یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاص ۲۴۰ میلیارد تومان برای صیانت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۴۰ میلیارد تومان از محل متمم سفر رئیس جمهوری برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان اختصاص یافت.

اختصاص ۲۴۰ میلیارد تومان برای صیانت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

اَفتونیوز| سعید جاوید بخت، اظهار داشت: 240 میلیارد تومان از محل متمم سفر رئیس جمهوری برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و اطفای حریق در بازه زمانی 3 ساله اختصاص یافت که تاکنون دو میلیارد تومان آن نقدینگی داشته است.

وی از اجرای طرح‌های پیشگیری و مقابله با گسترش آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود: 660 هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان مستعد بروز آتش سوزی است که باید از هم اکنون تدابیر لازم اندیشیده شود.

جاویدبخت حفاظت و صیانت از جنگل‌ها را نیازکند مشارکت مردم دانست و ابراز کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده در مناطقی که پوشش زیاد بود اقدام به ایجاد یک هزار کیلومتر آتش‌بر کرده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: هیچ برنامه و اعتبار دولتی برای حفاظت و صیانت از منابع ملی از جمله جنگل‌ها بهتر از مردمی کردن این مسئله نیست زیرا با کمک مردم می‌توان به بهترین شکل ممکن در این راستا موفق عمل کرد.

جاویدبخت خاطرنشان کرد: این استان دارای یک میلیون 426 هزار و 300 هکتار منابع ملی بوده که از این میزان 873 هزار و 600 هکتار جنگل و 552 هزار و 700 هکتار آن را مرتع تشکیل می‌دهد و در واقع 20 درصد جنگل‌های زاگرس در این استان واقع شده است.

 استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد از مساحت و جمعیت کشور از منابع طبیعی فراوان از جمله جنگل‌های انبوه بلوط، پوشش گیاهی غنی و ... برخوردار است.

وجود جنگل‌های انبوه بلوط در استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شده تا این استان 20 درصد از سهم 40 درصدی جنگل‌های حوزه زاگرس را به خود اختصاص بدهد و به عنوان یکی از بهترین استان‌های کشور در حوزه جنگل و مرتع است.

سرانه جنگل در این استان به ازای هر نفر 6.1 هکتار بوده که شامل گونه‌های بلوط، بنه، افرا، زبان گنجشک، زالزالک، گلابی وحشی و...است و در بین سطوح جنگلی 7 درصد جنگل انبوه، 29 درصد جنگل نیمه انبوه، 53 جنگل تنک، 9 درصد درختچه زار و دو درصد جنگل‌های دست کاشت است.

مرتع استان کهگیلویه و بویراحمد 12 درصد مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می‌دهد و در بین سطوح مرتعی استان 30 درصد را مراتع خوب، 30 درصد را مراتع متوسط و 40 درصد را مراتع ضعیف تشکیل می‌دهند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها