یادداشت
گفتگو و گزارش

تنگه مهریان یاسوج ،تفرجگاهی که تله کابین اش به مقصد نرسید/ برخی افراد کاری می کنند که سرمایه گذار دست از کار بکشد

حالیکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد از کلنگ زنی مجموعه گردشگری و تفریحی تنگه مهریان یاسوج با مشارکت و سرمایه گذاری بیش از چهارهزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی خبر می دهد اما بازدیدهای میدانی خبرنگار ایلنا و گفت و گوهای متعدد با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و سرمایه گذار بخش خصوصی خبر از چنین رخدادی نمی دهد.

تنگه مهریان یاسوج ،تفرجگاهی که تله کابین اش به مقصد نرسید/ برخی افراد کاری می کنند که سرمایه گذار دست از کار بکشد

اَفتونیوز|  آغاز مطالعات طرح تله کابین واقع در پارک جنگلی یاسوج از سال ۸۶ شروع و کلنگ ساخت آن در سال ۹۲ به زمین‌زده شد و قرار بود در سه سال بعد یعنی سال ۱۳۹۵ تکمیل شود.

عملیات تله کابین یاسوج در مسیری به طول یکهزار و ۵۰۰ متر حدفاصل ورودی منطقه توریستی آبشار یاسوج تا کوه دوریاب واقع در بالادست پارک جنگلی این شهر پیش‌بینی و طراحی و با اجرای آن حداقل برای ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و پایدار ایجاد می شود.

قرار بود رویای نشستن در تله کابین یاسوج بر بالای کوه‌های دنا و ارتفاعات آبشار یاسوج در میان ابر‌ها و مه صبحگاهی در هوای پاک  و دل‌انگیز پایتخت طبیعت ایران به واقعیت تبدیل شود اما این مهم تنها در حد یک مطالبه باقی مانده است.

"سیدعلی احمدزاده" استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح مرکز سرگرمی، تفریحی و گردشگری تنگه مهریان یاسوج (پل مُعلق، رستوران گردان، دریاچه تفریحی، سورتمه ریلی، تله کابین، زیپ لاین، کارتینگ و غیره) با سرمایه‌گذاری بیش از چهار هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی طراحی و آماده اجرا شده است.

وی تأکید کرد که این طرح در آینده نزدیک کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

درصورت همکاری سرمایه گذار، تسهیلات می دهیم 

اما معاون اقتصادی استاندار از آمادگی دولت سیزدهم تنها برای پرداخت یک هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات تبصره ۱۸ به پروژه تله کابین یاسوج خبرداد و البته این پرداخت را منوط به همکاری سرمایه‌گذار در اجرای پروژه عنوان کرد.

سید احسان عسکری در گفت و گو با ایلنا بر همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی برای تسویه تسهیلات دریافتی از بانک عامل تاکید و اظهارداشت: باتوجه به اینکه این طرح جزء طرح‌های اقتصاد مقاومتی است در صورت همکاری سرمایه‌گذار ، تسهیلات لازم ارائه می شود.

 علی شهابی نسب رئیس سازمان وقت مدیریت و برنامه ریزی این استان در نشست شورای اقتصاد مقاومتی از برگشت بیش از پنج میلیارد تومان از اعتبارات تله کابین یاسوج انتقاد کرد.

او در آن نشست با انتقاد از عملکرد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان در جذب نکردن اعتبارات صندوق توسعه ملی، خاطرنشان کرد: اگر این موضوع از طرف میراث فرهنگی اطلاع رسانی می‌شد، مانع از برگشت خوردن آن می‌شدیم.

"مجید صفایی" مدیرکل وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اینکه اعتبار مربوط به تله‌کابین شهر یاسوج با توجه به اختلاف بین بانک سپه و سرمایه گذار جذب نشده‌ است، گفت: بارها موضوع اختلاف بانک و سرمایه‌گذار را در جلسات متفاوت بیان کردیم و نیز خواستار تعیین تکلیف پروژه و حتی خلع ید مجری طرح شده‌ایم.

واگذاری پروژه ها به افراد فاقد صلاحیت در کهگیلویه و بویراحمد

مهدی روشنفکر" نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس  هم در سفر به روستاهای شهرستان مارگون از برگشت این بودجه پرده برداشت و خطاب به مدیران اظهارداشت: در وضعیت اقتصادی امروز کشور اخذ اعتبارات میلیونی نیز به سختی انجام می‌شود و مدیری که توان جذب اعتبار چند میلیارد تومانی و هزینه آن را ندارد باید پاسخگوی چنین موضوعی باشد.

"جبار کیانی" رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استان کهگیلویه و بویراحمد اما با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی  استان، یادآورشد: در انتخاب پیمانکار برای اجرای پروژه‌ها دقت لازم صورت نمی‌گیرد و همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها به افراد فاقد صلاحیت واگذار گردد.

"فرهاد امیری"، سرمایه گذار طرح تله کابین یاسوج از هزینه کَرد ۲ و نیم میلیون یورو در زمینه خرید خط تله کابین در همان روزهای نخست فعالیت اجرایی این پروژه خبر می دهد و اظهارداشت: اکنون برای تکمیل این پروژه نیاز به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی با بیان اینکه در کارگروه گردشگری شهرستان این میزان اعتبار مصوب شده و قرار است در کارگروه استانی هم مصوب و سپس به صندوق توسعه ملی پیشنهاد داده شود، تصریح کرد: این اعتبار برای نصب تجهیزات لازم است و با تزریق اعتبار ذکر شده، در کمتر از ۱۰ ماه طرح تله کابین یاسوج آماده بهره برداری می شود.

سرمایه گذار طرح تله کابین یاسوج باتشریح آنچه که در ۱۱ سال پیش بر او گذشت ، ادامه داد: از سال ۱۳۹۰ مُتقاضی راه‌اندازی تله‌کابین آبشار یاسوج شدیم و تا سال ۹۲ موضوع تأمین زمین و مقدمات کار به طول انجامید.

امیری گفت: در سال ۹۲ با حضور مسئولان شهرستانی این طرح کلنگ‌زنی شد و در همان زمان بدون معطلی و منتظر ماندن برای اعطای تسهیلات بانکی، یک خط تله‌کابین خریداری کردیم.

این فعال بخش اقتصادی با بیان اینکه بعد از خرید تجهیزات درخواست تسهیلات دادیم و پس از شش سال به بانک معرفی شدیم، خاطرنشان کرد: از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای این پروژه با مشارکت بانک سپه مبلغ ۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد و وقتی به بانک معرفی شدیم پنج میلیارد تومان از اعتبار را حذف کردند.

وی افزود: بعد از انعقاد قرارداد، یک قسط پنج میلیارد تومانی در دی ماه ۹۸ از طرف بانک آزاد شد، در حالی که مبلغ فاکتور خرید ما در آن زمان ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود.

سرمایه گذار بخش خصوصی تله کابین یاسوج گفت: پنج میلیارد تومان اعتبار بانکی و یک و نیم میلیارد تومان هم سهم آورده ما و ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز بدهکار شرکت سازنده شدیم که سند یک ملک به ارزش چهار و نیم میلیارد تومان به شرکت بابت بدهی مانده و آورده بعدی تحویل داده شد.

وی گفت: در تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان بعنوان آورده سرمایه‌گذار به بانک معرفی شد و کارشناسان بانک گفتند این مبلغ را هزینه کنید تا قسط بعدی آزاد شود.

امیری افزود: متأسفانه تا ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۹ کارشناسان بانکی به یاسوج نیامدند و پس از حضور آنان، فعالیت‌های صورت گرفته مورد تأیید قرار گرفت اما بانک به بهانه بدهکاری ما به شرکت سازنده تجهیزات و همچنین برگشت خوردن چک، از آزاد نمودن قسط دوم خودداری کرد.

در کهگیلویه و بویراحمد برخی کاری می کنند که سرمایه گذار فقیر شود

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه براساس ماده پنج قانون چک، زمانی که امنیت اقتصادی استان دچار تهدید شود بانک می‌تواند ترتیب اثر به چک‌های سرمایه‌گذار را به حالت تعلیق درآورد، ادامه داد: این پروژه با برآورد اعتباری ۷۷ میلیارد تومانی شروع به کار کرد که از این مبلغ ۳۷ میلیاردتومان سهم آورده سرمایه‌گذار و ۴۰ میلیارد تومان سهم بانک است.

امیری با اظهار تاسف از اینکه با مشکلات فراوانی تجهیزات تله کابین را وارد یاسوج کرده و میلیاردها تومان در این ارتباط هزینه کرده ایم، یادآورشد:هرجا پیگیر کار شده‌ایم، به جای همکاری با تهدید به خلع یَد و واگذاری پروژه به سرمایه‌گذار دیگر مواجه می شویم.

امیری تاکیدکرد: مشکل این استان در بحث سرمایه‌گذاری این است که هیچ همکاری با سرمایه‌گذار ندارند و کاری می‌کنند که سرمایه گذار به فقر برسد و بیخیال کار شود.

وی در ادامه به ادعای بانک مبنی بر اینکه پیشرفت فیزیکی کار مطابق با پرداخت قسط اول نیست و آزاد کردن قسط دوم را منوط به میزان پیشرفت فیزیکی کار کرده‌اند، گفت: این پروژه با خرید تجهیزات و کارهای انجام شده هم‌اکنون دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد بوده و تمام اسناد مربوط به هزینه‌ها موجود است و کارشناسان در این رابطه می توانند اظهار نظر کنند.

امیری گفت: قبل از اجرای این پروژه در استان‌های دیگر کار کردیم و در هیچ جایی چنین بی‌مهری نسبت به سرمایه‌گذار را ندیدیم و در صورتی که تا یک ماه آینده این پروژه تعیین تکلیف نشود از ادامه کار منصرف خواهیم شد.

وی افزود: این پروژه علاوه بر افزایش ظرفیت‌ها در جذب گردشگر می‌تواند زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر را فراهم کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: تله کابین یاسوج، فاز دوم موج‌های آبی و مرکز سرگرمی، پل معلق مهریان از طرح‌های پیشران اقتصادی هستند که تکمیل آنان سبب رونق و توسعه بیش از پیش این استان می‌شود.

"سعید طالبی پور " به ایلنا افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طرح‌هایی تأثیر‌گذار حوزه گردشگری استان مانند پل مُعلق در دور دوم سفر مطرح و برای بهره‌برداری از آنان چاره‌اندیشی می‌شود.

این درحالی است که در تیرماه سال گذشته، معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در بازدید از پروژه در حال ساخت تله کابین یاسوج گفته بود که تخصیص اعتبار از طریق تسهیلات ارزان قیمت در سطح ملی برای پروژه تله کابین یاسوج پیگیری می‌شود.

محسن کوشش تبار از پیگیری شدن مشکلات پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذار این پروژه در جلسه مشترک بانک عامل، سرمایه‌گذار و میراث فرهنگی در تهران خبرداد و اظهارداشت: این پروژه نقش مهمی در رونق صنعت گردشگری و اشتغالزایی مردم یاسوج دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور تاکیدکرد که باید سقف پرداخت تسهیلات بانکی به این پروژه توسط بانک سپه کشور افزایش یابد.

تله کابین یاسوج کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

با همه آنچه در این گزارش عنوان شد اما رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بویراحمد که در خط مُقدم اجرای پروژه تله کابین یاسوج قرار دارد از رکود ۱۱ ساله اجرای این پروژه و فرسودگی کامل تجهیزات تله کابین این شهر اظهار تاسف می کند.

"محمدکاظم رحمانی سی سختی  گفت،  آنچه برای اجرایی شدن پروژه تله کابین یاسوج رخ داده است، اظهارداشت: آنچه که اکنون برای این پروژه می توان به مردم گفت این است که پروژه کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تمامی وسایل و تجهیزات آن از حالت استاندارد بودن خارج شده و اگر این وسایل در پروژه استفاده شود ممکن است خطراتی برای گردشگران بدنبال داشته باشد.

وی با انتقاد از عملکرد سرمایه گذار بخش خصوصی در اتمام پروژه تله کابین یاسوج که اکنون برای گردشگران و ساکنان این شهر به یک رویا تبدیل شده است، تصریح کرد: به سرمایه گذار پروژه حتی حدود چهارهزار متر زمین رایگان از سوی دولت واگذار شده اما همچنان پروژه غیرفعال است.

معاون سابق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که براساس قانون، سرمایه گذار بایستی حداقل ۳۰ درصد پروژه را اجرایی کند تا مابقی تسهیلات به او پرداخت شود اما سرمایه گذار تله کابین یاسوج کمتر از ۳۰ درصد پروژه را فعال کرده است.

رحمانی سی سختی گفت: برخی از تجهیزات تله کابین یاسوج سالهاست خریداری شده و بعد از این همه سال از حالت استاندارد خارج شده اند و متاسفانه امیدی به اتمام این پروژه در شرایط کنونی نداریم.

وی تاکیدکرد: سرمایه گذار بخش خصوصی برای به اتمام رساندن پروژه تله کابین یاسوج پای کار نیست و با روندی که اکنون در اجرایی نشدن آن شاهد هستیم باید تدابیر جدیدتری از سوی مسئولان استانی و ملی اندیشیده شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه‌های مردم‌شناسی چون پوشش‌ها و گویش‌های محلی و آوا‌ها و نوا‌های محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می‌شود.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

بر اساس آمارها، کهگیلویه و بویراحمد سالانه پذیرای بیش از سه میلیون نفر گردشگر است

از اواخر آبان ماه که سرمای سوزان زمستان، شهر‌های شمالی کهگیلویه و بویراحمد را فرا می‌گیرد طبیعت بهاری مناطق گرمسیری استان در شهرستان‌های گچساران و کهگیلویه بزرگ پذیرای گردشگران است.

فصل تابستان نیز در حالی که مناطق گرمسیری گرمای بالای ۴۰ درجه سانتی گراد را سپری می‌کند هوای دلپذیر و خنکای نسیم در شهر‌های سردسیری گردشگران و جهانگردان خسته از گرما را به سوی خود جذب می‌کند.

این گونه است که کهگیلویه و بویراحمد را استان چهار فصل می نامند و در هر فصلی گردشگران و جهانگردان می‌توانند از طبیعت آن بهره‌مند شوند.

این استان با وجود کوهساران زیبا، طبیعت بکر، هوای پاک و آبشار و چشمه سار‌ها در کنار تنوع تولید محصولات کشاورزی خاص نظیر پسته کوهی، گل‌های زینتی، بلوط، پرورش کرم ابریشم و مزارع کشت زعفران مستعد توسعه گردشگری کشاورزی و ۱۴ منطقه نمونه گردشگری یکی از مقاصد مهم گردشگری جنوب کشور است اما کمبود زیرساخت‌های گردشگری در این خطه از کشورمان همواره مورد گلایه مردم و مسافران بوده‌ است.

ایلنا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها