یادداشت
گفتگو و گزارش

۱۴ اثر میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست ملی ثبت شد

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک سال گذشته تاکنون ۱۴ اثر میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

۱۴ اثر میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست ملی ثبت شد

اَفتونیوز| رحیم دادی نژاد اظهار داشت، چهار اثر طبیعی، ۶ شی تاریخی و چهار اثر ناملموس کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی تاکید کرد: تنگ گنجه ای و چند درختان کهنسال از جمله آثار طبیعی استان است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منطقه گردشگری تنگه گنجه ای در ۱۳ کیلومتری شهر یاسوج و در روستای گنجه ای در مسیر جاده یاسوج جاده یاسوج به سی سخت با چشمه های جوشان در دره ای با درختان چنار بسیار مرتفع و پوشش جنگلی درخت بلوط قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد:دست بافته هایی مانند گلیم سوزنی،فن تولید کلاه سنتی نمدی و نوعی حلوا به نام زیره تو از دیگر آثار میراث فرهنگی استان است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

حلوای محلی زیره تو با آرد،قند، روغن ادویه هایی مانند زردچوبه و زعفران درست می شود،این حلوا به صورت مایع است و برای زنانی که تازه وضع حمل کرده اند درست می شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد:شاخص ترین اشیای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی سنگی کتیبه دار یادگار دوره ساسانی است که با خط پهلوی روی آن نوشته شد.

دادی نژاد به دیگر اثر شاخص منقول اشاره کرد و گفت: شی سنگی با کاربری دارویی است که در کاوش‌های "دِه پایینِ " "سادات محمودی" شهرستان دنا، بدست آمده است از دیگر اشیای ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

دادی نژاد عنوان کرد: ثبت ملی گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

وی تاکید کرد: کهگیلویه و بویراحمد ۲ هزار اثر میراث فرهنگی دارد که ۷۷۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گفته دادی نژاد نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

دادی نژاد تصریح کرد: آسیاب ها، خانه های تاریخی، قلعه ها، آب انبارها، بقاع متبرکه، گورستان های تاریخی، پل ها، مساجد و کاروانسراها از مهمترین بناهای تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی هستند.

دادی نژاد تاکید کرد:آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن سردار نامی ایران در دوره هخامنشی می‌شناسند،این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزیی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.

کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته شده است.

این استان با ۷۲۶هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها