یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارش/


بازار عجیب میوه شب عید در یاسوج؛ از خرده فروشی که برای عمده فروش نرخ تعیین می کند تا مافیایی که در نبود نظارت علیه بازار تره بار است!

در گذشته که میدان نبود مغازه داران فاکتور از شیراز می‌آورند و با قیمت دلخواه عرضه می‌کردند ، میدان آمد تا شفافیت بدهد و این بی نظمی ها را برچیند.

بازار عجیب میوه شب عید در یاسوج؛ از خرده فروشی که برای عمده فروش نرخ تعیین می کند تا مافیایی که در نبود نظارت علیه بازار تره بار است!

اَفتونیوز| سید علی اصغر عوض پور؛ نماینده سرمایه گذار میدان میوه و تره بار یاسوج عصر روز گذشته  گفت،  ستاد تنظیم بازار جلسات زیادی تشکیل داد، وعده دادند که گلوگاه ها را می‌بندیم و کاری میکنیم همه بازاریان استقبال کنند.

در مقطعی نیز صنف همراه شد، چند غرفه نیز در اختیار آنها قرار گرفت اما چند بعد همه رها کردند و نیامدند در میدان فعالیت کنند.

در گذشته که میدان نبود مغازه داران فاکتور از شیراز می‌آورند و با قیمت دلخواه عرضه می‌کردند ، میدان آمد تا شفافیت بدهد و این بی نظمی ها را برچیند.

مردم از میدان استقبال خوبی کردند ، اما در ادامه ما را از خرده فروشی منع کردند،خب مردم می آمدند و مصرف خاصی داشتند که به واسطه الزام‌ما به عمده فروشی، آن دسته از مردم که نیاز کمی داشتند از اینجا رفتند.

 

مشکل ما ترک فعل ادارات و مجموعه های مرتبط هست.

اگرچه قرار شد اداراتی که مصرف بالا دارند برای مصارف از میدان خرید کنند با قیمت عمده و مناسب اما اینها با قیمت بالاتر از از خرده فروش میوه تهیه میکنند. به جز کارخانه فولاد و هتل المپیک دیگر سازمان ها ، هیچگونه همکاری و همراهی نداشتند.

عوض پور ادامه داد:

ما گفتیم کشاورزان و باغداران بدون حق العمل بیایند میدان و محصولاتشان را عرضه کنند ، در حالیکه در همین بغل گوش ما فارس از باغداران ن پول می‌گیرد.

با عرض تأسف سیب ما را میبرند به شیراز ما میرویم از آنجا سیب همین استان را با هزینه بالا می آوریم.

در این باره مصوبه ای بود که محصولات نیاز ما مثل سیب از استان خارج نشود که در این خصوص هم همکاری نشد.

الان صنف خرده فروشی برای عمده فروشی تعیین قیمت می‌کند! 

اختلاف ما با کارگروه قیمت گذاری این است که ما میگوییم قیمت ها را واقعی کنید.هر مغازه ای به هر قیمتی از ما خرید کرد ۳۰ درصد فقط مجاز باشد افزایش قیمت دهد، متاسفانه رئیس صنف زیر بار این مسأله نمیرود.

در این ایام میبینیم قیمت گذاری درست میوه و تره بار انجام نمی‌شود.

نظارت باید جدی تر باشد 

ما فقط میگویم بر بازار نظارت های سختگیرانه ای باشد که خرده فروش بداند نظارتی هست.

خیلی ها میگویند اگر این میدان نباشد میرویم شیراز فاکتور به قیمت دلخواه می آوریم و سودمان را داریم!

ببینید مثلاً میوه درجه ۲ را در نمایشگاه بهاره ۲۹ تومان سبدی می‌دهد ما ۱۹ میدهیم.نارنگی در نمایشگاه ۳۰ تومان هست ما در خرده فروشی ۲۲ هزار میدهیم

از طرفی برای نمایشگاه بهاره تنها به یک نفر مجوز داده شده، درواقع انحصاری شده است.

عوض پور به دیگر مشکلات میدان اشاره و گفت:

مبادی کنترل نشد، تعزیرات در چند ماه اخیر خیلی مؤثر نبوده است، خب آنها باید بیایند از ما قیمت بگیرند و بروند بازار را کنترل کنند ، سراغ ما اما نیامدند.

اگر نظارت باشد قطعاً کاهش قیمت در خرده فروشی ها را شاهد خواهیم بود.

چند غرفه خرده فروشی محدود به ما دادند و هر روز هم فشار می آورند جمع کنید ، اگر خرده فروشی نباشد مجبور هستیم میوه کمتری وارد کنیم که قیمت بالاتر است اما اگر امکان عرضه خرده فروشی فراهم باشد میتوانیم میوه بیشتری با قیمت پایین تر عرضه کنیم.

ایراد جدی در میوه شب عید

میوه‌ شب عید باید در وقت مناسب از کشاورز خرید شود که قیمت مناسب تری هم داشته باشد.

قرار بود میوه را بخش خصوصی تهیه کند اما این را به تعاون روستایی دادند با این ادعا که اتحادیه ها خصوصی هستند.

در هیچ جلسه ای به جز یک مورد از ما دعوت نشد ، خرده فروش بود اما ما که عمده فروش بودیم دعوت نشدیم.

قول دادند میوه شب عید در ۴ نقطه ما توزیع کنیم ، ،ببینیم در اختیار ما قرار میدهند توزیع کنیم.

اگر قرار ندادند برای شب عید مردم برنامه داریم در میدان و مراکز خرده فروشی به عرضه بپردازیم.

رانت در میوه

خب شما را به یک مسأله جالب توجه میدهم ، اگر برخی میوه فروشی های یاسوج را ببینید می‌بینید که میلیون ها تومان فقط خرج ظاهر و تابلوی آنها شده است ، خب مشخص است در این صنف هم سود هست و هم زمینه انحراف.

مثلاً می‌شود میوه درجه ۱ و ۲ را مخلوط کرد و به قیمت بالا فروخت.

در این بازار سود هست و نمی‌خواهند میدان جلوی این سود غیر منطقی را بگیرد به همین خاطر حتی حاضر به خرید از شیراز با قیمت های بالاتر از ما هستند.

سید علی اصغر عوض پور به راهکار مدیریت بازار میوه و تره بار اشاره و گفت:

راهکار نظارت است و بس . باید مستمراً بازار میوه و تره بار پایش شود.

معضل ما قیمت گذاری ها است ، قیمت ها به جای کم بودن ، زیاد هستند و این رویه باید اصلاح شود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 بختیاری 1401/12/26 4:15:10

    این آقا فقط یه نظر میده اونم بستن گلوگاهاست مگه کاسبی زوری هم میشه تجارت آزاده هر کاسبی حق داره جنس مغازه شو از هرجایی تهیه کنه شما ببین ایراد کارت از کجاست که مغازه داران نمیان میدان خرید کنند مگه همین چند نفری که تومیدان هستن اجناسشون رو از کجا تامین میکنن؟تعزیرات برای نرخگذاری میره میدان قیمت کم میگن بعد میان تو بازار تاهمون جنس رو دوبرابر فاکتور دادن بیرون چطور انتظار دارین باهاتون همکاری کنن نه اقای عزیز این راهش نیست به جای شعار دادن کیفیت رو بالا ببرین

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها