یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز بررسی می کند؛


سناریو سازی برای «سد آبریز» و شایعه کلنگ زنی صوری در سفر ریاست جمهوری

صحت و سقم شایعه کلنگ زنی سد آبریز بر ما پوشیده است اما بر مبنای مستندات و اطلاعات موجود حداقل در دوره کنونی نباید انتظار کلنگ زنی این پروژه را داشت و اگر در سفر رئیس جمهور چنین اتفاقی رخ دهد به معنای آن است که بدعت کلنگ زنی های بدون پشتوانه در مورد سد آبریز نیز اتفاق خواهد افتاد.

سناریو سازی برای «سد آبریز» و شایعه کلنگ زنی صوری در سفر ریاست جمهوری

اَفتونیوز| هر طرح صنعتی، اقتصادی، عمرانی برای کلنگ زنی نیازمند به یک سری مجوز ها، کسب زمین، پیش بینی امتیازات آب، برق و گاز دارد.

به طور کلی، برای کلنگ زنی باید زیرساخت ها آماده و مهیا باشد تا سر و کله معارضین در ابتدای کار پیدا نشود.

اما در کهگیلویه گویی شرایط به گونه دیگری است  و تاریخ نشان میدهد ابتدا کلنگ بر زمین زده می شود و سپس به دنبال اخذ مجوزات و تملک زمین هستند و نمونه های از این دست کم نیستند.

تاریخ را که ورق می زنیم و سرنوشت پروژه های مختلف این شهرستان  را که می بینیم به صحت این ادعا می رسیم.

«پتروشیمی کلاچو» سال ۱۳۸۶ و در دوران  نمایندگی «سید محمد موحد» کلنگ زنی شد و در ادامه  وعده ی ساخت ۱۰۰۰ روزه نیز داده شد اما بنا بر اسناد منتشره  زمین این پروژه خریداری نشد بود.

ماجرای «پتروشیمی دشت مازه» نیز عجیب و غریب تر است، این پروژه  ۸ شهریور ۱۴۰۰ کلنگ زنی شد و فرماندار وقت گفت، اخذ مجوزهایی که به یک سال زمان نیاز داشتند در کمتر از هفت ماه کسب شدند و سرمایه گذار خصوصی پای کار است!

این پروژه نیز بعد از مدت زمان اندکی و بدون توضیحی مشخصی نیز بایکوت شد، تعدادی  از نزدیکان نماینده با ساختن دشمن فرضی مدعی شدند مخالفان این  اجازه شروع به کار پروژه را ندادند.

 هیچ گاه مشخص نشد اگر  تمام مجوزها کسب شده، این دشمن فرضی چگونه می توانست از این شروع به کار طرح جلوگیری کند؟ این روزها بحث سد آبریز مجدد بر سر زبان ها افتاده است، در گزارش طرح های پیشنهادی  مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد  برای سفر ریاست جمهوری  نام سد آبریز دیده می شود  اما با کمی دقت در مستندات مبرهن است  که کنار نام  «سد آبریز» عنوان «طرح مطالعاتی» ذکر شده  است.

سوال مهم این است که چگونه با وجود اینکه پروژه در مرحله  مطالعاتی قرار دارد اما باز قصد زدن کلنگ زنی برای شروع مرحله اجرایی را دارند؟

از طرفی رسانه ی وابسته به نماینده کهگیلویه بزرگ که همواره در بزرگ نمایی کوچک ترین ها تبحر فروانی داشته در برابر گزارش و مطالبه رسانه ها در باب سد آبریز سکوت را در پیش گرفته و قطعا اگر برنامه ای در پیش بود این رسانه ها بسیار زودتر بر طبل پیروزی می کوفتند و خود را برای جشن و کلنگ زنی بزرگ آماده می کردند اما از آنجایی که  می دانند اگر کلنگ زنی در پیش باشد یک کلنگ زنی صوری است رویه سکوت را در پیش گرفته اند.

در کهگیلویه بزرگ  کلنگ زنی های صوری و  بدون پشتوانه کم رخ نداده و حداقل می‌تواند دوجین از پروژه های نام برد که  در دوران نمایندگی «سید محمد موحد» کلنگ زنی شده اما تاکنون به سرمنزل مقصود نرسیده اند.

از آنجایی که مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید میترسد مردم و افکار عمومی حق دارند شایعه کلنگ زنی صوری برای سد آبریز در سفر ریاست جمهوری را باور کنند.

مبرهن است که نماینده کهگیلویه و مسولان استانی بعد از حواشی اخیر “سدآبریز” به طرق مختلف تحت فشار مردم و رسانه ها قرار دارند و ایده  کلنگ زنی حداقل تا مدتی میتواند بار را از روی دوش آنها بردارد. 

برای بررسی صحت و سقم این شایعه باید تا شروف سفر ریاست جمهوری منتظر بمانیم.

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها