یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت؛


درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد در آفت بی تدبیری مسئولان ایستاده جان می‌دهند!

آفت پروانه ی برگ خوار،بلوط های چندین صد ساله ی کهگیلویه و بویراحمد را بی رحمانه سر می بُرد و مسئولان استانی و در راس این هرم آقای استاندار برای رهایی از تیغ گشت ارشاد رئیسی غرق در مُصوّر سازی و سند سازی دسترنج دولت های گذشته به نام خود و تحریف آشکار آمارهاست.

درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد در آفت بی تدبیری مسئولان ایستاده جان می‌دهند!

اَفتونیوز| خبر بسیار نگران کننده بود ؛ درختان بلوط که قدمتی به درازای چند صد ساله دارند و ریه های زمین برای تعدیل آب و هوا و بارشند و زمین را از خطر سیلاب ها محافظت می کنند و مردم سرزمینم با آن انس و اُلفتی دیرینه دارند،آفتی نفس شان را بریده است.

مساله آن قدر نگران کننده بود که حساسیّت مردمی را برانگیخت و حتّی فعالان محیط زیستی برای نجات جان بلوط، زنجیره ی انسانی تشکیل دادند.

مسئولین تحت فشار قرار گرفتند؛ رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور به استان آمد، وعده ی اختصاص اعتبار برای مبارزه داد.آن سال گفتند دیگر کاری از دست مان برنمیاد؛ چون آفت به مرحله ی پروانگی رسیده است.تراکتوری و مخزن محلولی و پاشیدن روی چند درخت بلوط در حومه ی باشت؛بعدش گفتند محلول به بالای درختان نمی رسد،به پهپاد و هواپیمای محلول پاش نیاز داریم.باری به هرحال فیلمی و عکسی و مستندی و مصوّری ساختند.

منابع طبیعی در اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرد شصت هزار هکتار از جنگل های مناطق سردسیری و گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت پروانه ی برگ خوار سفید و جوانه خوار بلوط شده است؛حال بگذریم که شیوه ی تهیه ی آمار مساحتِ درختان مبتلا درست بوده یا خیر؛ از تشکیل کارگروه تخصصی گیاه پزشکی گفتند؛شما گفتید و مردم هم شنیدند.

در حالی که کهگیلویه و بویراحمد در میان استان های زاگرس نشین حدود هشت درصد جنگل های کشور و بیست درصد جنگل های این رشته کوه را به خود اختصاص داده و تولیدکننده ی ده درصد آب کشور بوده و بر همین اساس کارشناسان تاکید می کنند که حفظ حیات و رعایت حقوق محیط زیست،نکته ای است که نباید فراموش کرده یا نادیده گرفته شود امّا این روزها بلوط های استان روزگار خوشی ندارند و بهارشان به خزان تبدیل شده است و آفت پروانه ی برگ خوار،بلوط های چندین صد ساله ی کهگیلویه و بویراحمد را بی رحمانه سر می بُرد و مسئولان استانی و در راس این هرم آقای استاندار برای رهایی از تیغ گشت ارشاد رئیسی غرق در مُصوّر سازی و سند سازی دسترنج دولت های گذشته به نام خود و تحریف آشکار آمارهاست.

بیایید به جای تنفس مصنوعی دادن به مدیران نالایق برای چند روز بیشتر ماندن بر کُرسی ریاست،تا نفس مان به شماره نیفتاده به ریه های زمین برسیم که جان مان به جانشان وابسته است؛جان شما و جانِ بلوط.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 محمود حسنپور 1402/2/14 18:52:33

    ها بقران ... جاوید بخت هم بی گپ زنده یه ووو شرکتل ابخیزداری...نون در روغن است

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها