یادداشت
گفتگو و گزارش

دولت میتواند بازار مرغ کهگیلویه و بویراحمد را سر و سامان می دهد؟

معضل کمبود مرغ در بازار سال هاست که به داستان ادامه داری در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده و مسئولان بارها برای رفع آن تصمیمات مختلفی گرفته اند که تنها برای مقطع زمانی کوتاهی مفید بوده اما اکنون نسخه درمانگری برای معضل کمبود مرغ استان پیچیده شده است.

دولت میتواند بازار مرغ کهگیلویه و بویراحمد را سر و سامان می دهد؟

یکی از کالاهای اساسی مصرفی مورد نیاز مرغ است که در بیشتر روزهای عادی مخصوصا روزهای تعطیل و اعیاد خبری از آن نیست و مردم و مسافران در تامین مرغ می مانند.

به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد  میزان مصرف مرغ در روزهای عادی ۴۳ تن در روز و در ایام گردشگری و تعطیلات نوروزی به بیش از ۹۰ تن در روز می رسد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص می گوید: در بررسی ساختار اقتصادی استان متوجه برخی از خلا ها شدیم که در سال های گذشته و هم اکنون استان را در حوزه مدیریت دچار چالش می کند که یکی از این چالش ها تامین گوشت سفید (مرغ) استان است.

سید احسان عسکری افزود: ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز کهگیلویه و بویراحمد از استان های همجوار باید تامین شود و در شرایطی که تکانه هایی به اقتصاد وارد می شود شاهدیم که امکان ورود مرغ از استان های همجوار یا ممنوع و یا محدود می شود.

وی تاکید کرد: مردم به لحاظ دسترسی به گوشت مرغ و مسئولان در حوزه مدیریتی این مهم دچار چالش می شوند و در این فرآیند تصمیم بر آن شد که خلا موجود پر شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: یک زنجیره ارزشی در گچساران و باشت تعریف شده و متناظر با همین در حجم بیشتر یک زنجیره دیگر در بهمئی تعریف شده است.

عسکری تاکید کرد: فاز بهمئی هنوز در مرحله اخذ مجوز است و در فاز گچساران و باشت در پنج حلقه مهم زنجیره تولید مرغ استان عملیاتی شده است.

وی عنوان کرد: مزرعه مرغ مادر گوشتی به ظرفیت ۳۵ هزار قطعه است که تاکنون در استان چنین چیزی نبوده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این مزرعه آماده پولت ریزی است و استان درخواست پولت داده که حدود ۶ ماه دیگر وارد استان می شود.

وی توضیح داد که پولت به جوجه های یک روزه تا مرغ های ۱۱۰ روزه گفته می شود که تامین آن تاثیر بسزایی دارد.

عسکری تصریح کرد: فاز بعد از این پرورش مرغ گوشتی است و این مرغ مادر گوشتی که جوجه تولید می کند حلقه جوجه کشی آن در استان وجود ندارد و در خارج از استان تبدیل به جوجه یک روزه می شود و دوباره می آید و در مزارع پرورش مرغ استان ما توزیع می شود.

وی ادامه داد: بخشی از این ها به فروش نمی رسد و یک مزرعه ۲۵۰ هزار قطعه ای در ۶ هکتار در استان تدارک دیده شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: برای این بخش کرسی چینی انجام شده و با ابلاغ تسهیلات تبصره ۱۸ منابع به این حوزه تزریق خواهد شد.

عسکری بیان کرد: حلقه بعدی کشتارگاه است که در سفر اخیر معاون اجرایی رئیس جمهور مورد بازدید قرار گرفت و اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تاکید کرد: یک سردخانه هزار تنی در همین مجموعه پیش بینی شده که در مقیاس و تراز کار در جنوب کشور ممتاز و کم نظیر است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: این موارد حلقه های گمشده ای بوده که در ساختار تامین نیازهای استان وجود نداشته است.

عسکری عنوان کرد: حلقه خوراک دام و طیور نیز در استان به طور کامل اجرا شده و به تازگی ۲۰ میلیارد تومان به همین موضوع اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: در بهمئی حلقه جوجه کشی وجود دارد و مرغ مادر گوشتی آن ۷۰ هزار قطعه ای است که دو برابر مزرعه خان احمد باشت است و مزرعه بهمئی یک میلیون قطعه ای است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: تراز تولید استان به شدت افزایش پیدا می کند و کسری ها جبران می شود و علاوه بر آن می توانیم صادرات هم داشته باشیم.

بر اساس سرانه تولید مصرف ۲۸ کیلوگرم در سال ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم تولید گوشت صنعتی استان است که در استان ۷۵ درصد نیاز مردم تامین می شود.

میزان مصرف مرغ در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۵۸ تن مرغ گرم روزانه، یک هزار و ۷۵۰ تن مرغ ماهانه و حدود یک هزار تن سالانه است./ایرنا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها