یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز|


شبکه دنا به نام کهگیلویه و بویراحمد به کام کجا؟ «تنگ سرخ» آری «آبریز و خرسان» نه!

شبکه دنا که می بایست صدای رسای مطالبات مردم کهگیلویه و بویراحمد باشد اما تاکنون از این امر مغفول مانده است و بسیاری معتقدند وجود و حضوری برخی مدیران غیر بومی در راس این سازمان در تشدید این شرایط مثمر ثمر بوده است.

شبکه دنا به نام کهگیلویه و بویراحمد به کام کجا؟  «تنگ سرخ» آری «آبریز و خرسان» نه!

اَفتونیوز| صیاد خردمند: در چند سال اخیر با ورود فضای مجازی به زندگی مردم و همین‌طور عملکرد سلیقه‌ای صداوسیما، این سازمان با بحران جدی مخاطب رو‌به‌رو شده است.

در بعد استانی شبکه استانی دنا نیز با این مساله رو به رو است و این شبکه مخاطب خاصی در بین نسل جوان و نوگرا ندارد.

فحوای بومی و زیستی و اولویت های محلی از جمله  مواردی است که هر رسانه باید آنها را مد نظر داشته باشد اما به در کمال تاسف شبکه دنا موضوعات بومی استان را صرفا به پخش موسیقی محلی، فولکلور و شاهنامه خوانی خلاصه کرده است و نسبت به مسائلی که در ساحت های مختلف اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در جریان است بی توجه است!

اکثرین مخاطبان و مردم کهگیلویه معتقدند این شبکه نسبتی با واقعیات جامعه امروز ندارد و روز به روز با فضای جامعه امروز در حال فاصله گرفتن است.

از میان جمیع موارد و نقد های که به عملکرد شبکه دنا وارد است در این مجال به یکی از این موارد بپردازیم.

طی سال‌های اخیر  بحث احداث سد ها در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از موضوعات مساله برانگیز بوده که بخش مهمی از آحاد جامعه از جمله فعالین مدنی، زیست محیطی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ، جامعه مهندسی و  حتی دلسوزان  امنیتی را درگیر خود کرده است.

بخش اعظمی از فعالین محیط زیست و مردم استان معتقدند که غارت‌منابع آب استان از گذشته تاکنون در پروسه ای در حال انجام است و گواه آن احداث سدهای مانند مارون ۱، کوثر و در سال‌های اخیر  با مجوز احداث سد های مانند تنگ سرخ، چمشیر بیش از پیش صدای اعتراضات مردمی علیه آن بلند شده است.

اما در ماه‌های اخیر احداث دو سد دیگر باز با چالش های متعدد رسانه ای مواجه شد.

سکانس ابتدایی، سد آبریز  یا مارون ۲ در کهگیلویه که تنها سدی است که قرار است ۱۰۰ درون استانی آب آن مصرف شود و مورد حمایت قاطبه فعالین محیط زیستی و مردم است و بنا است تحویلی شگرف در بخش کشاورزی ایجاد کند، علارغم سنگ اندازی های داخل و خارج استان باز  مطالبه اصلی مردم این شهرستان است اما با وجود همه سر و صداهای سال‌های اخیر مردمی که حتی  به تریبون های نماز جمعه شهرستان های مختلف کشیده شد اما شبکه استانی دنا در یک سکوت خبری معنادار به این سد نپرداخت. این در حالی است که در استان همجوار بارها و بارها از رسانه های رسمی علیه احداث این سد برنامه تهیه شد و حتی سمیناری در دانشگاه چمران در این خصوص تدارک دید شده اما شبکه دنا هیچگاه زحمت ساخت یک برنامه را به خود نداد.

بعد از انتشار گزارش مرکز پژوهش های مجلس این شبکه در یک اقدام خبری در این خصوص منتشر کرد و صحبت های مدیرعامل آب منطقه و نماینده کهگیلویه را منعکس کرد.

سکانس بعدی ماجرا سد تنگ سرخ است، پروژه ای که مورد حمایت کامل شبکه دنا قرار می‌گیرد و به چندین برنامه مفصل به آن پرداخته می شود. سدی که تاکنون حقابه آن برای استان مشخص نیست و باز مورد نقد حامیان محیط زیست است و حتی تعدادی از مدیران تلویحا اشاره کرده اند که این سد خیری برای استان ندارد.

سکانس سوم مربوط به سد خرسان ۲ است که همه سیاسیون، نماینده و محیط زیستی ها و کارشناسان معتقدند هیچ خیری برای استان ندارد و تامین کننده سه استان کویر نشین است.

دریاچه پشت سد خرسان ۳ باعث شرجی و گرم شدن فضا شده و چون دریاچه در قلب منطقه حفاظت شده دنا واقع می‌شود، با افزایش دما اقلیم و هوای رشته کوه دنا را تحت تاثیر خود قرار داده و برای همیشه مانع ریزش برف در این منطقه می‌شود و از طرفی با گرم کردن هوا آفت‌های مختلف وارد جنگل‌های زاگرس جنوبی می‌شود و اتفاقی که با کرم بلوط خوار در مناطق گرمسیری رخ داد تمام جنگل‌های مناطق سردسیری را می‌گیرد.

۸ حلقه چاه نفت به طور کامل زیر دریاچه پشت سد خرسان مدفون می‌شود.

مزارستان ۱۲ شهید و ۳ امام زاده زیر آب دریاچه پشت سد می‌رود که می‌تواند تاثیرات اجتماعی بسیار نامطلوبی در جامعه در پی داشته باشد.

سد خرسان در استان کهگیلویه و بویراحمد و در شهرستان دنا جز مصیبت برای ۱۷ روستا و نابود شدن منابع طبیعی، صدها هزار گونه درختی و گیاهی از جمله بلوط و نابودی میراث تاریخی چند هزار ساله برای استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ آورده دیگری نخواهد داشت اما با وجود همه این مسائل ما شاهد آن هستیم که سکوت شبکه دنا که عملا در حمایت از ساخت آن است ادامه دارد.

شبکه دنا که می بایست صدای رسای مطالبات مردم کهگیلویه و بویراحمد باشد اما تاکنون از این امر مغفول مانده است و بسیاری معتقدند وجود و حضوری برخی مدیران غیر بومی در راس این سازمان در تشدید این شرایط مثمر ثمر بوده است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها