یادداشت
گفتگو و گزارش

نشست نقد و بررسی آثار مرحوم کی عطا طاهری بویراحمدی در یاسوج برگزار شد(+تصاویر)

جلسه نقد و بررسی آثار مرحوم کی عطا طاهری بویراحمدی، نویسنده مطرح استانی به همت انجمن ادبی دبیران ادبیات فارسی شهرستان بویراحمد در مدرسه تیزهوشان پسرانه یاسوج برگزار شد

نشست نقد و بررسی آثار مرحوم کی عطا طاهری بویراحمدی در یاسوج برگزار  شد(+تصاویر)

اَفتونیوز| علیرضا اوحدی نیا :  در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از دبیران ادبیات فارسی شهرستان بویراحمد، خانم دکتر آقایی دانشجوی دکتری ادبیات فارسی، همایون طاهری بویراحمدی دختر مرحوم کی عطا طاهری بویراحمدی و دیگران علاقمندان در مدرسه تیزهوشان پسرانه یاسوج آغاز شد. دکتر الهیار افراخته دبیر ادبیات فارسی شهرستان بویراحمد در باب توجه به آرا و آثار نویسندگان استانی به ایراد سخن پرداخت و همچنین به معرفی آثار مرحوم کی عطا طاهری و شرح مختصری از آنها اشاره کردند.

در ادامه  همایون طاهری بویراحمدی به تاریخ زندگی و زمینه زندگی (زمینه ایلی) استاد طاهری پرداخت، وی به تاثیر زنان و مردان مختلف بر تحول شخصیت کی عطا اشاره کرد یکی از زنان اثر گذار مادر ایشان، که مادری شاهنامه خوان و رئوف و مهربان بود. از دیگر زنان اثر گذار بی بی پریوش دختر خاله او بود که دختری با سواد و آشنا به زبان فرانسوی بود و زن اثر گذار دیگر همسر ایشان بود که همیشه با مهربانی و گشاده رویی پذیرای میهمانان و دوستان مختلف مرحوم کی عطا بودند.

وی همچنین در ادامه اشاره ای کردند به یکی از مردان اثر گذار در زندگی آن مرحوم،خسرو خان بویراحمدی  چهره ای که از اولین محصلان منطقه و ایل بودند.

در ادامه خانم طاهری به نقش مهم مرحوم طاهری در تحول فرهنگی و اهمیت به علم و خردورزی در کهگیلویه اشاره کرد. از جمله ویژگی های شاخص ایشان اهمیت به کتاب و کتابخوانی بوده که تا آخر عمر به این مهم توجه و آثار و کتب های متعددی از نویسندگان بزرگ دنیا گردآوری کردند. خانم طاهری در ادامه به چگونگی انتشار کتاب کوچ کوچ مرحوم طاهری پرداختند و اشاره کردند که کتاب کوچ کوچ نزدیک چهل سال پیش نوشته شده بود و آن مرحوم نوشته را به دکتر ایرج افشار تحویل دادند تا بعد از وفات خود منتشر کنند که با ممارست دکتر افشار این کتاب در زمان حیات ایشان منتشر شد. در پایان، خانم طاهری به این مهم اشاره کردند که مرحوم طاهری پدر معنوی همه ماست و ادامه راه ایشان می تواند به تحولات مهم علمی در استان منجر شود.

خانم دکتر آقایی دانشجوی دکتری ادبیات فارسی که در رساله خود هم به قسمت های از نوشته های کی عطا طاهری پرداخته بود گریزی به تاریخ داستان نویسی در کشور و بعد از آن به تاریخ نویسی استان اشاره ای کردند.

وی آغاز داستان نویسی استان را در دهه هفتاد و هشتاد می داند و به آثار چند تن از این عرصه پرداخت. وی همچنین آغاز ادبیات داستانی مکتوب استان را نوشته های کی عطا طاهری بویراحمدی می‌داند و به معرفی کتاب و یاد نامه کی عطا پرداخت.

از دیگر افراد حاضر در جلسه که به ایراد سخن پرداخت،  انصاری از دبیران ادبیات فارسی شهرستان بویراحمد بود که وی  به تفاوت داستان و شعر پرداخت، وی  به چندین نمونه از تابوشکنی ها در آثار مرحوم کی عطا طاهری اشاره کردند از جمله داستان عشق کی عطا به دختر چوپان، از آنجایی که جامعه آن زمان ایلی و طبقاتی بود این در نوع خود نوعی تابو شکنی محسوب می‌شد.

دومین تابو شکنی نقد اصالت در آرا کی عطا بود که برداشتی سنتی و طبقاتی از آن میشد. کی عطا اصالت بودن هنر را فاقد ارزش می دانست.

وی به عملکرد صدا و سیمای استان در عدم پرداختن به آرا و آثار نویسندگان بومی نقد داشتند و متذکر شدند که باید به نویسندگان استان اهمیت بیشتری داده شود.

در پایان سروش درست از نویسندگان استان و نویسنده چندین مقاله در باب استاد طاهری، به تقسیم ادبیات و داستان نویسی استان به دو بخش قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد وی کتاب کوچ کوچ را کتابی مهم هم از نظر فرم و محتوا می‌داند. این کتاب که نویسنده در آن به زندگی نامه خود پرداخته دارای اهمیت مهمی از جهت تاریخی و فرهنگی و جغرافیایی است.

این جلسه در پایان با جمع بندی دکتر افراخته به پایان رسید.

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 محمد زرین 1402/2/14 17:36:29

    عکس های مطلب نمره خوبی ندارند

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1402/2/14 17:35:0

    عکس ها نمره منفی

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها