یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارش؛


نشستن در تله کابین بر فراز کوه های دنا و ارتفاعات آبشار یاسوج/ این رویا محقق می شود؟

عملیات اجرایی تله کابین یاسوج از ۱۲مهر سال ۱۳۹۲ آغاز شد اما با گذشت حدود ۱۰ سال میزان پیشرفت آن حدود ۳۰ درصد است و ساخت این طرح به عنوان مطالبه به حق مردم در پایتخت طبیعت ایران نیمه کاره مانده است.

 نشستن در تله کابین  بر فراز کوه های دنا و ارتفاعات آبشار یاسوج/ این رویا محقق می شود؟

اَفتونیوز| قرار بود رویای نشستن در تله کابین یاسوج بر بالای کوه های دنا و ارتفاعات آبشار یاسوج در میان ابرها و مه صبحگاهی در هوای پاک پاک و دل انگیز پایتخت طبیعت ایران به واقعیت تبدیل شود اما این مهم تنها در حد یک مطالبه باقی مانده است.

آغاز مطالعات طرح تله کابین واقع در پارک جنگلی یاسوج از سال ۸۶ آغاز و کلنگ ساخت آن در سال ۹۲ به زمین زده شد و قرار بود در ۳۶ ماه تکمیل شود.

عملیات تله کابین یاسوج در مسیری به طول هزار و ۵۰۰متر حدفاصل ورودی منطقه توریستی آبشار یاسوج تا کوه دوریاب واقع در بالادست پارک جنگلی این شهر پیش بینی و طراحی شده است.

سرپرست وقت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری کهگیلویه و بویراحمد میزان اعتبار پیش بینی شده برای این طرح را افزون بر ۱۸۰ میلیارد ریال اعلام کرده بود.

۱۵۰میلیارد ریال از این میزان اعتبار تسیهلات بانکی و مابقی نیز سهم آورده سرمایه گذار است و تمام مجوزهای لازم برای آغاز عملیات اجرایی این طرح نیز دریافت شده است.

حدود چهارهزار مترمربع زمین در اطراف تله کابین برای احداث یک مجتمع فرهنگی و توریستی هم اختصاص یافت که تاکنون تنها حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از ادامه اجرای این طرح هم خبری نیست.

توجه ویژه به صنعت گردشگری به بهبود وضعیت اقتصاد، اشتغال و رونق بازار منتهی خواهد شد، از این روی گردشگری به عنوان بزرگ ترین صنعت درآمدزا در جهان، از سوی کارشناسان صنعت پاک نام گرفته است.

صنعت گردشگری یکی از پول ساز ترین صنایع در کشورهای دیگر به شمار می رود اما ما همچنان چشم به اقتصاد نفتی دوخته ایم.

برای نمونه با اجرای طرح تله کابین یاسوج حداقل برای ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و پایدار ایجاد خواهد شد و تا حدودی گره کور بیکاری در استان آزاد تر خواهد شد.

تله کابین یاسوج در انتظار تامین اعتبار

سرمایه گذار طرح تله کابین یاسوج گفت: در همان روزهای آغازین شروع فعالیت ۲ و نیم میلیون یورو در زمینه خرید خط تله کابین هزینه کردم و اکنون برای تکمیل نیاز به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

فرهاد امیری افزود: در کارگروه گردشگری استان این میزان اعتبار مصوب شده و قرار است در استانی هم مصوب و سپس به صندوق توسعه ملی پیشنهاد داده شود.

وی عنوان کرد: این اعتبار برای نصب تجهیزات لازم است و با تزریق اعتبار مذکور در کمتر از ۱۰ ماه طرح تله کابین یاسوج آماده بهره برداری می شود.

سرمایه گذار طرح تله کابین یاسوج ادامه داد: این طرح می تواند نقش مهمی در افزایش جاذبه های این منطقه داشته باشد.

تیرماه سال گذشته، معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در بازدید از پروژه در حال ساخت تله کابین یاسوج گفته بود که تخصیص اعتبار از طریق تسهیلات ارزان قیمت در سطح ملی برای پروژه تله کابین یاسوج پیگیری می شود.

محسن کوشش تبار افزود: مشکلات پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه گذار این پروژه در جلسه مشترک بانک عامل، سرمایه گذار و میراث‌ فرهنگی در تهران پیگیری می شود.

وی بیان کرد: این پروژه نقش مهمی در رونق صنعت گردشگری و اشتغالزایی مردم کهگیلویه و بویراحمد دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور تصریح کرد: باید سقف پرداخت تسهیلات بانکی به این پروژه توسط بانک سپه کشور افزایش یابد.

دولت برای پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به پروژه تله کابین یاسوج آمادگی دارد

معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت برای پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به پروژه تله کابین یاسوج آمادگی دارد و در صورت همکاری سرمایه گذار این مبلغ از محل تسهیلات تبصره ۱۸ تخصیص داده خواهد شد.

احسان عسکری حمایت از این طرح از سوی همه نهادها را ضروری دانست و اظهار کرد: نیاز است سرمایه گذار نسبت به تسویه تسهیلات دریافتی از بانک اقدام کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این طرح جزو طرح های اقتصاد مقاومتی است در صورت همکاری سرمایه‌گذار در کمترین زمان ممکن تسهیلات لازم ارایه خواهد شد.

عسکری تصریح کرد: احداث این تله کابین علاوه بر اشتغال زایی به توسعه پایدار منطقه کمک خواهد کرد و با جذب گردشگر رونق را برای هم استانی ها به ارمغان خواهد آورد.

چشم انداز آینده توسعه گردشگری

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: طرح مرکز سرگرمی، تفریحی و گردشگری تنگه مهریان یاسوج (پل معلق، رستوران گردان، دریاچه تفریحی، سورتمه ریلی، تله کابین، زیپ لاین، کارتینگ و غیره) با سرمایه گذاری بیش از چهار هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی طراحی و آماده اجرا شده است.

سید علی احمدزاده تاکید کرد: طرح مرکز سرگرمی، تفریحی و گردشگری تنگه مهریان یاسوج در آینده نزدیک کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز تصریح کرد: در زمان حاضر۴۰ طرح نیمه تمام گردشگری در مناطق مختلف استان در حال اجراست.

طالبی پور ادامه داد: تله کابین یاسوج، فاز دوم موج های آبی و مرکز سرگرمی، پل معلق مهریان طرح های پیشران اقتصادی هستند که تکمیل آنان سبب رونق و توسعه بیش از پیش این استان می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته طرح هایی تاثیر گذار حوزه گردشگری استان مانند پل معلق در دور دوم سفر مطرح و برای بهره برداری از آنان چاره اندیشی می شود.

ظرفیت های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در یک نگاه

از اواخر آبان ماه که سرمای سوزان زمستان شهرهای شمالی کهگیلویه و بویراحمد را فرا میگیرد طبیعت بهاری مناطق گرمسیری استان در شهرستان های گچساران ،کهگیلویه ،باشت،چرام ،لنده و بهمئی پذیرای گردشگران است.

فصل تابستان نیز در حالی که مناطق گرمسیری گرمای بالای ۴۰ درجه سانتی گراد را سپری می کند هوای دلپذیر و خنکای نسیم در شهرهای سردسیری گردشگران وجهانگردان خسته از گرما را بسوی خود جذب می کند .

این گونه است که کهگیلویه و بویراحمد را استان چهار فصل می نامند و در هر فصلی گردشگران و جهانگردان می توانند از طبیعت آن بهره مند شوند.

رودخانه های خروشان،آبشارها، چشمه سارها و بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در کنار جاذبه های تاریخی باعث شده این دیار بتواند گردشگران با سلیقه های متفاوت را جذب کند.

از آنجا که کهگیلویه و بویراحمد با وجود کوهساران زیبا، طبیعت بکر،هوای پاک و آبشار و چشمه سارها در کنار تنوع تولید محصولات کشاورزی خاص نظیر پسته کوهی، گل های زینتی،بلوط،پرورش کرم ابریشم و مزارع کشت زعفران مستعد توسعه گردشگری کشاورزی و ۱۴ منطقه نمونه گردشگری یکی از مقاصد مهم گردشگری جنوب کشور است اما کمبود زیرساخت های گردشگری در این خطه از کشورمان همواره مورد گلایه مسافران بوده امید می رود اقدامات دولت سیزدهم بتواند بستر کاهش مشکلات مذکور را فراهم کند.

تخصیص اعتبار به این طرح زیرساختی پیشران در حوزه اقتصادی تا حد زیادی در کاهش میزان بیکاری در استان نقش خواهد داشت و می طلبد توجه ای ویژه در این خصوص شود.

سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های این استان دیدن می کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می شود.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

منبع : ایرنا

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها