یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز|


پشت پرده سکوت ۶ ماهه نماینده کهگیلویه در خصوص «سد آبریز»/ پای استخدام موردی هواداران در میان است؟! (بخش اول)

داستان سد آبریز همان سد مارون در حال خاتمه یافتن است و در شش ماه گذشته به شکل تعجب آوری، موحد راجع به احداث سدآبریز سکوت کرده و سخنی بر زبان نمی راند. با کمی بررسی حقوقی و دریافت برخی اطلاعات از منابع موثق که اکنون اسناد آن وجود دارد و در صورت لزوم و در آینده نزدیک در اختیار رسانه ها قرار می گیرد، برخی از افراد که گفته می شود از حامیان و هواداران " موحد می باشند " در شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد بدون برگزاری هیچ آزمونی و براساس قوانین هیچ بخشنامه و آئین نامه ای از ابتدای آذرماه ۱۴۰۱ تاکنون استخدام و یا بکار گرفته شده اند،

پشت پرده سکوت ۶ ماهه نماینده کهگیلویه در خصوص «سد آبریز»/ پای استخدام موردی هواداران در میان است؟! (بخش اول)

اَفتونیوز| گزارش حاضر به دلیل طویل بودن بصورت دو بخشی منتشر می شود، در این بخش با استناد  رسانه ها به پیگیری های نماینده کهگیلویه در رابطه با سد آبریز خواهیم پرداخت و اما در بخش دوم به چرایی سکوت ۶ ماهه آقای نماینده اشاره خواهد شد و  قرابت زمانیِ این سکوت چندماهه، با جذب چند نیرو در یک شرکت خدمات رسان از زیر مجموعه های وزارت نیرو، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟
بخش اول: سیدمحمد موحد نماینده ادوار پنجم، ششم، هفتم، هشتم و یازدهم مجلس شورای اسلامی بعنوان نماینده کهگیلویه بزرگ و گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد و در دورهٔ هشتم بعنوان نماینده بهبهان و آغاجری از استان خوزستان در مجلس حضور داشت. (۲۴ سال نماینده مجلس)
البته او در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی از تیغ شورای نگهبان در امان نماند و در آن دوره، مُهر رد صلاحیت بر پرونده انتخاباتی شان حک شد. 

سیدمحمد موحد از سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تا یازدهمین دوره این انتخابات به جز دوره نهم، در تمامی ادوار این انتخابات به عنوان کاندیدا حضور داشته است و از این حیث رکورددار است. 

شاید بتوان گفت و شاید خود "موحد " یکی از اخبار ناخوشایند و تلخی که در این دوران ها به گوش خود شنید و در افکار عمومی تا هم اکنون منتشر می شود بحث واگذاری سد مخزنی مارون به شهرستان بهبهان در استان خوزستان طی سال ۱۳۷۷ بود. 

موحد هم در مجلس چهارم و هم در مجلس پنجم که سد مخزنی مارون بهبهان احداث و به بهره برداری رسید حضور فعالانه داشت و بطور حتم از ریز و درشت این واگذاری ننگین اطلاعات کامل دارد اگرچه بارها تلاش کرده است تقصیرات را از گردن خود بردارد تا بیگناهی اش به اثبات برسد اما افکار عمومی از تلاش های او متقاعد نشده است و همچنان او را مقصر اصلی این معاهده ننگین ترکمانچایی در کهگیلویه بزرگ می دانند و نامند. 

سد مخزنی مارون بر روی رودخانه‌ای به همین نام در ۱۹ کیلومتری شمال شهرستان بهبهان در استان خوزستان احداث شده که اهداف این طرح شامل کنترل سیلاب و جریان رودخانه مارون، تامین آب شرب شهر بهبهان، توسعه و تامین آب برای زمینهای کشاورزی دشتهای چهارگانه بهبهان، جایزان، خلف آباد و شادگان بمساحت ۵۵ هزار هکتار و همچنین تولید انرژی برق آبی است. 

این پروژه در دی ماه ١٣٧٧ رسماً افتتاح شد و دهان مردمان تشنه کهگیلویه بزرگ با احداث سد مارون برای همیشه بازماند و تاکنون چیزی عاید ملت بیچاره این حوزه انتخابیه از رهآوردهای این سد نشد. 

اما اینکه می گویند زمین می چرخد و تاریخ تکرار می شود بدون شک سخن بیهوده ای لااقل در وصف این روزهای " سیدمحمد موحد " و دوران نمایندگی شان و سد آبریز کهگیلویه و وزارت نیرو و استخدام های فله ای در شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد نیست. 

برای فهم بیشتر سکوت یکدفعه ای " موحد " راجع به سد آبریز ، بصورت اجمالی مطالبی را بیان می کنیم تا مردم مظلوم کهگیلیه بزرگ بدانند که سد آبریز هیچگاه در آن حوزه انتخابیه احداث نخواهد شد و فریب شانتاژهای سیاسی انتخاباتی را مانند سد مارون بهبهان نخورند. 

موحد در سد مارون در دوران نمایندگی مجالس چهارم و پنجم، تعدادی از حامیان خود را در زیرمجموعه های وزارت نیرو بکار گمارد و تنها با استخدام چند نفر در شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد به خیال خود از وزیر وقت نیرو،" حق کهگیلویه بزرگ (باج موحد ) " را گرفت و فکر نمی کرد روزگاری بعد از ۲۵ سال از گذر از آن روزها باز تاریخ تکرار شود و این بار در آبریز. 

در روز چهارم اردیبهشت ۱۴۰۰، موحد در دیدار با رضا اردکانیان وزیر وقت دولت دوازدهم می گوید: بدون شک احداث سد آبریز یکی از راه های برون رفت چرام و کهگیلویه از وضعیت فعلی و ایجاد اشتغال پایدار است و انتظار داریم وزیر نیرو دستور ویژه ای در خصوص دریافت ماده ۲۳ برای این پروژه صادر کنند. 

در روز دهم تیرماه ۱۴۰۰ یعنی حدود ۲ ماه و یک هفته بعد از دیدار با دکتر اردکانیان، نماینده کنونی کهگیلویه بزرگ در مجلس در گفت و گو با خبرگزاری ایکنا، از مشارکت تأمین اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی دو بانک توسعه تعاون و رفاه جهت احداث و آغاز عملیات اجرایی سد آبریز به لطف خداوند و همراهی مجمع نمایندگان استان و معاون وزیر کار سخن می گوید. 

۱۵ روز بعد از این مصاحبه و بدلیل مصاحبه های پی درپی و حساسیت برانگیز " موحد " ، " محمدطلا مظلومی" نماینده بهبهان و آغاجری در روز ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ با عصبانیت در توئیتی اینگونه می نویسد: با قاطعیت تمام جلوی احداث مارون ۲ (سد آبریز ) که دست درازی به منابع ما است می ایستیم. 

موحد متاسفانه این بار نیز وارد یک بازی باخت باخت می شود و در همان روز در توئیتی به مظلومی همتای خود در مجلس یازدهم اینگونه پاسخ می دهد: به لطف خدا؛ دقت کارشناسان فنی و با رعایت اصول زیست محیطی سد آبریز وارد فاز اجرایی خواهد شد. اظهار نظر دیگران که برای مصرف داخلی است خللی در روند احداث سد ایجاد نخواهد کرد. کسانیکه خلاف قانون و اخلاق مانع اشتغال جوانان به بهانه بومی گزینی می‌شوند نمی‌توانند درخصوص آب نیز اولتیماتوم بدهند. 

اختلافات بین مسوولان استان های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بدلیل مصاحبه ها و توئیت های پی در پی و شبانه  روزی " موحد " و برخی مسوولان استانی بالا می گیرد بگونه ای که این تنش ها حتی به دولت سیزدهم کشیده می شود و پای بزرگان خوزستانی که اکنون در هیات دولت مستقر هستند به پروژه سد آبریز باز می شود و " موحد " غافل از تحرکات آنان، همچنان در حوزه انتخابیه جولان شکست حریفان خود در سد آّبریز را به مردم بیچاره کهگیلویه و چرام می دهد. 

در روز هفتم آبانماه ۱۴۰۰ و در جمع روستانشینان ضرغام آباد کهگیلویه،  این بار موحد با انتقاد از سخنان مسوولان استان خوزستان سخنی بر زبان می راند که بر شدت اختلافات دامن می زند و آن سخن این بود که: احداث سدآبریز حق مردم است، گاومیش های آنها آب می خواهند آدمهای ما اینجا آب نمی خواهند؟!. 

در روز ۹ مهرماه ۱۴۰۰  موحد اما این بار در بازدید از طرح سد آبریز در حضور وزیر جهاد کشاورزی اگرچه می خواهد به بیان عمق محرومیت در حوزه انتخابیه اش اشاره کند اما همچنان بر قیاس سیرآبی گاومیشان شادگانی و تشنگی مردمان کهگیلویه بزرگ تاکید می کند. 

او به ساداتی وزیر جهادکشاورزی دولت سیزدهم در آن روز گفت: آقای مهندس ساداتی وزیر محترم جهادکشاورزی دولت انقلابی آقای دکتر رئیسی، آقای نماینده شادگان در کمال تعجب مطلبی عنوان کرد که با احداث سد آّبریز گاو میش های ما تشنه می مانند، من هم گفتم حتما گاو میش های شما از مردم ما مهمتر هستند. 

ساداتی وزیرجهاد کشاورزی دولت سیزدهم در آن دیدار هیچ قولی به آقای موحد نمی دهد و فقط وعده توخالی پیگیری حل مشکل می دهد. 

اما موحد در روز چهارم دی ماه ۱۴۰۰ به رسانه ها می‌گوید: بیش از ۳۰ هزار هکتار زمین در کهگیلویه و چرام با احداث سد آبریز آبیاری می‌شود که در حوزه گردشگری، اشتغال و اقتصاد تحول عظیمی در منطقه ایجاد و به نوعی شاهد کاهش اشتغال و رونق تولید خواهیم بود. 

سال ۱۴۰۰ و تلاش های نافرجام موحد در اجرایی شدن سد آبریز برای دشتهای تشنه کهگیلویه بزرگ بی نتیجه می ماند و موحد در منطقه فقط قول احداث سد می دهد و در فاتحه خوانی های مُردگان حوزه انتخابیه حضوری فعال دارد اما رقبای او در خوزستان در حال پیگیری برای مختومه کردن این پروژه در تهران و دولت بودند. 

دهم فروردین ماه ۱۴۰۱ اما، موحد در سالن همایش های شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در دیدار با رسانه ها از قرار گرفتن سد آبریز در ردیف لایحه بودجه سال جاری خبرداد و تاکید می کند: آن چیزی که ما می‌خواستیم عملی شد. 

" آن چیزی که ما می خواستیم شد " را موحد چندین بار با تاکید می گوید و به رسانه ها وعده می دهد که عملیات اجرایی سد آبریز بزودی با حضور مسوولان ممکلتی اجرایی می شود و کهگیلویه بزرگ شاهد رونق فراوان در بخش کشاورزی، دامپروری، صنعت و اشتغال خواهد بود. 

۱۸ فروردین ۱۴۰۱ اما  نماینده این روزهای کهگیلویه بزرگ در مجلس یازدهم به ایرنا گفت: در نشست مشترک مسوولان کشوری و استانی ۱۰۰ میلیارد تومان برای تسریع در روند اجرایی سد آبریز از سوی بانک رفاه مصوبه صادر شده است. 

خبرهای امیدوارکننده موحد در ابتدای سال ۱۴۰۱ راجع به سد آبریز، شادی را به مردم منطقه بازگردانده بود و حتی مخالفان قول شفاف می دهند که موحد را در این راستا یاری دهند بگونه ای که " سیدعلی محمد بزرگواری" نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس در توئیتی از مردم مصرانه می خواهد موحد را در اجرایی شدن سد آبریز کمک کنند. 

موحد  این بار در  جلسه شورای اداری چهاردهم تیر ۱۴۰۱ کهگیلویه و بویراحمد که با حضور "محمدباقر قالیباف" رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، خطاب به قالیباف اینگونه می گوید: اولین خواسته ما احداث سد آبریز است و ما طبق تخصیص وزارت نیرو فقط ۱۳۵ میلیون متر مکعب می‌خواهیم، اگر این حرف من بی قانونی است ما را به قانون وادارید. 

البته او در آن روزها بنظر می رسد می دانست مسیر احداث سد آبریز به ناکجاآباد ختم می شود و به همین خاطر مرتبا از رئیس مجلس خواهش می کرد دستور ویژه اجرایی شدن سد آّبریز را بدهد اما قالیباف هم قولی برای اجرایی شدن سد نداد. 

موحد در ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱ در نطق سالانه خود در مجلس، مهم‌ترین راه برون‌رفت از بحران آبی و اشتغال جوانان حوزه انتخابیه خود را احداث سد آبریز عنوان و گفت: احداث این سد خواسته به حق و قطعی موکلین بنده است انتظار می‌رود با نگاه واقع‌بینانه و کارشناسی، مراحل اجرایی شدن آن شتاب گیرد. 

او در روز ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱ به دیدار علی اکبر محرابیان وزیر فعلی نیرو می رود و احداث سد آبریز را مطالبه جدی و به حق مردم حوزه انتخابیه و استان دانسته و از وزیر نیرو خواستار تسریع در مراحل احداث سد شد. 

موحد در آن دیدار به وزیر نیرو می گوید: پذیرفتنی نیست موکلین من و اراضی حوزه انتخابیه تشنه بمانند. 

۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ درحالیکه موحد در تهران فکر می کند وزیر نیرو دستور سرعت بخشی به اجرایی شدن سد آبریز می دهد و  ساز و نقاره حامیان او در حوزه انتخابیه، گوش فلک را کَر کرده بود که " آقا، دستور احداث سد آبریز را از وزیر گرفته است"،  رسانه های خوزستان از توقف قطعی احداث سدآبریز خبر می دهند و از این توقف اظهار شادمانی می کنند. 

ایلنا در پنجم شهریورماه ۱۴۰۱ اما بگونه دیگری خبر منتشر می کند و می نویسد: تجمع مسالمت آمیز و مطالبه گری جمعی از مردم کهگیلویه برای احداث سد آبریز جلوی فرمانداری کهگیلویه هم اکنون در حال برگزاری است. 

مطالبه گران معتقدند احداث سد آبریز حق طبیعی کهگیلویه بزرگ است و دولت سیزدهم باید در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به احداث آن اقدام کند. 

این خبر، چنین القا می کند  که موحد در تهران به نتیجه رسیده که دیگر زورش به وزیر و مسولان خوزستانی در احداث سدآبریز نمی رسد و می خواهد فشار افکار عمومی را با خود همراه کند. 

و این شائبه ایجاد شد که مطالبه گران بیچاره نمی دانستند که موحد در پرونده سدآبریز شکست خورده و فقط به وعده های سرپرست فرمانداری کهگیلویه دلخوش کردند. 

ایرنا در همان روز یعنی در روز پنجم شهریورماه ۱۴۰۱ و در قالب گزارشی با عنوان " سد آبریز کهگیلویه و بویراحمد در راه تکمیل مطالعات فنی " به نقل از موحد اینگونه می نویسد: حجت الاسلام سید محمد موحد نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود که مجوز زیست محیطی طرح سد مارون ۲ نیز با حضور استاندار از سوی مسئولان محیط زیست صادر شده و برای اجرا هیچگونه مشکلی ندارد و با احداث این سد فرصت های زیادی برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی استان نیز ایجاد خواهد کرد. 

هفتم شهریورماه ۱۴۰۱ هم از راه می رسد و اما موحد این بار در حضور سردار احمدی وحیدی وزیر کشور در چرام گفت:  در وزارت کشور، در مجلس، در جاهای مختلف و حتی در هلی کوپتر امروز به شما گفتم که آقایان، گاومیشان شادگان خوزستان را بر مردم ترجیح داده اند. 

وی  در اعتراض به صادر نشدن مجوزهای سد آبریز کهگیلویه بزرگ از سوی دولت سیزدهم، اظهارداشت: والله قسم که صادر نشدن مجوزهای سد آبریز برای این حوزه انتخابیه، ظلم است. 

چُرام اولین نقطه ای از حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ بود که موحد، سنگ ناامیدی از اجرایی شدن سد آبریز این حوزه انتخابیه را به سینه زد. سنگی که اگر سد آبریز احداث نشود تا صدها سال بر سر و صورت مردمان تشنه کهگیلویه بزرگ می بارد. 

۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱ تابناک با انتشار فیلمی از موحد  که از دیدار خود با وزیر نیرو خبر داده است می گوید: احداث سد آبریز حق مسلم مردم استان است و وزیر نیرو باید به وعده های خود عمل کند. 

اما داستان سد آبریز همان سد مارون در حال خاتمه یافتن است و در شش ماه گذشته به شکل تعجب آوری، موحد راجع به احداث سدآبریز سکوت کرده و سخنی بر زبان نمی راند. 

 با کمی بررسی حقوقی و دریافت برخی اطلاعات از منابع موثق که اکنون اسناد آن وجود دارد و در صورت لزوم و در آینده نزدیک در اختیار رسانه ها قرار می گیرد، برخی از افراد که گفته می شود از حامیان و هواداران  “ موحد ” می باشند  در شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد بدون برگزاری هیچ آزمونی و بدون هیچ  بخشنامه و آئین نامه ای از ابتدای آذرماه ۱۴۰۱ تاکنون استخدام و یا بکار گرفته شده اند.اکنون قرابتِ زمانیِ جذب این نیرو ها در یک شرکت از زیر مجموعه های  وزارت نیرو (بعنوان مهم ترین متولی ساخت سد) با به درازا کشیده شدن سکوتِ نماینده شائبه برانگیز و مبهم است و نیاز است نماینده محترم شهرستان کهگیلویه در این زمینه شفاف سازی لازم را بعمل آورد.

در بخش دوم این گزارش که در طی روزهای آینده منتشر خواهد اسامی افراد جذب شده به پشتوانه مستندات موجود در دفتر سایت بصورت مخفف آورده خواهد شد.

حق پاسخگویی برای همه افراد نامبرده اعم از حقیقی و حقوقی محفوظ است و این رسانه آماده دریافت و انتشار جوابیه ی افراد و سازمان مسول می باشد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 7 نظر

  • 1 ابوالحسن خشنود 1402/12/8 13:36:10

    باسلام وخسته نباشید: کل متن، یک درد دل دارد و آن هم زورش آمده از استخدام افرادی توسط موحد... در قالب حق سد آبریز برای استان، سد آبریز یک مقوله است و استخدام که حق همه افراد جامعه و استان هست مقوله دیگر... من به عنوان یک عضو از حوزه کهگیلویه وبهمئی از عملکرد نمایندگان خود ناراضی هستم وهمچنین از سران بالا دستی هزار بار گلایه دارم بخاطر عدم رعایت عدالت اجتماعی در خدمات رفاهی عمومی در قبال استان کهگیلویه وبهمئی (خصوصأبهمئی)...

    پاسخ
  • 2 مطلع 1402/1/23 14:11:21

    والا چند تا از نیروهایی که آورده دهدشت، هیچ سوادی ندارند. م ب و ... تازه نیروهای منصوب شده ایشان در برق کهگیلویه همگی هستند و هیچ سوادی ندارند از سوق و ایمنی و مدیر ناحیه و ...

    پاسخ
  • 3 بی کس 1402/1/22 11:42:24

    فاتحه و این نماینده بیسواد مردم احساسی و بدبخت کهگیلویه محروم و مظلوم دلخوش به هیچ .....

    پاسخ
  • 4 گرگعلی 1402/1/22 11:39:25

    مردم کهگیلویه اگردرفکراین باشندکه نسبت به ساخت سدآبریزآبی ازموحدگرم میشودزهی خیال باطل.خودموحدعامل ...... بامسیولین خوزستانی موانع جلوگیری ازساخت سدآبریزاست.چراکه هرکجا که موحدبفهمددرآن .... و ...... است.تمام اصول رازیرپامیگذارد.وبرای خالی نبودن عریضه چندتاازآدمهای دگمی که درطایفه شان نفوذدارندبابکارگذشتنشان وابستگان درجه یکشان آنها رادرشرکت نفت، گاز،یامویسسات دیگرآنها رافریب وبروی همه چیزخط بطلان میکشدوهرکجاکه بداندنفعی کلان داردمردم کهگیلویه که هیچ ایران راهم .....

    پاسخ
  • 5 عبدالله 1402/1/22 10:59:42

    اخ وبخت مردم کهگیلویه ونماینده بی سوادش که دانشگاه ندیده هیچ،مدرک سیکل هم ندارد. بعدش موقع انتخابات هم سر می شکنند که آقا...برود مجلس وخوش بگذروند. تا نماینده دانشگاهی و مدیر به مجلس‌ نفرستید روز به روز بدبخت تر و سیاه روز ترید.

    پاسخ
  • 6 علی 1402/1/22 5:57:53

    درود موحد از دور دوم هم کاندیدای نمایندگی مجلس بود و رقیب آقایان تاجگردون و نجفی بود ولی دور سوم کاندیدا نبود، آقای کریمیان کاندیدا بودند، ضمن اینکه دور چهارم هم نماینده بودند و در اول مطلب اشاره نشده

    پاسخ
    • 6 - 1 سام پاسخ به : علی 1402/1/23 15:32:17

      خدا لعنت کنه تک تک مسولین بی لیاقت را... مردم دارن در مورد سد آبریز حرف میزنن شخصی به نام علی نظر میده. میگه در دوره دوم، آقای موحد نماینده نبوده... عزیزم تا افرادی مانند جنابعالی سفسته بازی در میارن این کهگیلویه هر روزش بدتراز دیروزش خواهد شد... متاسفانه.این کشور هیچ کاری را برمبنای علم وعلمی نمیخواد همه چیز باید ساده وبیسواد پیش بره تا... #کشور #بیسواد#

سایر اخبار
برگزدیدها