یادداشت
گفتگو و گزارش

اَرابه‌های‌مرگ همچنان در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌تازند / شوتی‌ها عامل ۳۰ درصد مرگ‌های جاده‌ای استان

سرپرست پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد با ابراز نگرانی خود از نبود ایستگاه‌های ایست و بازرسی برای مقابله با سرعت های غیرمُجاز برخی رانندگان که به آن‌ها "شوتی" می‌گویند، بر ضرورت راه اندازی این ایستگاه ها در محورهای پُر تردد استان تاکیدکرد.

اَرابه‌های‌مرگ همچنان در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌تازند / شوتی‌ها عامل ۳۰ درصد مرگ‌های جاده‌ای استان

اَفتونیوز| سرهنگ "حسن دانایار" گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان‌های مرکزی و تهران قرار دارد و روزانه خودروهای شوتی با سرعت‌ها و سبقت‌های غیر مُجاز با عبور کاروانی در جاده‌های کم عرض و پر پیچ و خم استان، ساز مرگ را به خوبی کوک کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اَرابه‌های مرگ، جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد را به تسخیر خود در آورده‌اند و حتی بر تعداد آنها روز به روز افزوده می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه شوتی‌ها در ایام مُختلف سال، عابران پیاده و سرنشینان خودروهای دیگر را در جاده‌ها به کام مرگ می‌کشانند.

سرپرست پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به عزادار شدن خانواده‌های زیادی به دلیل همین خودروهای شوتی، خاطرنشان کرد: نبود جایگاه ایست و بازرسی دائمی در جاده‌های این استان به چالش اساسی در زمینه عبور روزانه صدها خودروی شوتی از جنوب به شمال شده و این خودروها، با انتقال کالاهای قاچاق، راه فلج کردن اقتصادملی را نیز هموار می‌کنند.

دانایار افزود: بر اساس آخرین آمارها، ۴۲ درصد از تصادف‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل سرعت‌های غیرمجاز خودروهای شوتی و حامل بار قاچاق انسان و یا کالا است.

بگفته این فرمانده نظامی در استان کهگیلویه و بویراحمد، آمار ۳۰ درصد تصادفات مُنجر به فوت در محورهای جاده‌ای این استان مربوط به خودروهای شوتی و حمل تبعه افغان بوده که در چندین مورد ۱۷ نفر و یا بیشتر در این خودروها مخفی شده بودند.

دانایار، نبود ایست و بازرسی دائمی را از چالش‌های  جدی در جاده‌های این استان ذکر و یادآورشد: ۴۲ درصد تصادفات استان ناشی از سرعت غیرمجاز رانندگان است.

سرپرست پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان‌های مرکزی و تهران قرار دارد و میزان تردد خودروهای حامل بار قاچاق از استان به ویژه در محور یاسوج _ اصفهان بالا است.

بگفته دانایار، اگر گلوگاهی ثابت در یکی از محورهای پرتردد استان از جمله محور یاسوج _ اصفهان برای این خودروها تعیین شود قطعا مسیر خود را تغییر و بدون شک از تعداد این خودروها کاهش می‌یابد.

وی افزود: این استان چند ورودی و خروجی دارد و البته محور خروجی جاده یاسوج _ اصفهان است که بیشترین آمار جرح و فوت تصادفات استان کهگیلویه و بویراحمد در این محور روی می‌دهد.

سرپرست پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حدود یک چهارم تصادفات این استان در جاده یاسوج به اصفهان رخ می‌دهد و بیشترین نقاط حادثه خیز را دارد، تصریح کرد: در استانی که کریدور شمال به جنوب محسوب می‌شود ایجاد گلوگاه دائمی ایست و بازرسی از ضروریات است که امیدواریم هرچه سریع‌تر این مهم تحقق یابد.

دانایار مُعتقد است: برای برخورد با پدیده قاچاق در مسیرهای استان کهگیلویه و بویراحمد راهی به‌جز ایجاد گلوگاه دائمی نیست و با بررسی دیگر استان‌ها متوجه می‌شویم که این استان نسبت به سایر استان‌ها با وجود مسیر ترانزیت بودن کالای قاچاق، از ایست‌های بازرسی دایمی کمتری برخوردار است.

بگفته او، ایجاد این گلوگاه‌ها در استان،  بدون شک سد محکمی در مقابل این پدیده خواهد بود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها