یادداشت
گفتگو و گزارش

حاشیه ای بر ماجرای سد آبریز و گزارش مرکز پژوهش های مجلس


رَد خون «آبریز» را از کجا پیدا کنیم؟!

این گزارش در حالی منتشر شده است که در طی سالهای اخیر بارها و بارها از زبان نماینده کنونی و سابق گفته شد که سد آبریز دارای مجوز محیط زیستی است و این پروژه کاملا مورد تایید سازمان محیط زیست کشور است.

رَد خون «آبریز» را از کجا پیدا کنیم؟!

اَفتونیوز|  به‌تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گزارش را تحت عنوان "ارزیابی کارشناسی احداث سد آبریز با توجه به منابع و مصارف حوضه آبریز مارون ـ جراحی" منتشر کرده است که در این گزارش به‌ تفصیل به اثرات ساخت این سد در حوضه‌‌های آبریز مارون و زهره پرداخته شده است. این گزارش تأکید می‌کند که با توجه به مصرف ۱۰۰درصدی منابع آب زیرزمینی در حوضه آبی مارون ـ جراحی و وضعیت رو به زوال تالاب شادگان، بهتر است که مصارف آب در این حوضه کاهش پیدا کند و در پایان هوشمندانه ضمن عدم مخالفت صریح با احداث شد  صرفا  توصیه کرده  که سد مارون۲ ( آبریز) نیز ساخته نشود و مبرهن است که در این گزارش اسناد بالادستی به ویژه طرح آمایش سرزمینی لحاظ نشده است!

اما این گزارش در حالی منتشر شده است که در طی سالهای اخیر بارها و بارها از زبان نماینده کنونی و سابق گفته شد که سد آبریز دارای مجوز محیط زیستی است و این پروژه کاملا مورد تایید سازمان محیط زیست کشور است.

در دوره وکالت عدل هاشمی در مجلس شورای اسلامی گفته شد  مجوز تخصیص آب به میزان ۱۳۵ میلیون متر مکعب  ردیف اجرایی و در نهایت مجوز زیست محیطی آن به سرانجام رسید.

حجت الاسلام سید محمد موحد نیز در بهمن ۱۴۰۰ اظهار داشت: مجوز محیطی زیست صادر شده است و برای دریافت اعتبار باید مجوز ماده ۲۳ سد آبریز یا مارون ۲ از سوی سازمان مدیریت پیگیر و صادر شود.

وی بیان کرد: با پیگیریهای انجام شده و طی جلسات متعدد با حضور مسئولان وزارت نیرو این طرح در سال ۱۴۰۱ در لایحه بودجه نیز قرار گرفت.

موحد گفته بود،  مجوز زیست محیطی طرح سد مارون ۲ نیز با حضور استاندار از سوی مسئولان محیط زیست صادر شده و برای اجرا هیچگونه مشکلی ندارد.

 در حالی که این روزها، فعالان محیط زیست در استان کهگیلویه و بویراحمد از احداث و آبگیری چند سد مانند  تنگ سرخ، چم‌شیر، خرسان ۳ دلخون اند و حتی در ماه‌های اخیر با وجود مخالفت گزارش مرکز پژوهش های مجلس با  احداث سد چمشیر، اما با همه این مخالفت‌ها در سایه موافقت رئیس سازمان محیط زیست، این سد در فرایندی پنهان و دور از چشم رسانه ها آبگیری شد.

اکنون که دم خروس مجوز های زیست محیطی بیرون زده و تقریبا برای فعالین حوزه محیط زیست و و اهالی رسانه مسجل  شده که پروژه ای که قدرت لابی و چانه زن خاص خود را در پشت پرده داشته باشد مجوز محیط زیستی آن نیز صادر خواهد شد که مثال های آن نیز بسیارند.

 «طبق قانون غیرممکن است که بدون مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست، پروژه ای احداث یا حتی کلنگ زنی شود اما تا دلتان بخواهد بدون اخذ زیست محیطی سد و پتروشیمی در این سال‌ها کلنگ زنی شده است، از نمونه بومی در استان ما می‌توان به  “پتروشیمی دشت مازه ” اشاره کرد که با حضور  مسولان استانی و بدون هیچ گونه مجوز زیست محیطی کلنگ زنی شد‌.

 اما به نظر می‌رسد در خصوص سد آبریز  از جوانب مختلف اجحاف شده است.

در روزهایی که آبریز فریاد رسی در مجلس ندارد، در ُبعد مدیریتی استان  از سازمان مدیریت گرفته تا خود استاندار  قدرت لابی و اقناع را به نحو مطلوب  نداشته اند و در کمال تاسف اداره آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز، توان خود را بر روی پروژه های متمرکز کرده که عملا آورده ای برای استان  ندارند و مشخص نیست حقابه ای در کار باشد یا نه!  ابتدا آبریز از لایحه بودجه حذف می  شود و در تازه ترین اخبار، گزارش مرکز پژوهش ها صحت زیست محیطی آن را زیر سوال می‌برد.

پیش از این نیز  اَفتونیوز نوشته بود، قرابتِ زمانیِ جذب  نیروها در شرکت توزیع  برق کهگیلویه و بویراحمد از زیر مجموعه‌های وزارت نیرو (بعنوان مهم‌ترین متولی ساخت سد) با به درازا کشیده شدن سکوتِ نماینده در رابطه با سد آبریز  شائبه برانگیز و مبهم است.

به نظر می‌رسد اخبار نامطلوب و منفی از سد آبریز  در حال تکمیل است و این امر سبب نومیدی مردم کهگیلویه بزرگ است که سالها در سایه محرومیت و ناکارآمدی مسولان امید به  به احداث پروژه ای داشتند که اخبار خوبی از آن منعکس نمی شود.

 

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 شهروند 1402/1/28 18:51:34

    موحد اب را فروخت شما دنبال چی هستی

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1402/1/28 18:13:59

    حتما نمایندگان فعلی و قبلی تمام تلاششان را کردند ولی امکان نبود که سد زده بشه ۱۸ نماینده خوزستان مخالف بودند در مقابل یک نماینده کهگیلویه به تنهایی موافق بود ...زور ۱۸ نفر ۱۸ برابر یک نفر هست ...

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها