مضاعف و روزانه و فزاینده ،محرومیت وافر در سر رود های یاسوج ،عدم توجه به شاخص جمعیت حقیقی شهرستان که هنوز بر اساس جمعیت سال ۹۵ برآورد و برنامه ریزی می شود و جمعیت امروز بیش از دوسوم جمعیت سال ۹۵ بویراحمد هست ؛ بخش دور افتاده و وسیعی مثل لوداب و روستاهای دورافتاده ای در بخش های سپیدار و کبگیان و حتی دهستان دشتروم و ... و در عین حال ظرفیت بی نظیر کشاورزی و دام پروری و ... یک اشکال اساسی در برنامه ریزی بودجه ای شهرستان هست  که امیدواریم در سال جدید در سازمان برنامه و بودجه استان اصلاح بشود و ماهم پیگیر هستیم.

علاوه بر این از محل سفر ریاست محترم جمهوری و متمم آن حدود ۱۰۰۰میلیارد تومان  جهت پروژهای بزرگی مثل آب شرب شهر یاسوج ، سد تنگ سرخ ،جاده پاتاوه دهدشت ، جاده یاسوج سی سخت، پل های مهریان و سوم و چهارم بشار ، نقاط حادثه خیز  در محو های یاسوج شیراز و اصفهان و بابا میدان ،جاده های دسترسی و ... مصوب داریم که طی دوسال آینده وصول خواهند شد و بخشی هم وصول شده و یا در حال توزیع هست.  .

اَفتونیوز : فرمانداری دستورالعمل هایی برای کاهش آسیب های اجتماعی مانند سرقت، اعتباد، مقابله با مشروبات الکلی و... می‌تواند تدوین و اجرا کند ( با توجه به فاجعه مشروبات الکی در شهرستان ) چه تدابیری در این زمینه اندیشیده شده است؟

فرماندار : متناسب  با رشته های آسیب های اجتماعی ،کمیته های ویژه ای ؛در موضوعات سرقت ،اعتیاد،خودکشی،قاچاق کالا، مواد مخدر ،کودکان کار و ... تشکیل شده و مستمر در حال فعالیت هستند در این خصوص شناسایی اولیه قهوه خانه ها،اقامت گاه ها ،باغ تفریح ها،خوابگاه های خودگردان اعم از دانشجویی و غیر دانشجویی،انجام شده و در برخی موارد نماینده ویژه گذاشته ایم و با مشارکت دیگر دستگاه ها در حال ساماندهی،مجوز دار کردن ؛رصد و پایش آنها هستیم .

در بخش سرقت هم افزایش خود مراقبتی بخش های دولتی،هماهنگی با دستگاه قضایی،افزایش گشت های محسوس و نامحسوس دستگاه های متولی ،نظارت بر جمع آوری کنندگان ضایعات نیز فعال هستند و نسبت به سال گذشته کاهش داشته ایم. در مجموع در حوزه آسیب های اجتماعی فعالیت های جدی برنامه ریزی شده و داره انجام می شود. اما در مجموع به دلایل مختلف باید عرض کنیم حجم آسیب های اجتماعی درشهرستان بسیار بالاتر از بقیه شهرستان هاست که نیازمند حمایت های ویژه تری است .

اَفتونیوز : سد تنگ سرخ و سد خرسان و خرسان مورد نقد افکار عمومی و مردم است ( به دلایل محیط زیستی و نداشتن فایده برای شهرستان و استان)  فرمانداری چه رویکردی در این زمینه اتخاذ شد؟ و چه اقداماتی صورت گرفت؟

فرماندار : سد های تنگ سرخ و خرسان از نظر سود و زیان برای برای شهرستان بویراحمد قابل قیاس نیستند و اساسا اهداف آنها کاملا متفاوت هست .کما اینکه سد خرسان در محدوده شهرستان بویراحمد هم نیست و هیچ سودی که ندارد و پیامدهای متعدد آن  به اکوسیستم بویراحمد هم ضرر خواهد زد و از طرفی این سد کار خاصی جز یک حدنگاری هایی انجام نشده و قابل بحث هست .

اما سد تنگ سرخ علی رغم نقدهای وارده خصوصا در موضوع تملک های دیر هنگام در این چند سال  ؛ تنها سدی است که بویراحمد از بخشی از مزایای آن بهرمند می شود و البته همانطور که قبلا عرض کردم ما باید در شبکه انتقال آن به یاسوج سرعت بدهیم که همزمان با بهره برداری انجام بشود و این مهم هم در دستور کار آب منطقه ای است و فرایند آن در حال انجام هست ،ضمن اینکه سد به مرحله ای رسیده که موضوع بود و نبود آن قابل بحث نیست ولی شیوه های بهره برداری آن می تواند موضوع بحث باشد .طی یکسال گذشته بیشترین تملک اراضی و بر اساس توافق های حداکثری با مردم منطقه انجام شده و یا در حال انجام هست که اقدام بی سابقه ای است که مردم تعیین تکلیف شوند و بیشترین اعتبار هم برای سرعت کار نیز پیش بینی و رایزنی شده است . ما برای آب پایدار نیاز به سد داریم و چشمه هاو  و چاه ها پایدار نیستند ولی اگر ما به جای سد های کنار دستی به سد های درونی مثل سد چیتاب ،سد سادات در لوداب ، سد های مخزنی برای مهار آب ها سرمایه گذاری می کردیم بهتر بود و این مسئله به پیشنهاد فرمانداری بویراحمد  امسال رسما در دستور کار مجموعه اب منطقه ای قرار گرفته است .

اَفتونیوز : بارها شخص فرماندار روی تنش آبی  در شهرستان تاکید کرده است، چه اقداماتی در این زمینه انجام دادین و نتیجه چه بوده است؟

فرماندار : در خصوص تنش آبی شهرستان یکسال پیش ، مشکل فراتر از تنش بلکه وارد یک بحران جدی آبی قرار گرفته بودیم ،بخش مهمی از این بحران مربوط به آب شهر یاسوج و اطراف بوده و هست که بخشی از آن از طریق اعتبارات ویژه سفر ریاست محترم جمهور در اصلاح شبکه انجام گرفت و عملیات اصلاح و توسعه  همچنان ادامه دارد  و‌الان می توان گفت تازه از سطح بحران به تنش رسیده ایم چون مخزن اب به شدت کمبود هست و شبکه توزیع آب هم مربوط به ۱۵ سال قبل هست که جمعیت یاسوج یک سوم جمعیت فعلی بود.

پیش بینی های عملی برای افزایش دبی آب شرب شهر یاسوج و حومه و افرایش مخازن انجام و در حال پیگیری است .

مشکل آب شرب در چهار  بخش لوداب و  سپیدار و کبگیان و مرکزی  به شدت و ضعف متفاوت  وجود دارد . امسال از محل اعتبارات تنش و مناطق محروم ۱۵ میلیارد تومان  اعتبار گذاشته شده و در شهرهای چیتاب ،سپیدار و گراب اصلاح شبکه خواهیم داشت و  بالاترین تنش و بحران آبی را در روستاهای لوداب داشتیم که مرحله اول آن  هم به اتمام رسیده ،مرحله دوم‌آن که شامل دهستان چین هست با اعتباری بالغ بر ۸میلیارد تومان در حال انجام مناقصه هست که به زودی شروع خواهد شد .

علاوه بر آن در سرودهای یاسوج و روستاهای بخش سپیدار ،کبگیان و دهستان دشتروم نیز پروژهای اصلاح شبکه نیز در دستور کار است .

ولی همه اینها به پایداری آب شهرستان ختم نمی شود بلکه همانگونه که گفتیم  باید به مهار روان آب های داخلی بر اساس برداشت  سهم قانونی و استاندارد شهرستان و با سرعت اقدام کنیم و تازه بخش کشاورزی در شهرستان نیز در بحران آبی به سر می برد .

اَفتونیوز : در مورد مشکلاتی مانند تخلفات نانوایی ها، قیمت مرغ، نقش عاملین و در کل ثبات بازار چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در خصوص نظارت بر بازار و خاصه نانوایی ها طی یک سال گذشته،نظارت های دقیق تری انجام شده است و آنالیز هایی هم به عمل آمده؛بخشی از نوسانات تابع بازار کلی در کشور و آثار ناشی از مردمی سازی یارانه ها و آزاد کردن قیمت هاست که یک برنامه بلند مدت هست و تا پایداری آن کمی طول می کشد ، در خصوص نانوایی ها گذشته از کیفیت در ابتدا یک بی نظمی محسوسی در توزیع شبکه آرد و کار فروش نان وجود داست  تاکنون اقدامات بازدارنده ای  انجام شده و الان کم ترین انحراف در شبکه آرد و بیشترین پخت و توزیع نان را نسبت به گذشته داریم  که با آزادسازی آرد این انحراف به صفر خواهد رسید. اکنون بر روی استاندارد سازی دستگاه های پخت ،کیفیت پخت نان و تنظیم رقابت آزاد بین نانوایی و صدور مجوزهای موردی جدید برای رقابت جدی تر در دستور کار هست. اما بخشی از بازار باید توسط خود بازار و اتحادیه ها و اصناف  انجام بشود که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد و امیدواریم که صمت در این خصوص بر اساس  قانون به ساماندهی اتاق اصناف استان و شهرستان اقدام کند. الحمدالله طی یکسال گذشته در عرضه کالاهای اساسی در شهرستان هیچ مشکلی وجود نداشت و روند تامین قبلی کالاهای اساسی همچنان ادامه دارد.

اَفتونیوز :  بر اساس مصوبات  کارگروه اشتغال فرمانداری چقدر وام اشتغال زایی ( روستا و شهر ) به اقشار مختلف اختصاص یافته است؟

فرماندار : در حوزه اشتغال اگرچه یک اشکال و ایراد اساسی وجود دارد و آن هم این هست که اداره کل کار خود راسا تسهیلات اشتغالزایی مشاغل خانگی شهرستان را بدون لحاظ نظر اداره شهرستان و فرمانداری در سال گذشته مدیریت و توزیع کرده است که بر اساس اطلاعی که ما داریم مبلغ ۸۵ میلیارد تومان سهم شهرستان بوده که توسط اداره کل کار نه شهرستان توزیع شده و رقم دقیقی از میزان پرداختی ها در دست نیست .

درخصوص تبصره ۱۶ سهم تسهیلات اشتغالزایی شهرستان ۴۵۰میلیارد تومان هست که بهمن ماه اعلام شد و  بین دستگاه های متولی و بانک ها توزیع شده و هنوز در مراحل ابتدایی تشکیل پرونده ها قرار دارد که بعد از آن بانک ها باید اقدام به پرداخت نمایند .

تعهد شهرستان برای اشتغال در سامانه رصد ۴۳۰۰ نفر بوده که تاکنون ۳۱۰۰ نفر بر اساس اعلام دستگاه های متولی در سامانه به طور مستقیم و غیر مستقیم تحقق پیدا کرده است .البته این آمار بر اساس سامانه کشوری است .



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها