یادداشت
گفتگو و گزارش

تحلیلی بر انتخابات ۱۴۰۲ در گچساران و باشت؛


دوئل «زینل زاده» و «جعفری» در بویراحمد گرمسیر

بسیاری دیگر براین باورند، حتی با حمایت تاج گردون از زینل زاده در نهایت آرای او به سبد شهرار اسبق واریز نخواهد شد چرا که از حیث قومیتی سیدناصر گزینه اگرچه دلخواه نباشد اما دارای قرابت قومی است، امری که گذشته نیز رخ داد و علیرغم حمایت دوجانبه تاجگردون از عسکری و‌ جعفری اما باوی راه خود را رفت.

دوئل «زینل زاده» و «جعفری» در بویراحمد گرمسیر

اَفتونیوز| انتخابات حوزه گچساران و باشت را اگر از حیث کاندیدا و پایگاه های قومی  واجد رای،  به ۴ قسمت ( باوی، بویراحمد گرمسیر، قشقایی و مهاجرین از سایر نقاط کشور) تقسیم کنیم، بر اساس آن  می توان آنالیزی تقریبی  از میزان رای و کاندیدای حاضر در صحنه داشت.

در این بخش، نگارنده به  بویراحمد گرمسیر و کاندیداهای مطرح خواهد پرداخت.

بویراحمد گرمسیر چند سه دهه  علیرغم  قرار داشتن در اقلیت جمعیتی، تصمیم گیرنده مهم شهرستان  بودند اما با  ورود سید قدرت معادلات کمی بهم ریخت و موازنه را به نفع پایگاه اجتماعی مقابل تغییر یافت.

جعفری و‌ نبی زاده نه با تکیه بر پایگاه اجتماعی که با توسل به جریان سیاسی، توانستند سبد رای خوبی را برای خود دست و پا کنند، در دوره ای که به نظر می‌رسد به پایان مرگ فعالیت احزاب سیاسی در دوره کنونی نرسیده بودیم! 

 در بویراحمد گرمسیر، جعفری و زینل زاده بصورت غیررسمی اعلام حضور کردند، جعفری نماینده میان دوره بعد از مرحوم نبی زاده بود که برای مدت دو سال بر صندلی مجلس تکیه زد، زینل زاده شهردار نام آشنای گچساران که عملکردی در خور نام این شهر نیز از خود بر جای گذاشت. 

باید پذیرفت با توجه به جمعیت بویراحمد گرمسیر حضور همزمان این دو فرد شانس تصاحب صندلی مجلس را حتی در صورت عدم حضور تاجگردون به صفر می رساند از طرفی هیچ گاه شاهد اتحاد سفت و سخت این دو فرد در کنار همدیگر نبودیم، سبد آرای متفاوتی که هر دو دارند که شاید با اتحاد بتوانند قسمتی از آرای خود  را به سبد آرای دیگری واریز کنند،  اگرچه در تحرکات انتخاباتی میان دوره ۱۴۰۰ اردلان زینل‌زاده به علیمراد جعفری پیوست.

گفته می شود زینل زاده از معدود کاندیداهایی است که به مهاجرین ساکن در گچساران توجه ویژه ای دارد و همواره سعی در جلب نظر آنان در کنار سایر اقوام داشته اما جعفری را باید میراث دارِ آرای اصولگرایان دلخور ِ از سید ناصر حسینی دانست. تقسیم آرا میان این دو فرد کاهش آرای قومیتی را برای آنان در پی دارد و شانس تصاحب صندلی مجلس را از بویراحمد گرمسیر می گیرد. نزدیکان زینل زاده معتقدند اگر تاجگردون در صحنه نباشد از او حمایت می کند اما بسیاری دیگر معتقدند بسیار خوش بینانه است که تاجگردون حاضر شود قسمتی از پایگاه اجتماعی خود در باوی یا قشقایی را برای حمایت از زینل زاده از دست بدهد و قطعا حتی اگر در صحنه حضور نداشته باشد از کسی نیز حمایت نخواهد کرد، اگرچه تاج گردون نیز از ایام نوروز امسال گفت منعی برای حضور در انتخابات ندارد یا شاید قصد دارد با این اعلام حضور، رندانه از درخواست حمایت نزدیکان اش مانند زارع پور، نوروزی، یاری خود را برهاند.

بسیاری براین باورند، حتی با حمایت تاج گردون از زینل زاده در نهایت آرای او به سبد شهردار اسبق واریز نخواهد شد چرا که از حیث قومیتی، سیدناصر اگرچه گزینه دلخواه نباشد اما دارای قرابت قومی با بخش زیادی از حامیان تاج گردون  است،  امری که گذشته نیز رخ داد و علیرغم حمایت دوجانبه تاجگردون از عسکری و‌ جعفری اما هواداران او در باوی  راه خود را رفتند.

اما از همه مهم تر، باید دید سیدناصر در مدت زمان باقی مانده تا انتخابات چگونه می تواند یک بار دیگر اصولگرا و باوی را به اعتماد به خود مجاب نماید‌ یا جعفری و زینل زاده چه جذابیتی را به خود یا کمپین شأن می افزایند تا سرریز آرای سردرگم تاجگردون را نه به باوی که به بویراحمد برگردانند.

نکته امیدوار کننده برای زینل زاده این است که  اصولگرایان در این شهرستان به دنبال تحول و پویایی هستند و نیت دارند چهره های بسته و تکراری را از میدان خارج کرده  و بر روی نسل جدیدی از سیاسیون  سرمایه گذاری کنند و پیرو همین داستان،  عده ای از جوانان این جریان اردلان زینل زاده را بر دیگرانی چون سید قدرت حسینی، علیمراد جعفری و  … ترجیح می‌دهند.

در پایان بسیاری براین باورند، با توجه به حضور این دو نفر از بویراحمد گرمسیر چه با حضور تاجگردون و چه بدون حضور تاجگردون نمی توان شانسی برای تصاحب صندلی مجلس متصور شد اما تجربه های موفق بویراحمد گرمسیر در برخی دوره های گذشته می‌تواند نقطه امیدی برای جعفری و زینل زاده باشد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها