یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش میدهد؛


سومین پلنگ در یک سال اخیر تلف شد؛ محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به چه مشغول است؟

خبر تلف شدن یک پلنگ دیگر در روزهای اخیر،مانند پتکی بر سر دوست داران محیط زیست و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد فرود آمد و سبب ایجاد نگرانی شد. سازمان محیط زیست استان که دل خود را به چند خبر دستگیری شکارچی کبک و چوله خوش کرده اند اما در کمال ناباوری براحتی در یک سال اخیر سه قلاده پلنگ تلف می شود.

سومین پلنگ در یک سال اخیر تلف شد؛ محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به چه مشغول است؟

اَفتونیوز| استان کهگیلویه و بویراحمد که ۴۰ درصد از گونه های گیاهی را در دل خود جای داده و به لطف هنرمندان و فعالیت های محیط زیستی سال‌های اخیر مردم و مجامع علمی از  وجود تنوع زیستی و حیات وحش غنی آن مطلع شدند اما خبر تلف شدن یک پلنگ دیگر در روزهای اخیر، مانند پتکی بر سر  دوست داران محیط زیست و منابع طبیعی  استان کهگیلویه و بویراحمد فرود آمد و سبب ایجاد نگرانی شد.

سازمان محیط زیست استان که دل خود را به چند خبر دستگیری شکارچی کبک و چوله خوش کرده اند اما در کمال ناباوری براحتی در یک سال اخیر سه قلاده پلنگ تلف می شود.

تلفات پلنگ در سال‌ های اخیر با  تلاش های فعالین محیط زیست هم استانی به حداقل رسیده بود اما به نظر می‌رسد  اکنون در دوران مدیریت جاودان خرد شرایط تغییر پیدا کرده است و سازمان محیط زیست صرفا به انتشار خبر در این خصوص اکتفا می کند و در قبال این تلفات هیچ گونه شفاف سازی را نیز بعمل نمی آورد و پاسخگو نیست!

اسلام جاودان خرد بعنوان سکان دار سازمان محیط زیست استان باید شفاف سازی  کند که تلف شدن سه قلاده پلنگ در طی دوران مدیریت اش چگونه توجیه پذیر است؟ و چند قلاده دیگر از گونه ارزشمند پلنگ باید تلف شود تا مدیران این سازمان بیشتر به تلخی این موضع بیااندیشند و پی ببرند!

 ماجرای پلنگ های تلف شده؟

اولین پلنگ جوان و ماده امسال در تنگ مهریان  تلف شد و بدون ارائه هیچ عکسی از صحنه و بدن پلنگ با نشر مطلبی مبهم و شائبه برانگیز اعلام شد که این پلنگ با تیر بیهوشی که توسط مامورین سازمان محیط زیست پرتاب شده بود تلف شده است و دامپزشک معتمد این سازمان نیز، این گفته را تایید کرده است!

این در حالی است که، برخی از فعالین حوزه محیط زیست صحت چنین چیزی را تایید نمی کنند و این سازمان  علیرغم تلاش و درخواست دلسوزان محیط زیست هیچ عکسی از بدن و لاشه پلنگ و حتی صحنه گیر انداختن پلنگ ارائه ندادند تا این ابهام در ذهن و ضمیر دوست داران حیات وحش باقی بماند. زیرا در چنین مواقعی از  صحنه  عکسی گرفته می شود اما این قضیه تاکنون توسط سازمان محیط زیست استان  مسکوت مانده است.

دومین پلنگ،  چند ماه پیش در جوار همین منطقه حفاظت شده دیل در  کهیزبال پلنگ دیگری نیز تلف شده بود و تصاویر لاشه آن پلنگ  توسط مردم محلی به دست اَفتو نیوز رسید اما  ظاهرا سازمان محیط زیست هیچ خبری در این باره منتشر نکرد  یا حداقل تلاش های خبرنگار اَفتونیوز برای پیدا کردن اطلاعیه ای در این رابطه بی ثمر بود!

اما در روزهای اخیر، خبر تلف شدن سومین پلنگ در حوالی تنگ دیل در گناوه لری  منتشر شد شاهد بودیم ده ها عکس از صحنه تا حتی در کف خودرو سازمان در فضای مجازی و رسانه ای منتشر شد که خود گواه این است در داستان پلنگ تنگ مهریان سازمان محیط زیست رفتار متفاوتی نشان داده است.

در سال‌های اخیر خبرهای خوبی از حضور پلنگ و دیگر حیوانات وحشی منتشر شده و حتی  فرهنگِ مواجه با حیات وحش در بین مردم روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد نیز تغییر یافته است که این امر مرهون زحمات فعالین این حوزه و افرادی مانند جواد هادی اصل بود که با شناخت رفتارشناسی حیات وحش و آموزش درست و حرفه‌ای در برخورد با این حیوانات تا حدودی شرایط تغییر پیدا کرده است.

اکنون  که حول  طبیعت جانوری و حیوانات وحشی استان فرهنگ سازی شکل گرفته است  انتظار میرود سازمان محیط زیست استان با اصلاح رویه های  نادرست نگرانی های مردم و دوست داران این حوزه را مرتفع کند.

《اَفتونیوز آماده انتشار جوابیه سازمان محیط کهگیلویه و بویراحمد می باشد》

 

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها