یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز|


رنج محرومیت در نقطه صفر مرزی کهگیلویه بویراحمد و چهار محال بختیاری/ مردم سیلاب کلوار؛ ما در کجای جغرافیا ایستاده ایم؟

نکته جالب توجه در مردم این دهستان ها این است که تا مرز خوزستان و شهر ده دِز ۵۰ کیلومتر فاصله دارند با شهرستان های مارگون و لردگان چهارمحال بختیاری هر کدام ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارند.

رنج محرومیت در نقطه صفر مرزی کهگیلویه بویراحمد و چهار محال بختیاری/ مردم سیلاب کلوار؛ ما در کجای جغرافیا ایستاده ایم؟

اَفتونیوز| صیاد خردمند : دهستان سیلاب و کلوار از توابع شهرستان نوپای مارگون با ۲۲ روستا و جمعیتی بیش از ۵۴۰ خانوار در آخرین نقطه از استان کهگیلویه و بویراحمد و هم مرز با استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته و نبود امکانات اولیه زندگی از جمله آب‌شرب سالم، برق، جاده دسترسی، گاز و سایر امکانات دیگر اهالی این مناطق را رنج می‌دهد و فقر و محرومیت در این مناطق دل هر رهگذری را به درد می‌‌آورد.

 روستاهای "بورک علیا"  "بورک سفلی"  کبوتران" و اَدور" دارای موقعیت خاص و تاحدودی عجیب و غریب باعث بوجود آمدن شرایط خاصی برای اهالی این دهستان شده است.

مردم روستا می گویند در تقسیمات کشور دچار مشکل ممیزی هستند یعنی  در  نقشه جز استان چهار محال بختیاری محسوب می شوند اما خدمات خود را از کهگیلویه و بویراحمد دریافت می کنند.

یکی از اهالی روستای بورک علیا به اَفتونیوز می گوید بخش زیادی از مراتع توسط چهار محال بختیاری قُرق شده است و این موضوع دامداران را دچار مشکل کرده است.

یکی دیگر از اهالی این روستا به اَفتونیوز گفت، چندین بار در خصوص این مشکل به استانداری مراجعه و مکاتبه داشته ایم، نقطه برداری مجدد صورت گرفته اما تاکنون  پاسخی دریافت نکرده ایم.

وی در ادامه اَفزود در نامه ای ۱۴۰۱/۲/۳۱ به وزارت کشور ارسال شده است خواستار اصلاح نقشه شده ایم اما تا این لحظه در نقشه تغییری ایجاد نشده است.

نکته جالب ماجرا آن‌جاست که  شناسنامه  برخی از اهالی این منطقه محل تولد استان چهارمحال بختیاری درج شده است! اما آنها خود را کهگیلویه و بویراحمدی می دانند.

یکی دیگر از اهالی منطقه اشاره می کند،  شرایط خدماتی مانند آب، برق، تلفن و اینترنت در منطقه مطلوب نیست و با کوچکترین بارش همه خدمات قطع شده و جاده نیز مسدود می شود.

وی خاطر نشان کرد، اداره منابع طبیعی شهرستان سرکشی به منطقه ندارد و این موضوع باعث شده است که طبیعت بکر منطقه مورد هجوم عده ای قرار گیرد و اهالی به صورت خود جوش برای محافظت از محیط زیست و منابع طبیعی پا به عرصه گذاشته اند.

نکته جالب توجه در مردم این دهستان ها این است که تا مرز خوزستان و  شهر ده دِز  ۵۰ کیلومتر فاصله دارند با شهرستان های  مارگون و لردگان چهارمحال بختیاری هر کدام  ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارند.

این منطقه از طرف دیگر محل چرای سردسیری عشایر بخش دیشموک از توابع  شهرستان  کهگیلویه است.

مردم این منطقه می گویند اغلب خرید هایمان در شهرستان  لردگانِ چهارمحال و بختیاری  انجام می شود و حدود ۲۰۰ خانوار از اهالی این دهستان در این شهر ساکن هستند.

وجود یک رودخانه جاری در منطقه سیلاب و کلوار که از کنار بارگاه مطهر امامزاده شاه غالب(ع) عبور می‌کند فرصت مناسبی را برای احداث طرح‌های پرورش ماهی و آبیاری اراضی دیم پیش روی مردم این منطقه قرار داده‌ است.

مردم روستاهای سیلاب کلوار نسبت به بی‌توجهی به ظرفیت‌های کشاورزی در منطقه گلایه‌مند اند.

علاوه براین وجود امام زاده شاه غالب که گفته می شود  دومین امام زاده زائر پذیر استان است در صورت بهبهود شرایط مواصلاتی  و ارتباطی میتواند نقش مهمی در جذب توریست  داشته باشد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 ناشناس 1402/2/19 17:44:2

    آقای استاندار را با خودت میبردی تا لا اقل اگر نمیتونست مشکل شون را حل کنه کمی گریه میکرد.

    پاسخ
    • 1 - 1 درخشان پاسخ به : 1402/2/19 20:36:53

      استاندار هم اومد ابتدای شروع بکارش بود اشک نداشت برای گریه

سایر اخبار
برگزدیدها