یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش میدهد؛


مسأله فرمانداران و شائبه انتخابات طایفه‌ای در کهگیلویه؛ سلامت انتخابات چگونه تضمین می‌شود؟

چرا که از چهار فرماندار این حوزه، سه فرماندار، از هم‌طایفه‌ای‌ها و نزدیکان نماینده فعلی هستند. پرسشی که برای افکار عمومی وجود دارد این است که با این وضعیت، آیا امکان برگزاری سالم انتخابات وجود دارد یا خیر؟

مسأله فرمانداران و شائبه انتخابات طایفه‌ای در کهگیلویه؛ سلامت انتخابات چگونه تضمین می‌شود؟

اَفتونیوز| انتخابات سالم و صیانت از آراء از جمله موضوعاتی است که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. اما با این وجود، در حوزه انتخاباتی کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده، شائبه‌هایی در خصوص انتخابات ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

چرا که از چهار فرماندار این حوزه، سه فرماندار، دارای نسبت فامیلی نسبی و سببی با نماینده فعلی هستند. پرسشی که برای افکار عمومی وجود دارد این است که با این وضعیت، آیا امکان برگزاری سالم انتخابات وجود دارد یا خیر؟

با چنین شک و شبهه‌هایی، ممکن است مشارکت سیاسی در این شهرستان‌ها نیز کاهش یابد. این در حالی است که این حوزه همیشه بیشترین مشارکت‌ها را در کل کشور داشته است. اما با چنین شرایطی بیم آن می‌رود که شهروندان از سر نارضایتی و ناامیدی عطای شرکت در انتخابات را به لقای آن ببخشند.  

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد این انتصابات  مغایر با اصل تفکیک قواست و شائبه دخالت‌های نماینده در امور اجرایی دولت را دوچندان می‌کند.  

از این بگذریم، وجود ۱۵ مدیر در این شهرستان‌ها که همگی به نوعی با نماینده ارتباط و نزدیکی دارند، شرایط را برای انتخابات بغرنج‌تر می‌کند.  

این حجم از مدیر که همگی از یک طایفه هستند، علاوه بر این‌که موجب سرخوردگی شایستگان سایر طوایف می‌شود، خط بطلانی بر شایسته‌سالاری است که از مهمترین عواقب آن گسترش نارضایتی سیاسی و حتی بدتر از آن احساس تبعیض است.  

البته این‌که ۱۵ مدیر و سه فرماندار به نماینده نزدیک باشند، فی‌نفسه، امر مذمومی نیست؛ البته در صورتی که سایر طایفه‌ها فاقد افراد شایسته باشند. اما واضح است که این حوزه انتخاباتی مهد پرورش نیروهای انسانی نخبه است.  

در هرصورت نامی که می‌توان بر وضعیت موجود گذاشت، قبیله‌سالاری سیاسی است که هر چند ریشه‌های تاریخی دارد، اما به نظر می‌رسد یکی از عوامل تشدید کننده آن، جهت‌گیری‌های خاص سید محمد موحد نماینده کنونی این حوزه انتخاباتی در مجلس است.  

قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم دو فرماندار کهگیلویه و چرام، بیش از یک سال سرپرست بودند و نتوانستند حکم قطعی خود را بگیرند، شائبه‌هایی نیز وجود داشت که نماینده با تحت فشار قرار دادن وزارت کشور و استانداری، حکم قطعی فرمانداری آن‌ها را گرفته است.  

از سوی دیگر، این فرمانداران تاکنون حواشی زیادی داشته‌اند؛ تصاویر منتشره از فرماندار چرام در سیل مانسون، مدت‌ها در فضای مجازی استان حاشیه‌ساز شد. حواشی مشاجره لفظی فرماندار کهگیلویه با حجت‌الاسلام بزرگواری نماینده پیشین این حوزه، نیز مدت‌ها تیتر اخبار رسانه‌ها بود. حکم فرماندار، جلال دانش فرماندار لنده نیز به دلیل عدم ارتباط استخدامی با دولت، برای مدت زیادی مورد شک و شبهه قرار گرفته بود.  

از سوی دیگر، نزدیکی معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با نماینده کهگیلویه بزرگ، به این نگرانی‌ها در خصوص انتخابات پیش رو دامن می‌زند.  

در هر صورت، اکنون حوزه انتخاباتی کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در شرایط بسیار خاصی قرار دارد؛ علیرغم این‌که وزارت کشور مشارکت حداکثری در انتخابات را دنبال می‌کند، اما به واسطه انتصابات شدید قومیتی، شهروندان نگران هستند و ممکن است بخش زیادی از آن‌ها در اسفند ۱۴۰۲، گزینه عدم شرکت در انتخابات را برگزینند.

بنابراین، با توجه به شرایط خاص موجود، انتظار می‌رود دکتر احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتخابات را مدیریت و با اطمینان خاطر دادن به شهروندان، صیانت از آراء را تضمین کند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 ناشناس 1402/2/13 0:21:40

    در حوزه ی بویراحمد،دنا و مارگون هم دو فرماندار و معاونین شان و معاون فرماندار مارگون و بخشداران پاتاوه و لوداب هم از بستگان نسبی و سببی نماینده ی فعلی هستند و فرماندار ناتوان مارگون هم که ابزار و آلت دست. بنابراین مردم در این حوزه ی انتخابیه به هیج وجه تا تغییر این افراد و روی کار آمدن افراد بی طرف و پاکدست و صادق به برگزاری انتخابات سالم و مشارکتی اعتماد ندارند و اگر شرایط به این شکل بخواهد جلو برود،انتخابات را تحریم خواهند کرد چون این افراد از هر گونه تخلف و اقدامی به نفع نماینده ی فعلی کوتاهی نخواهند کرد و با جود چنین افرادی بر مسند،هیچ گاه انتخابات مد نظر رهبری محقق نخواهد شد.

    پاسخ
  • 2 روح الله 1402/2/12 23:27:44

    شگرد موحد ای چند ساله که قبول شده همینه.باید چاره ی اندیشید

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها