یادداشت
گفتگو و گزارش

در بازدید از معدن فسفات چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان شد؛


معاون وزیر صمت، احداث کارخانه فرآوری معدن بوکسیت در چرام را رد کرد/ آب پاکی که بعد از 30 سال انتظار بر دستان مردم چُرام ریخته شد

معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت و رئیس سازمان توسعه و تجهیز معادن ایران تاکیدکرد که کارخانه فرآوری معدن بوکسیت در شهرستان چُرام استان کهگیلویه و بویراحمد در شرایط کنونی احداث نخواهد شد.

معاون وزیر صمت، احداث کارخانه فرآوری معدن بوکسیت در چرام را رد کرد/ آب پاکی که بعد از 30 سال انتظار بر دستان مردم چُرام ریخته شد

اَفتونیوز| "وجیه الله جعفری" در سفر یکروزه خود به شهرستان چُرام از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد و بازدید از معدن فسفات این شهرستان، اظهارداشت: بدلیل پایین بودن عَیار ماده معدنی بوکسیت این شهرستان، خردایش و فرآوری بوکسیت چرام در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد.

وی با تاکید براینکه امکان اجرای احداث کارخانه فرآوری بوکسیت در شهرستان چُرام بدلیل پایین بودن عیار ماده معدنی بوکسیت استخراجی از معدن سرفاریاب این شهرستان امکانپذیر نیست، خاطرنشان کرد: راه اندازی کارخانه فرآوری بوکسیت مُستلزم عیار بالای ماده معدنی و تُناژ مناسب است که معدن فسفات چُرام این ویژگی ها را ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت و رئیس سازمان توسعه و تجهیز معادن ایران با اشاره به شناسایی 2 معدن دیگر در شهرستان چُرام، خاطرنشان کرد: در صورت مطلوب بودن عیار آن‌ها، حتما کارخانه فراوری بوکسیت در منطقه ایجاد می‌شود.

جعفری در بازدید از معدن کوه لار در این شهرستان هم اظهارداشت: خروج از رکود و بهره برداری اقتصادی از این معدن در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته و سازمان گسترش نوسازی و تجهیز معادن ایران، مقدمات و منابع مالی مورد نیاز آن را تامین می کند.

وی گفت: معدن کوه لار چُرام با ذخیره قطعی ۸۵ میلیون تن و ذخیره احتمالی ۱۳۰ میلیون تن فسفات بزرگترین معدن فسفات ایران می باشد که کار استخراج آن از سال ۸۴ درقالب طرح بزرگ ملی در دستور کار قرار گرفته اما بدلیل نبود سرمایه و سرمایه گذار هنوز به مرحله استخراج و بهره برداری نرسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت و رئیس سازمان توسعه و تجهیز معادن ایران از تامین شدن زیرساخت‌های لازم از جمله جاده دسترسی، برق و آب بهره برداری از معدن کوه لار چُرام هم خبرداد و یادآورشد: عملیات پیش استخراج برای شناسایی و شیوه استخراج در این معدن شروع شده است.

به گفته جعفری، در گذشته بدلیل نبود بازار مناسب جهانی برای عرضه فسفات، سرمایه گذاران تمایلی برای ورود به معدن فسفات چُرام را نداشتند اما اکنون وضعیت بازار فروش این محصول مناسب و تقاضای جهانی برای خرید آن روز به روز بیشتر می شود.

وی تاکیدکرد وزارت صمت، احیای معدن فسفات چرام را با جدیت دنبال می کند.

این معاون وزیر صمت از پیشرفت 60 درصدی کارخانه فرآوری و تولید آهک هیدراته در این شهرستان هم خبرداد و اظهارداشت: بزودی کار مطالعاتی بر روی معادن اکتشافی جدید برای بررسی میزان ذخیره قطعی و کیفیت عیار ماده معدنی فسفات شروع می‌شود.

 وعده بهره برداری از معدن فسفات چُرام تبدیل به یک شعار انتخاباتی برای کاندیداها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ شده است.

شعار بهره برداری از معدن فسفات بیش از 30 سال است که در ایام انتخابات مجالس مختلف طرح و بعد از انتخابات به فراموشی سپرده می شود.

با بهره برداری از این معدن می توان حدود سه هزار فرصت شغلی در منطقه برای جوانان بیکار فراهم آورد.

شهرستان چُرام از شهرستان های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد است که با یاسوج مرکز این استان حدود 180 کیلومتر فاصله دارد.

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها