یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش میدهد؛


تبلیغات پوپولیسیتی در باب «میدان گازی مختار بویراحمد» از گذشته تا امروز/ آیا شاهد کلنگ‌زنی، اجرا و بهره‌برداری از این میدان گازی خواهیم بود؟

هفت سال بعد از اولین مصاحبه " زارعی " نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی و وعده های وی برای میدان گازی مختار یاسوج، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کند که هیچ اتفاق خاصی برای شروع عملیات اجرایی و اکتشاف میدان گازی مختار یاسوج در برنامه ششم توسعه رخ نمی دهد.

تبلیغات پوپولیسیتی در باب «میدان گازی مختار بویراحمد» از گذشته تا امروز/ آیا شاهد کلنگ‌زنی، اجرا و بهره‌برداری از این میدان گازی خواهیم بود؟

اَفتونیوز| به دلیل فقدان گفتمان و اندیشه و برنامه گروهک‌های سیاسی بویراحمد، دنا و مارگون، هر اندازه به زمان انتخابات نزدیک میشویم  گروهایی که در پی کسب کرسی مجلس هستند بیش از گذشته اقدام به وعده و عیده‌های توخالی، پوپولیستی و تخریب نماینده فعلی مجلس می‌کنند و از یک تحلیل منطقی و اخلاقی عاجزند و تیم نماینده نیز بنا به قانون سوم نیوتن، که هر عملی عکس العملی دارد سعی دارد با  کارهای پوپولیستی خود را کارآمد نشان دهند. اقدامات پوپولیستی که در استان به مهم‌ترین ابزار نامزدهای انتخاباتی ناکارامد و نمایندگان تبدیل شده است به عنوان مصداقی از این اقدامات، نماینده بویراحمد اخیرا در یک شانتاژ سنگین به بهره برداری از چاه‌های گازی منطقه امامزاده مختار پرداختند که در بین عوام و تحصیل کردگان و جوانان جویای کار موجی از امید را برانگیخت.

حال این موضوع را باید از دید کارشناسی مورد بررسی دقیق قرار داد،

این میدان که به گفته کارشناسان این حوزه چیزی نزدیک به ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ بر روی تلکس خبری قرار گرفت، گازی که به صورت تقریبی معادل مصرف ۱۰۰ سال استانهای کهگیلویه و بویراحمد و فارس را دارد هنوز وارد فاز بهره برداری قرار نگرفته است و هر نماینده در این سنوات جای بهره گازی و احیانا اشتغال، بهره سیاسی خود را ازین موضوع برده اند.

۳ سال بعد در هفدهم تیر ۱۳۹۴ نماینده وقت با بیان اینکه موافقت وزیر نفت را برای اجرای عملیات این مخزن با اعتباری حدود ۴۰۰ میلیون دلار گرفته است که این موضوع مجددا به بایگانی ارجاع داده شد.

زارعی در مهرماه ۱۳۹۶ برای چندمین بار به رسانه ها گفت: میدان گازی مختار را در یک مطالعه تکمیلی قرار دادیم که با تکمیل این مطالعات در مرحله توسعه در میدان گازی قرار خواهیم گرفت و با توسعه میدان گازی امیدواریم به اشتغال مورد نظر می‌رسیم.

در روز پانزدهم تیرماه ۱۳۹۷ در همایش روز دهیاری‌ها که در محل‌اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه، فرماندار بویراحمد و جمعی از مسئولان استان برگزار شد، این بار نیز از میدان گازی مختار بویراحمد پرده برداری می کند.

زارعی این بار در روز بیست و یکم تیرماه ۱۳۹۷ و در جمع رسانه ها می گوید:‌ بهره برداری از میدان گازی مختار با ظرفیت ۱۵۰  تا ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در اولویت  برنامه های وزارت نفت قرار گرفت .

هفت سال بعد از اولین مصاحبه " زارعی " نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی و وعده های وی برای میدان گازی مختار یاسوج، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کند که هیچ اتفاق خاصی برای شروع عملیات اجرایی و اکتشاف میدان گازی مختار یاسوج در برنامه ششم توسعه رخ *نمی دهد.*

پس از تغییر نماینده، مهدی روشنفکر  نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در روز سوم تیرماه ۱۳۹۹ در دیدار با " بیژن زنگنه " وزیر نفت دولت دوازدهم، راه اندازی میدان گازی مختار یاسوج را مطالبه نمود.

این روند که به بیش از یک دهه از شروع مطرح شدنش هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده است.

گریزی بزنیم به موضوع دیگری در حوزه خطوط انتقال گاز که در  آذر ماه ۱۳۹۹ نماینده مجلس در دیدار با مهندس تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران متقاضی تغییر کلاس لوله‌های انتقال گاز از A و B به C و D برای کاهش حریم خطوط از ۲۵۰ متر به مقدار کمتری در روستاهایی که در حریم این خطوط هست شد، در حالی که عملا عدم امکان چنین تغییری با توجه به اهمیت عملیاتی و هزینه بالای اجرای این طرح در شرایط فعلی کشور،  برای تمام کارشناسان حوزه نفت و گاز واضح بود، این موضوع در حالی که برای نماینده یک افتخار به شمار می‌رفت مورد نقد جدی متخصصین این حوزه گردید. ناگفته نماند در گذشته در دهه ۸۰، متاسفانه بدون تغییر کلاس لوله‌های مذکور و عدم برآورد و خرید خانه‌های مردم،  به صورت غیر قانونی در برخی روستاهای شهرستان دنا اقدام به گازرسانی کرده‌اند که در نوع خود قابل توجه است!!! 

در بحث برداشت از مخازن و میادین نفت و گاز کشور تا اکنون  همیشه اولویت کشور با توجه به برداشت های قوی قطر، عراق عربستان  به میادین مشترک بوده و هست اگرچه با وجود تمرکز بر میادین مشترک، شاهد غارت منابع نفت و گاز ما از میادین مشترک خود توسط همسایگان بوده‌ایم. به گفته کارشناسان خبره این حوزه، میدان‌های مشابه این مخزن در سطح کشور زیاد داریم که دولت فعلا به بحث اکتشاف و تهیه شناسنامه فنی آن اکتفا نموده است. خود واحد برنامه ریزی و معاونت مدیریت اکتشاف وزارت نفت طبق برنامه ریزی خودش جهت پاسخگویی به نیاز کشور و توجه به صادرات نسبت به برداشت و سرمایه گذاری اقدام می‌کند و اینجور نیست که خیلی اعمال فشار و نفوذ نمایندگان در تصمیمات تاثیر‌گذار باشد. شاید چیزی که توجیه سرمایه گذاری وزارت نفت در این مقطع باشد بحث تزریق گاز به خطوط انتقال و پایداری شبکه گاز در زمستان باشد، عملیات حفاری و بهره برداری و تفکیک و تقلیل یا افزایش فشار و احداث NGL نیازمند هزینه های سنگین ارزی از سوی وزارت نفت دارد که در شرایط فعلی اقتصادی ایران بعید به نظر می‌رسد. و مشخص نیست در صورت استارت کار چه پروسه طولانی و فرسایشی را طی کند. در هر صورت موضوعی که عجیب‌تر است امید واهی دادن به مردم برای اشتغال انبوه بیکاران بویراحمد است که اساسا چنین چیزی وجود ندارد. اندک افرادی شاید در شرکت‌های پیمانکاری به کار گرفته شوند. یعنی عملا در بحث اشتغال کمک انچنانی به استان و بویراحمد نخواهد کرد.

در تمامی این موارد چیزی که مبرهن است این است که با توجه به رزومه و تحصیلات نماینده مجلس در این حوزه و نبود افراد متخصص صنعت نفت در کنارش و عدم اگاهی بالای جامعه از ریز مسائل فنی و شانتاژ خبری و سوء استفاده سیاسی موجب شک و شبهه مردم نسبت به خبر اکتشاف گازی از میدان مختار گردیده است.

با توجه به نزدیکی به انتخابات و فشار به نماینده جهت اشتغال فرزندان بی شمار تحصیلکرده بیکار در استان و بخصوص بویراحمد با مردم شفاف و واقعی برخورد شود.

ما فتوی داریم که حتی احشام را فریب ندهیم چه برسد به انسان.

دفتر نماینده و مشاورین حوزه نفت و گاز ایشان در خصوص برداشت از منطقه مختار و تصمیمات بعدی از جلسه برای تغییر کلاس لوله های خطوط انتقال با توجه به خواسته مردم روستاها را شفاف و مکتوب و ملموس  بیان کنند.

حالا باید دید آیا وارد فاز اجرا و بهره برداری از این میدان خواهیم شد و این موضوع تا چه اندازه به طول خواهد انجامید؟  و اساسا این بهره بهره بهراداری از این میدان موقت و فصلی‌ست یا دائمی؟؟ و به طور کلی قرار است چه تاثیری بر زندگی مردم بگذارد؟  

بدیهی است این رسانه آمادگی انتشار پاسخ نماینده به صورت شفاف را دارد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 نفت و گاز گچساران 1402/2/20 16:0:54

    کاش قدر نخبگان نفتی رو بدونه نماینده... آدمهایی که تخصص بالایی دارند و در شرکت خودشون بهترین هستن. مهندس اسدی شاه مختار مدیر فنی نفت و گاز گچساران دکتر یوسف رحیمی مهندس محمدرضا انصاری دکتر رضا معین زاده این اسامی رو به گوش جناب روشنفکر برسونید.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها