یادداشت
گفتگو و گزارش

در پی قانون اصلاح انتخابات؛


«موحد» به پایان سلام می کند؟

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، از بررسی مواد ارجاعی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در نشست این کمیسیون و موافقت اعضای کمیسیون با ممنوعیت ثبت نام داوطلبانی که تجربه سه دوره نمایندگی را در کارنامه خود دارند خبر داد.

«موحد» به پایان سلام می کند؟

اَفتونیوز| داستان تکراری با این مضمون که «نمایندگان بیش از سه دوره متوالی نمی‌توانند نامزد انتخابات شوند» یک‌بار در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۹۷ در صحن مجلس به تصویب رسید و در نهایت ۲۶ اردیبهشت‌ماه توسط شورای نگهبان رد شد.

طبق شنیده ها طرح و تصویب مجدد این موضوع در کمیسیون تخصصی، در حقیقت می‌تواند نافی انتخابات خوب، سالم و با مشارکت بالا باشد.

هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که محتوای اعلام‌شده از سوی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس یازدهم در مورد تائید مجلس یازدهم واقع شود، اما طرح آن در شرایط کنونی ابهام‌برانگیز است و در صورت تصویب مجدد در صحن مجلس این امکان وجود دارد که این بار شورای نگهبان با این تصمیم همراهی کند.

 

روز گذشته، علی حدادی در تشریح جلسه روز گذشته کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، بیان کرد: در جلسه کمیسیون مواد ارجاعی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس مصوبه کمیسیون، ماده چهار این طرح که مرتبط با احزاب و انتخابات تناسبی بود به دلیل حذف موضوع انتخابات تناسبی از این طرح، حذف شد.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین در شرایط عمومی داوطلبان بر شرط ۵ سال سابقه مدیریت اجرایی یا آموزشی در بخش عمومی و غیر عمومی تاکید شد. طبق قانون برخی مسئولیت ها برای ثبت نام در انتخابات مجلس باید از سمت خود استعفا دهند که در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس بازه زمانی استعفا از ۲ ماه قبل از زمان ثبت نام به ۶ ماه افزایش پیدا کرد.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، تصریح کرد: همچنین طبق مصوبه کمیسیون ثبت نام داوطلبانی که تجربه سه دوره نمایندگی را در کارنامه خود دارند ممنوع شد. در صورتی که معاونت قوانین اشکالی به مصوبات کمیسیون وارد نکند، موارد ارجاعی در سامانه ثبت و در صحن علنی مجلس مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت.

بررسی ها نشان می‌دهد نمایندگان پر سابقه مجلس از جمله سید محمد موحد  به شدت مخالف این طرح هستند و نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب این طرح به کار خواهند گرفت. 

این طرح از آن جهت برای کهگیلویه و بویراحمدی ها دارای اهمیت است که سید محمد موحد نماینده کهگیلویه بعنوان پرسابقه ترین نماینده مجلس همچنان قصد حضور در انتخابات آینده را دارد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 مردم.بدبخت 1402/1/17 23:22:23

    نارضایتی جامعه امروزی وعدم توجه توده جامعه به ... و،وسیله قراردادن آن برای اهداف شوم مردم مارابجایی رسانده که بعدازچهل سه سال هنوزنمیخواهیم بفهمیم که بایدطرحی نوانداخت

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها