یادداشت
گفتگو و گزارش

وزیر آموزش و پرورش همه را مقصر می‌داند به جز خودش/ «ستاری فر» قربانیِ دیگران می شود؟

وزارت آموزش و پرورش بعد از پرداخت حقوق نصف و نیمه معلمان در پایان اسفند ۱۴۰۱ ابتدا در اطلاعیه‌ای علت را خطای نرم‌افزاری دانست اما در جدیدترین اقدام، وزارت خانه همه کاسه کوزه ها را بر سر یکی از معدود مدیران کارآمد و جوان خود انداخته است.

وزیر آموزش و پرورش همه را مقصر می‌داند به جز خودش/ «ستاری فر» قربانیِ دیگران می شود؟

اَفتونیوز| وزارت آموزش و پرورش بعد از پرداخت حقوق نصف و نیمه معلمان در پایان اسفند ۱۴۰۱ ابتدا  در اطلاعیه‌ای علت را خطای نرم‌افزاری دانست اما در جدیدترین اقدام، وزارت خانه  همه کاسه کوزه ها را بر سر  یکی از معدود مدیران  کارآمد و جوان خود انداخته است.

بعد از اینکه  حقوق معلمان به طور کامل پرداخت نشد نوبت به سناریوی "کی بود کی بود من نبودم" رسید.  وزارت آموزش و پرورش ابتدا تقصیر را گردن سازمان برنامه و بودجه انداخت و سازمان نیز اعلام کرد که کوتاهی از وزارتخانه بوده که لیست حقوق را بارگذاری نکرده است.

چند ساعت بعد، وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت مشکل را به گردن نرم افزار بیندازد و طی اطلاعیه ای اعلام کرد: اشکال در پرداخت حقوق اسفندماه به دلیل خطای نرم افزاری بوده و مابه التفاوت حقوق‌های واریزی پرداخت خواهد شد.

در این میان، رئیس جمهور که دید موضوع جدی و ملی است به معاون اول خود دستور داد که قضیه را بررسی و مقصر را مشخص کند.

 معاون اول نیز بعد از بررسی موضوع به رئیس جمهور نوشت: پس از برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و بررسی اسناد و مدارک و توضیحات دست‌اندرکاران مشخص شد کوتاهی و نحوه اقدام وزارت‌ آموزش و پرورش علت اصلی بروز مشکل بوده است. 

بعد از این بود که آموزش و پرورش تقصیر را به گردن گرفت و اطلاعیه داد: قصور منجر به تأخیر و نحوه پرداخت به‌موقع حقوق اسفند ماه فرهنگیان محترم، متوجه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، دفتر برنامه و بودجه و اداره کل مالی تشخیص داده شد، که بدون تردید برخورد قانونی برابر با ضوابط به عمل خواهد آمد.

نکته قابل توجه نحوه اقدام وزیر آموزش و پرورش برای فرار از مسولیت با جهت گیری مختلف و در نهایت قربانی کردن دیگر مدیران  است.

در صورت که ناتوانی شخص وزیر آموزش و پرورش در سامان دادن، تامین و پرداخت حداقلی مطالبات  فرهنگیان  و وضعیت افتضاحی که در پرداخت حقوق اسفند فرهنگیان ایجاد شد، باید از مقام خود به عنوان سکاندار این وزارتخانه بزرگ، استعفا می‌داد اما هر بار با تغییر سناریوی جدید شرایط را به سمت و سوی دیگر می‌برد و در آخرین سناریو نوک پیکان را سمت صادق ستاری فرد معاون توسعه و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمدی برد.

این در حالی است که برای اکثریت فرهنگیان و معلمان مبرهن است که ستاری فرد در جایگاه معاونت پشتیبانی از  مطالبات فرهنگیان دفاع کرده و این حجم از سوءمدیریت در بدنه آموزش و پرورش را نمی‌توان در حوزه اختیارات وی محدود و منحصر کرد.

شرایط سخت و نامناسب فرهنگیان محصول یک مجموعه ساختاری است که در طی سالها و در دولت های مختلف انباشت شده است و در نهایت انتخاب فردی در مقام وزارت که حتی یک روز معلم نبوده است مسائل و مشکلات فرهنگیان را در حین فرآیند رتبه بندی بیشتر و بیشتر کرد و امروز کار به جایی رسید که برای حفظ  یوسف نوری می بایست یکی از مدیران کارآمد وزارت خانه آموزش و پرورش قربانی شود.

هر چه هست امیدواریم حلقه های پشت و جلو  پرده  قدرت  در قالب پروژه لر ستیزی و فضا را برای حذف یک مدیرکارآمد فراهم نکرده باشند تا  صادق ستاری فرد به تنهایی  قربانی این حجم از سوءمدیریت در بدنه وزارت آموزش و پرورش شود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها