یادداشت
گفتگو و گزارش

گفت و گوی اَفتونیوز با نماینده بویراحمد؛


روشنفکر : قرار نیست نام استان تغییر کند/ «گیلویه» فقط مربوط به یک شهرستان نیست / روی مسائل تفرقه برانگیز تاکید نکنیم

مهدی روشنفکر در گفت و گویی اختصاصی با ابن رسانه به حواشی ایجاد شده پیرامون تغییر نام استان پرداخت و به چالش های مجازی در آیین کلنگ زنی گازرسانی در منطقه تنگ تامرادی پاسخ داد.

روشنفکر : قرار نیست نام استان تغییر کند/ «گیلویه» فقط مربوط به یک شهرستان نیست / روی مسائل تفرقه برانگیز تاکید نکنیم

اَفتونیوز|  مهدی روشنفکر در گفت و گویی اختصاصی با ابن رسانه به حواشی ایجاد شده پیرامون تغییر نام استان پرداخت  و به چالش های مجازی  در آیین کلنگ زنی گازرسانی در منطقه تنگ تامرادی پاسخ  داد.

مهدی روشنفکر در واکنش به سوال ما درباره حواشی ایجاد شده اظهار داشت: ضمن احترام به فعلالان سیاسی  آگاه و اخلاق مدار، متاسفانه عده‌ای نیز هستند از فعالان حوزه رسانه، یا از آگاهی قابل قبولی برخوردار نیستند یا بهایی به اخلاق در رسانه نمی‌دهند.

وی افزود: انسان عاقل و بالغ قبل از قضاوت و اظهار نظر، باید کمی تحقیق کند، کمی بررسی کند، وقتی به آگاهی رسید باید بین این آگاهی و اخلاق پیوند ایجاد کند، تعصبات کورکورانه را کنار بگذارد بعد قضاوت کند.

نماینده شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت:  این خیلی بد است که انسان صرفاً با دیدن یک تصویر، یک فیلم، قضاوت و  اظهار نظر سطحی کند، فکر نکنم در دنیا کاری سخت تر از قضاوت کردن باشد.

دوستان ما و دوستان  شما در بخش رسانه خیلی باید در این خبرهایی به مردم‌ میرسانید این نظراتی در سایت‌های خبری خود منتشر می‌کنند دقت کنند تا خدای ناکرده حق‌الناسی به گردن شما نباشد.

روشنفکر در ادامه به اصل موضوع پرداخت و بیان کرد: در منطقه تنگ تامرادی ما به همراه استاندار محترم برای کلنگ‌زنی گازرسانی چندین روستا سفر کرده بودیم، استاندار محترم اشاره کردند نام استان طولانی‌ست تلفظ اش سخت است، باید تغییرش داد، بنده جهت مزاح به آقای دکتر  احمدزاده گفتم، سختی تلفظ اش برای اون اول اش هست چون حقیقت نیز همین بود، اگر قرار است سختی تلفظ نام استان، دلیل تغییر نام باشد همه ما می‌دانیم تلفظ بخش ابتداییش کمی سخت هست.

ولی ما که قرار نیست تغییر نامی انجام بدیم! وقتی نامی نشان از هویت تاریخی و فرهنگی یک منطقه دارد پس فعلا لزومی ندارد، نام استان تغییر کند.

وی افزود: حالا رسانه‌ای این صحبت بنده که کاملاً مشخص بود به مزاح خدمت استاندار عرض کردم را منتشر کرد، شاهد انواع قضاوت‌ها بودیم و خیلی افراد که تا دیروز بعضاً بنده را محکوم می‌کردند، بزرگ شده فلان شهرستان هستم چرا در بویراحمد نماینده شدم، الان ژست دلسوزی گرفتند و به قول معروف میخواهند آب‌ را  گل‌آلود کرده و سپس بهره سیاسی ببرند.

روشنفکر خاطرنشان کرد: این در حالی‌ست استاندار خود بومی شهرستان گچساران میباشد و شخص بنده یک بخش از زندگی خود را در شهرستان کهگیلویه بوده‌ام پس لطفا روی این موضوع تفرقه افکنی کسی بی جهت مانور ندهد.

وی بیان کرد: متأسفانه سه عامل آگاهی‌کم،  عدم اخلاق‌مداری و تعصبات کورکوارانه بلای جان فضای سیاسی این استان بوده و خواهد بود.

چه توجیهی برای آن دسته از مخاطبانی دارید که از این موضوع گلایه مند هستند؟

روشنفکر گفت: اول اینکه دوستانی حساسیت نشون میدن باید مطالعات تاریخی خود را بیشتر کنند، کهگیلویه مربوط به قلمرو گیلویه می‌باشد، که در منابع تاریخی از منطقه بیضا شروع شده تا منطقه رامهرمز و به قسمتی از شهرستان گناوه منتهی می‌شود، یعنی بخش اعظم و شاید خیلی مهم کوه‌های گیلویه که مربوط به مناطق کوهستانی، جنگل و مربوط به سرچشمه‌ها و منابع آبی و پوشش گیاهی آن زمان بوده مربوط به سه شهرستان دنا، مارگون، بویراحمد و بخشی از شهرستان گچساران و کهگیلویه بوده و اگر قرار بر تعصب و غیرت است باید بدانیم که کوه‌ها و قلمرو گیلویه صرفاً مربوط به شهرستان کهگیلویه نیست.  

وی ابراز داشت: متأسفانه عده‌ای احساس می‌کنند گیلویه فقط مربوط به یک شهرستان است اینگونه نیست، بخشی از بیضا در استان فارس تا استان کهگیلویه و بویراحمد و بخش اندکی از استان چهارمحال بختیاری تا بخشی از خوزستان و بوشهر گستره کوه‌های گیلویه را تشکیل می‌دادند. و شهرستان کهگیلویه فعلی، بخش کوچکی از قلمرو گیلویه بوده است. در ضمن بخش زیادی از ساکنین فعلی شهرستان کهگیلویه خود بویراحمدی می‌باشند یعنی لزومی نداشت عده‌ای تعمدی این شوخی بنده را به فلان شهرستان نسبت دهند.

روشنفکر در ادامه عنوان کرد: در برخی منابع تاریخی ریشه نسبی و سببی برخی گروها در  بویراحمد را به گیلویه نسبت می‌دهند، یعنی چون در فلان منبع گفته شاید گیلویه جد فلان گروه از مردم استان است، الان این گروه باید نسبت به شوخی بنده جبهه‌گیری کنند که نام جد ما رو اقای روشنفکر میخواهد حذف کند!! یا مثلاً دعوا راه بندازند که روشنفکر گفته تلفظ نام جَد ما سخت است! عده‌ای کلا در کمینند از کاه کوه بسازند. به جای این مسائل به نقد عملکرد بنده در مجلس بپردازید ارقام و اعداد دوره بنده را با دیگران مقایسه کنید.

وی گفت: بسیاری از اسامی شهرهای جهان تلفظ‌شان سخت است، و حتی گاها ریشه تاریخی یا فرهنگی دارند دیگه با سختی اسم کنار آمدند. حالا برخی شهرها که به هر دلیلی توانستند کاری کنند تا اسمشون زیاد تکرار شود کم کم تلفظشون آسون شده، چون مداوم در رسانه‌ها یا تریبون‌ها یا تولیدات و موارد متعدد تکرار شده است.

وی افزود: نه تنها اولویت  ما، تغییر نام استان نیست بلکه اصلا لزومی ندارد نام استان که درونش تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، زبان و ... نهفته است و اکثریت مردم نسبت به این اسم رضایت در حال حاضر دارند را تغییر دهیم. اگر روزی مردم و نخبگان ما به این نتیجه رسیدند که نام استان باید تغییر کند حتی اگر بنده مخالف تغییر نام استان باشم  باز مطیع امر مردمیم و تلاش میشود اسمی در خور شان منطقه و مردم انتخاب شود. فعلا ما باید راهی برای معرفی استان و استفاده ظرفیت‌های استان برای بهبود شرایط زندگی مردم پیدا کنیم.

مشکل اصلی گمنام بودن نام استان را در تلفظ می‌دانید یا موارد دیگر باعث این موضوع شده‌اند؟

 مهدی روشنفکر گفت: مشکل اصلی گمنامی، فقر، عقب‌ماندگی و عدم توسعه یافتگی با اینهمه منابع، استعداد طبیعی و انسانی‌ می‌باشد و این موضوع را باید از کسانی پرسید که از کوپن مردم این استان، از منابع این استان به نام و نانی رسیدند اما کاری برای استان نکردند تا در فلان زمینه نام استان انقدر تکرار شود تا کمی شناخته شده باشد.

وی افزود: هر جایی نشستند به جای ما گفتن، به جای نام اوردن از استان،  مَن مَن کردند و نام خودشان معروف کردند به جای اینکه به نام استان شهرت ببخشند. استانشان گمنام ماند اما خودشان شهرت گرفتند.  

وی افزود: باید از کسانی پرسید که وکیل دولت‌های باب میل‌شان در مجلس بودند به جای وکالت مردم، وکیل دولت بودند، اما حتی حق وکالت خودشون را هم نگرفتند.

نماینده مرکز استان خاطرنشان کرد:  آمار و ارقام  بودجه، اعتبارات را شما با ادعای برخی مدعیان مقایسه کنید واقعاً اگر بعضی‌ها با آنهمه ادعا و درامد نجومی دولت، از مسئولیت خود کنار میرفتند شاید منابع و بودجه بیشتری وارد استان میشد. پیشنهاد میکنم به شما اصحاب رسانه، خلاصه بودجه‌ها و اعتبارات در یکی دو دهه اخیر را با توجه به درامدهای دولت و محدودیت ها از طریق سازمان مدیریت تهیه کنید و در اختیار مردم بگذارید.

آقای دکتر شما گذشتگان را متهم به گمنامی نام استان کردید، خودتان در راستای این موضوع در مدت زمان نمایندگی چه اقدامی کردید؟

 

روشنفکر گفت: خود بنده نیز شاید این گمنامی بی تقصیر نباشم اما  بنده در دوره‌ای نماینده مجلس شدم که شاهد اتفاقات تلخ بودیم...از سیل و طوفان و زلزله گرفته تا کرونا و شدت گرفتن تحریم های ظالمانه و عدم فروش نفت!!! و همانگونه که خود شما شاهدین از همان  روز  ۳ اسفند ۹۸، یک روز بعد انتخابات تا به امروز، عده‌ای فضای استان را انتخاباتی کردند و   از درون استان، چه موانعی برای بنده درست میکردند هر روز باید در این مسیر از یک مانع می‌گذشتیم نمیدانستیم به سمت جلو حرکت کنیم و برای پیشرفت استان با مسئولین چانه‌زنی کنیم یا مواظب پشت سرمان باشیم که از پشت و توسط نیروهای خودی درون استان خنجر نخوریم. شما یک مقایسه بکنید دوره بنده را با دوره افرادی که خود را قهرمان می‌نامیدند. در زلزله سیسخت که خدا رو شکر تلفات جانی نداشتیم شما ببینید بنده و اطرافیانم و به خصوص تیم رسانه تا چه اندازه این حادثه تلخ رو به مسئولان کشور گزارش دادیم و تلاش کردیم به جای اینکه نام مهدی روشنفکر شنیده بشه نام سی‌سخت و استان کهگیلویه و بویراحمد شنیده شود. چند گروه از مسئولان کشوری و نمایندگان را ما راهی سیسخت کردیم در تذکر خود در مجلس در کنار زلزله از گمنامی بهشت خاورمیانه گفتیم. به ااندازه ۴۰ درصد بودجه مصوب عمرانی مجلس در  سال ۹۹ بنده در یک ایتم جداگانه و متفرقه فقط ۳۰۰میلیارد برای سیسخت گرفتم این رقم جدای از مبلغی بود که طبق قانون و رویه معمول به مناطق زلزله زده میدادند. برای همین بسیاری از افراد مرتبط با بودجه باور نمیکردند که این ادعای بنده درست باشد و به سیسخت بودجه جداگانه بدهند.

وی افزود: بنده مخالف مطالبه گری نیستم اتفاقا توصیه میکنم شما مطالب رسانه‌ها را از دوم اسفند ۹۸ به بعد با قبل مقایسه بکنید، از دوم اسفند۹۸،  مردم در مورد جزئیات بودجه صحبت می‌کنند، در حالی که اکثریت فعالان رسانه حتی برخی سردبیرهای سایت‌های خبری قبل اسفند ۹۸، حتی رقم کلی بودجه را نمی‌دانستند، حجم اظهارات مردم از دوم اسفند ۹۸ به بعد در مورد منابع آبی، در مورد سدهای استان، در مورد طرح رتبه بندی و همسان‌سازی،  در مورد محیط زیست، را خود شما در رسانه‌ها با قبل ۹۸ مقایسه کنید!!؟

وی بیان کرد:  نباید به مردم آمار و ارقام غلط بدهیم، قبلاً طرف می‌گفت من قهرمانم ده نفر از منفعت‌بگیران اطرافش تأیید می‌کردند، خیلی‌ها باور می‌کردند، امروز هزار نفر بگویند فلانی چه‌ها کرده یا نکرده است برای مردم مهم نیست! مردم واقعیت‌ها را به طریق مختلف به ویژه از طریق رسانه میبینند و قضاوت می‌کنند. برای همین عده‌ای که خود را قهرمان میدانستند امروز دیگر در مورد اعداد و ارقام صحبت نمیکنند، چون مردم بررسی میکنند، مقایسه میکنند و بعد متوجه میشوند تا چه اندازه طرف بزرگنمایی کرده و از عدم اگاهی مردم سوءاستفاده کرده است.

وی افزود: حالا بنده چنین ادعایی ندارم که دلیل توسعه مطالبه‌گری و پرداختن مردم به مسائل‌اصلی می‌باشم ولی به هر دلیلی شما یک آمار بگیرید، ببینید  واژه‌های بودجه، سد سازی، محیط زیست، منابع آبی، حقابه، اعتبارات، چند ده برابر گذشته تکرار شده است. همزمان آمار و ارقام بودجه و اعتبارات رو با وجود مشکلات اقتصادی  با قبل مقایسه کنید. بنده به جای تخریب و هیاهو با  کارنامه، با عملکرد و با اعداد و ارقام در انتخابات ۱۴۰۲ به رقابت با رقبایم خواهم پرداخت.

مجدد توصیه میکنم تلاش کنیم تعصبات کورکورانه در تمامی زمینه‌ها تا حد ممکن کنار گذاشته شود از پیش داوری و قضاوت عجولانه بپرهیزیم رسانه‌ها و فعالان این حوزه باید آگاه و اخلاق مدار باشند از تفرقه افکنی بپرهیزیم. به دنبال وحدت و همدلی باشیم بسیاری از فرصت‌ها را مسائل حاشیه‌ای و تقابل‌های مسخره نابود کرد. و در پایان ارزوی سربلندی دارم برای مردم استان و درود میفرستم به منتقدان و مخالفان آگاه که از بنده و دیگر مسئولان مطالبه گری میکنند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 5 نظر

  • 1 ناشناس 1402/2/18 11:43:50

    بنظرم آقای روشنفکر تشریف ببرند دهدشت تا از برکات ارزنده ایشان همشهریانش هم‌استفاده ببرند بویراحمد بدبخت و ذلیل از قدیم‌الایام‌سکوی پرتاب بقیه بوده است من‌ کاری به جناح فکری بهرامی و منتظریان ندارم‌ فقط اینو میدونم که هر دو بویراحمدی هستند بویراحمد متولد شده اند بویراحمد درس خوانده اند بویراحمد کار می کنند سو استفاده از احساسات مردم در جهت منافع شخصی و خانوادگی عواقب و عقوبت دارد انشاالله وای به حال کسی که به مردم‌بد کند و از پشت خنجر بزند چوب خدا صدا ندارد

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1402/2/17 19:54:48

    مگه میشه جَور بی سوادی شماها را کهگیلویه و بویراحمد بکشد. این مشکل شماهاست که نمیتوانید بگویید: کهگیلویه و بویراحمد ، هر شخص حقیقی یا حقوقی درخواستی مبنی بر تعویض نام استان را بدهد ، هویت و اصالت این مردم را به چالش کشانده است و مردم غیرتمند استان بر سر نام استانشان که نماد و معرف هویت ، اصالت و فرهنگ آنان است با احدی معامله نخواهند کرد! نمایندگان استان باید مواظب این دسیسه باشند! نام زیبای استان ، کباب و کنجه نیست که آن را برای عده‌ای ، راحت‌الحلقوم کرد! واژه کهگیلویه و بویراحمد شناسنامه و کارت هویت ماست ، لطفاً با شناسنامه این مردم بازی نکنید ، هرکس که مشکل تلفظ دارد خواه از مسئولین باشد یا افراد عادی ، خواه از تهران آمده باشد یا از درون استان ، برود و حداقل یکی دو واحد «کهگیلویه و بویراحمد» شناسی پاس کند و یا اینکه صد مرتبه از روی این دو کلمه بنویسد ، قطعاً مشکلشان حل خواهد شد ، صورت مسئله را پاک نکنید لطفاً...!!!

    پاسخ
    • 2 - 1 ناشناس پاسخ به : 1402/2/18 11:44:33

      بنظرم آقای روشنفکر تشریف ببرند دهدشت تا از برکات ارزنده ایشان همشهریانش هم‌استفاده ببرند بویراحمد بدبخت و ذلیل از قدیم‌الایام‌سکوی پرتاب بقیه بوده است من‌ کاری به جناح فکری بهرامی و منتظریان ندارم‌ فقط اینو میدونم که هر دو بویراحمدی هستند بویراحمد متولد شده اند بویراحمد درس خوانده اند بویراحمد کار می کنند سو استفاده از احساسات مردم در جهت منافع شخصی و خانوادگی عواقب و عقوبت دارد انشاالله وای به حال کسی که به مردم‌بد کند و از پشت خنجر بزند چوب خدا صدا ندارد

  • 3 ناشناس 1402/2/17 15:16:26

    مساله اصلی و بانی تفرقه خود شما هستید خدا لعنت کند آدم‌منافق را

    پاسخ
    • 3 - 1 ناشناس پاسخ به : 1402/2/17 17:10:9

      خداوند نیست و نابود گرداند آدمهای منافق و ریاکار را

سایر اخبار
برگزدیدها