یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت ویژه اَفتونیوز|


یک جستار مقدماتی؛ زبان بدن موحد در باغ عمران چرام به ما چه می‌گوید؟

استفاده از مهارت زبان بدن برای شناخت احساسات افراد در سال‌های اخیر رواج بسیاری یافته است. اما یکی از مهمترین استفاده‌ها از این مهارت، بررسی زبان بدن سیاست‌مداران است، هر چند می‌توان زبان بدن سیاست‌مداران کهگیلویه و بویراحمدی را در طول سال‌های اخیر مورد بررسی قرار داد، اما رفتار سید محمد موحد نماینده کنونیِ کهگیلویه، در باغ عمران چرام می‌تواند یک نمونه موردی جذاب باشد.

یک جستار مقدماتی؛ زبان بدن موحد در باغ عمران چرام به ما چه می‌گوید؟

اَفتونیوز| نماینده کهگیلویه که یکی از افتخارات خود در دوران حضورش در مجلس را فریادهای بلندش می‌داند، در باغ عمران چرام در حضور معاون وزیر صمت، به‌گونه‌ای رفتار کرد و سخن گفت که بررسی و مطالعه آن، برای بسیاری از متخصصین روانشناسی و جامعه‌شناسی می‌تواند یک سوژه تحقیقاتی بسیار جذاب باشد.

سید محمد موحد با سابقه شش دوره حضور در مجلس از باسابقه‌ترین نمایندگان مجلس در کشور است. ۲۴ سال تکیه بر کرسی مجلس، فردی جدید با خصوصیات جالب توجه از موحد ساخته است.

عملکرد این روحانی سیاست‌مدار در چند سال اخیر به کرات مورد نقد رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته است. اما در تازه‌ترین اتفاق، شیوه سخن گفتن و عمل کردن او در باغ عمران چرام، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

هفته گذشته، معاون وزیر صمت جهت بازدید از محل کارخانه آهک هیدراته و فسفات چرام، به این شهرستان سفر کرد. در حضور او، سید محمد موحد یک سخنرانی ۲۰ دقیقه‌ای داشت که علاوه بر سخنانش در آن نشست، زبان بدن او سوژه جذابی برای بررسی است.  

در چند دهه اخیر، روانشناسان و جامعه‌شناسان، بررسی زبان بدن افراد را یکی از مهمترین نمودهای شناخت افراد عنوان کرده‌اند. زبان بدن یا اشارات بدن، به انواع شکل‌های ارتباط غیر کلامی یا رفتاری گفته می‌شود که یک فرد از طریق رفتارهای بدنی خود، بدون آنکه صحبتی کند، با دیگران به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط برقرار می‌کند. این رفتارها می‌تواند مربوط به وضعیت واحوال اجزا بدن، محل قرار گرفتن دست‌ها، پاها، نحوه نشستن، ایستادن، راه رفتن، ژست‌ها، حالت‌ها، اطوارها، اداها، حرکات و اشاره‌های بدنی، جلوه‌های هیجانی صورت و حرکات چشم‌ها باشد.

گفته می‌شود حدود ۹۳ درصد ارتباط میان فردی را اشارات بدن تشکیل می‌دهد. در حالی که تنها ۷ درصد ارتباط میان فردی شامل گفتار است. ازاین‌رو برخی باور دارند که با نگاه کردن به حالت چهره، حرکات دست و پا و قیافه افرد می‌توان به‌طور دقیق به احساسات شخص پی برد.

استفاده از مهارت زبان بدن برای شناخت احساسات افراد در سال‌های اخیر رواج بسیاری یافته است. اما یکی از مهمترین استفاده‌ها از این مهارت، بررسی زبان بدن سیاست‌مداران است. بر اساس تحقیقات انجام شده در دنیا، زبان بدن باراک اوباما، ولادمیر پوتین و آنجلا مرکل به عنوان دقیقترین رفتارهای زبان بدن سیاستمداران به شمار می‌رود.

هر چند می‌توان زبان بدن سیاست‌مداران کهگیلویه و بویراحمدی را در طول سال‌های اخیر مورد بررسی قرار داد، اما رفتار سید محمد موحد نماینده کنونیِ کهگیلویه، در باغ عمران چرام می‌تواند یک نمونه موردی جذاب باشد.  

موحد در حضور معاون وزیر، با لحنی نسبتاً آرام سخنانش را شروع کرد. اما به تدریج هر چه به جلوتر رفت، تُن صدایش افزایش یافت و در مواردی سخنانش شبیه فریاد بود؛ گویی از سر عصبانیت این‌گونه رفتار می‌کند. در جایی از سخنانش به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی آرام و قرار ندارد و در همان می‌خواهد نشان دهد که پیگیری‌های او باعث حضور معاون وزیر در چرام شده است و در همین حین، به معاون وزیر می‌گوید از این‌که شما را برای آمدن به چرام به زحمت انداخته‌ام عذرخواهی می‌کنم.

در ادامه که با دستانش بازی می‌کند و مدام آن‌ها را بالا و پایین می‌برد تلویحاً به خبر افتونیوز مبنی بر معامله‌گری او اشاره می‌کند و می‌گوید در کنار فریادهایم برای مردم چهار نفر را نیز در مجموعه‌ای به کار می‌گیرم.

فارغ از این‌که این ادعای موحد مغایرتی اساسی با اصل ۵۹ قانون اساسی دارد و همچنین مغایر با اصل تفکیک قواست، موحد با لحنی بسیار تند این موضوع را بیان می‌کند؛ گویی از سر عصبانیتی که کنترلی بر آن ندارد اینگونه حرف می‌زند.  

وی در ادامه انگشت اشاره را به سمت حاضرین نشانه می‌گیرد و صحبت‌هایش را ادامه می‌دهد؛ حتی در جایی آن‌چنان بی‌قرارانه تکان می‌خورد که حرکتش بیشتر به رقص پا شبیه است تا یک سخنرانی سیاسی.

واضح است که رقص پا را ورزشکاران انجام می‌دهند. مرسوم است در مسابقات بوکس، طرفینِ مبارزه، پیش از شروع، با رقص پا می‌خواهند آمادگی خود را به حریف نشان دهند. به نظر می‌رسد موحد نیز خود را در یک مبارزه تصور می‌کند و این‌چنین با تکان دادن پاهایش می‌خواهد حریفان دور بعدی انتخابات را به چالش بکشد.

البته این شیوه رفتاری او، ریشه در اتفاقات چند وقت اخیر دارد. چند هفته پیش در همین پایگاه خبری، شواهدی منتشر شد که این شبهه را تقویت می‌کرد که موحد سد آبریز را با استخدام چند نفر معامله کرده است. چرا که بعد از یک سال و نیم پیگیری آبریز، به یک‌باره شش ماه سکوت کرد. البته عامل این رفتار موحد تنها به این گزارش خبری محدود نمی‌شود. پس از انتشار خبر افتونیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی سد آبریز را پیشنهاد نداد و به برخی از مضرات احداث این سد اشاره کرد.

پس از انتشار گزارش مرکز پژوهش‌ها، آبریز در مجلس با همین لحن تند که نشان می‌داد عصبانی است، فریاد می‌زد.  

از سوی دیگر، زمزمه‌های از امکان رد صلاحیت او برای انتخابات ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی نیز شنیده می‌شود. بر اساس این شنیده‌ها عامل رد صلاحیت او ممکن است دخالت گسترده او در انتصابات و استخدام‌ها باشد.

سن بالای او نیز به این شائبه‌ها دامن می‌زند؛ چرا که گفته می‌شود عمر سیاسی موحد به پایان رسیده و او دیگر نمی‌تواند به عنوان نماینده در بهارستان حاضر شود.

به نظر می‌رسد جمیع این موارد، موحد را به نقطه‌ای رسانده باشد که در باغ عمران چرام دیده شد. ناخوشایندی، عصبانیت، غم و احتمال شکست او در انتخابات آینده، موحد را در وضعیتی قرار داده که ژست مبارزه به خود بگیرد و با انگشت اشاره، رقبا را به مبارزه بطلبد. مبارزه‌ای که در آن موحد کار بسیار سختی پیش رو خواهد داشت.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 4 نظر

  • 1 ناشناس 1402/2/20 11:52:57

    موحد که چیزی سرش نمیشه شما از زبان بدن حرف میزنید؟؟این ی....... که خوب کارشوبلده

    پاسخ
  • 2 تقی 1402/2/10 23:17:28

    الان دیگه مشخصه از کی خط میگیری .

    پاسخ
  • 3 یاسوج 1402/2/10 21:14:26

    نماینده ما از ده تا جمله اش هشت تایش غلط است فقط بلد است حرف پیک بزند و قسم دروغ بخورد

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1402/2/10 19:52:15

    شیرمادرت حلالت ...تو را به قران مه مجبوری مطلب بزنی یه مشت اراجیف سر هم کردی که چه جمع کن بساطته

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها