یادداشت
گفتگو و گزارش

نقدی به سخنان«پیوند»/استخدام های استانداری یادآور بورسیه های غیرقانونی در دانشگاه یاسوج!

اکنون و بعد از چند ماه بیش از پیش بحث استخدام ها داغ شده است و همچنان افکار عمومی و مردم از توضیحات مسولین در خصوص این استخدام ها قانع نشده اند!

نقدی به سخنان«پیوند»/استخدام های استانداری یادآور بورسیه های غیرقانونی در دانشگاه یاسوج!

اَفتونیوز| اواسط بهمن ماه ۱۴۰۱ بود که   تصاویری در فضای مجازی استان منتشر شده که خبر از  استخدام ۱۰۰ نفر در دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد می‌داد.

این تصاویر که با عنوان «مجوز استخدام و بکارگیری جوانان مؤمن، نخبه، متخصص، انقلابی و تحول‌خواه» (طرح شهید زین‌العابدین) منتشر شده بود.

بعد از انتشار اخبار غیر رسمی،  استاندار در جلسه با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج این موضوع را بصورت رسمی تایید کرد.

در آن مقطع اَفتونیوز در مطلبی نوشت، تجربه این مدل استخدام ها در کهگیلویه و بویراحمد نشان داده که هر اندازه اختیارات جذب از مرکز و تهران به سمت ادارات استانی تفویض اختیار شود بیش از پیش شاهد تبعیض و بی عدالتی خواهیم بود.

در شرایط کنونی کهگیلویه و بویراحمد که جمعیت عظیمی از افراد با تحصیلات دانشگاهی موفق به پیدا کردن شغل متناسب با رشته تحصیلی و درآمد کافی نشده اند بی شک بیش از پیش چشم به این استخدام ها  دوخت خواهد شد اما اگر بنا باشد برای جذب افراد در این استخدام آزمونی برگزار نشود و یا آزمون جنبه تشریفاتی پیدا کند و از اساس جذب نیرو ها صرفا برای ورود رفقای سیاسی و همفکران دولت باشد نتیجه این امر در نهایت منجر به احساس تبعیض در جامعه خواهد شد.

اکنون و بعد از چند ماه  بیش از پیش بحث استخدام ها داغ شده است و همچنان افکار عمومی و مردم از توضیحات مسولین در خصوص این استخدام ها قانع نشده اند!

روز گذشته، مراد علی پیوند معاون مدیریت و توسعه منابع انسانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در بخشی از اظهارات خود ضمن قانونی خواندن این استخدام ها  اشاره می کند،  «همانطور که در مجوز نیز ذکر شده است انتخاب ده نفر از این نیروها به تشخیص استاندار است و ما به همین منظور ۴۰ نفر را شناسایی کردیم و بعد از ارزیابی‌های انجام گرفته ۳۰ نفر مشخص کرد که در مراحل بعد از بین این ۳۰ نفر، مدارک ۱۳ نفر را برای استعلام و انجام فرایند قانونی به تهران ارسال کردیم که هنوز پاسخی در باره صلاحیت یا رد آنها به ما نرسیده است.»

اما با یک بررسی قوانین استخدام کشوری مشخص و  مبرهن است که این طرح خلاف نص صریح ضوابط استخدام های کشوری است، در کجای قوانین  سازمان امور استخدامی کشور جذب چندین نفر  در یک دستگاه دولتی را منوط به نظر یک مدیر  و یا مسول میداند، به فرض استاندار با رعایت همه جوانب و عدالت این ده نفر را انتخاب کند چرا استانداری کهگیلویه بویراحمد برای تنویر افکار عمومی لیست افراد معرفی شده را منتشر نمی کند؟

اگر ادله کافی برای انتخاب این افراد وجود دارد قاعدتا نباید ترسی از شفاف سازی در این رابطه وجود داشته باشد.

استانداری کهگیلویه و بویراحمد مدعی است  استخدام ۱۰ نفر بدون هیچ گونه آزمونی قانونی است اما به نظر می‌رسد این اقدام بیشتر  یک مجوز قانونی برای انجام یک کار خلاف قانون و اسناد بالادستی در حوزه استخدام ها می باشد. این استخدام ها  حتی اگر قانونی باشد اما خلاف اصول پذیرفته شده ی دینی و انسانی  مانند «اخلاق» و «عدالت» است.

«پیوند »مدعی است این افراد نخبه و واجد شرایط هستند، جناب معاون شما یک فرد دانشگاهی هستید حتی  اگر  این فرض شما را نیز بپذیریم اما افرادی که نخبه گی آنها مورد تایید شما قرار گرفته، در صورت برگزاری یک آزمون هم می‌توانستند مجوز های جذب و استخدام را دریافت کنند پس چه نیاز است بصورت ویژه  و خاص از امتیاز برخوردار شوند و بدون هیچ گونه آزمون و رقیبی به تهران معرفی شوند؟!

نکته جالب ماجرا آن‌جاست که در طی دو سال اخیر بارها و بارها شخص استاندار در دیدار های عمومی اعلام کرده هیچ فردی بدون برگزاری آزمون جذب نخواهد شد اما در این ماجرا به نظر می‌رسد وی به این گفته خود پایبند نبوده است!

معاون استاندار در بخش دیگری از این مصاحبه عنوان می کند، هیچ فردی از بین آشنایان و اقوام استاندار در این لیست وجود ندارد و به اصطلاح‌ تا ۲۰ نسل از قوم و خویش استاندار و بنده در این لیست نیست. حتی هیچ کدام از هم‌طایفه‌ای و هم منطقه‌ای بنده و استاندار در بین اسامی نیستند.

جناب معاون مگر قرار بود چنین اتفاقی رخ دهد که بر سر مردم منت میگذارید! جنس پاسخ تدافعی شما نشانگر آسیب هایی است که استخدام های قومی و قبیله ای  در استان ایجاد کرده است و به محض انتشار خبر هر استخدامی، بسیاری براین باورند که متولیان امور،  نزدیکان خود را بکار خواهند گرفت، پر واضح است که استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز  از بدبینی مردم نسبت به این دست  استخدام ها واقف و مطلع بود اما هیچ اقدامی در راستای کاهش شائبه ها انجام نداد و اخبار این استخدامی ابتدا بصورت شایعه پخش شد و در ادامه با انتشار نامه استخدامی ۱۰۰ در فضای مجازی و بالا گرفتن فریاد منتقدین، مسولین نیز ناچار به واکنش و شفاف سازی شدند.

پیوند در ادامه گفت، مومن و انقلابی بودن، تخصص، دارای مدارک کارشناسی ارشد به بالا، داری مدرک تحصیلی مرتبط با جایگاه‌ها از جمله شرایطی است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر اساس مجوز برای انتخاب این افراد در نظر گرفته است و او شخصاً بر این مسئله نظارت دارد.

این بخش صحبت های معاون استاندار بسیار شائبه برانگیز است چرا مشخص نکردند  شاخص انقلابی و مومن  بودن چیست؟ در جامعه کنونی ما افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد و حتی دکترا کم نیستند، پس دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد دیگر نوعی مزیت و امتیاز محسوب نمی شود که مسولان بر آن تکیه کنند! نکته دیگر، از آنجایی که اطلاع رسانی در خصوص استخدام ها انجام نپذیرفته است، به نظر میرسد  صرفا هر فردی که شخص استاندار نسبت به او شناخت دارد یا به او معرفی مي شود، شانس  انتخاب شدن دارد و افرادی که بخت و اقبال دیدار با استاندار و معرفی شون را ندارند عملا از این  چرخه حذف خواهند شد.

پرواضح است عده قلیلی بخت نزدیکی به استاندار را دارند و حتی اگر استاندار قصد کند افراد واجد صلاحیت را انتخاب کند نه زمان و نه امکان آن را دارد که همه افراد  را مورد بررسی قرار داد.

نکته جالب ماجرا آن‌جاست که  ۱۰ نفر انتخاب شده  قرار است در بدو استخدام در مسولیت هایی مانند معاون مدیرکل، معاون فرماندار و بخشدار فعالیت کنند که این موضوع  نیز در خور توجه است! فردی که تازه استخدام شده و در مرحله آزمون و خطا قرار دارد چگونه بدون هیچ گونه کسب تجربه ای در یک جایگاه خطیر قرار می گیرد؟ به نظر می‌رسد در این ماجرا مسولان از این ور بوم افتاده اند، چرا که جوان گرایی نیز قاعده و اصول خود را دارد و برای ارتقا می بایست سلسه مراتب اداری طی شود و بی شک این افراد غور نشده مویز نخواهند شد!

به نظر می سد، استخدام های استانداری کهگیلویه و بویراحمد یادآور بورسیه های غیرقانونی دولت احمدی نژاد در دانشگاه یاسوج است که تعدادی از افراد ظاهرا با مجوز قانونی اما در واقع برخلاف ضوابط و مناسبات علمی و دانشگاهی جذب دانشگاه شدند. امیدواریم استانداری کهگیلویه و بویراحمد مجدد  این نقد را از سر خصومت، عداوت و سهم خواهی نپندارد.

 

توضیحات معاون استاندار در خصوص استخدام های حاشیه ساز در کهگیلویه و بویراحمد

https://aftokhabar.ir/s/jf۹۲n



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 باران 1402/1/29 23:55:14

    مثل خودش که با رانت هیات علمی شد

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1402/1/29 21:32:59

    همین آقای پیوند جز افرادی بود که غیر قانونی بورسیه شد برای ادامه تحصیل .یادم هست در مقطعی رسانه ها مفصل به این داستان و لیستی که از جانب جناب هدایتخواه برای بورسیه به وزارتخانه داده بود پرداختن .

    پاسخ
    • 2 - 1 ناشناس پاسخ به : 1402/1/30 12:21:33

      شما که برادران‌خود را تخریب می کنید اون از نامه هلدینگ کذایی اون از تخریبها اون از تنگ نظری ها تون

سایر اخبار
برگزدیدها