یادداشت
گفتگو و گزارش

پس از گذشت هفت سال؛


یاسوج کلان شهر می شود/ افزایش تعداد اعضای شورای شهر یاسوج

الحاق روستاهای اطراف شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از گذشت هفت سال در جلسه هیأت دولت تعیین تکلیف شد.

یاسوج کلان شهر می شود/ افزایش تعداد اعضای شورای شهر یاسوج

اَفتونیوز| نشست سیزدهم اردیبهشت ماه، هیأت دولت سیزدهم مصوب شد که روستاهای سروک، تل خسرو علیا، سرآبتاوه علیا و سُفلی از دهستان سررود جنوبی و روستاهای مادوان سفلی، مهریان، بلهزار و جدول غُوره مهریان از دهستان سررود شمالی و مزرعه‌ها و مکان‌های تابع آن‌ها به شهر یاسوج بخش مرکزی بویراحمد مُحلق شد.

همچنین در نشست هیأت دولت مصوب شد که مرکز دهستان سررود جنوبی بخش مرکزی بویراحمد به روستای علی آباد سرتل و مرکز دهستان سررود شمالی این بخش به روستای گوشه شاهزاده قاسم (ع) تغییر یافت.

همچنین شهرهای یاسوج و مادوان بخش مرکزی شهرستان بویراحمد پس از ادغام با یکدیگر به یک شهر تبدیل و به عنوان شهر یاسوج نامگذاری می‌شود.

شهرام مهدوی مطاق فرماندار بویراحمد با تاکید براینکه با تحقق الحاق، شهر یاسوج جزو 30 شهر کلان کشور خواهد شد، افزود:  جمعیت شهر به 200 هزار نفر طبق سرشماری 95 می‌رسد ولی باید دقیق بررسی شود.

وی این را هم گفت که اگر  جمعیت به 200 هزار نفر برسد باید دو عضو از روستاهای پرجمعیت که بیشترین رای دارد، به شورای شهر یاسوج اضافه شود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 فرداد 1402/2/21 0:19:2

    چه فرقی به حال شهر و مردم داره .شهر دک و داغون

    پاسخ
  • 2 فرج زاده 1402/2/20 21:21:53

    سایت محترم افتو خبر با سلام لطفا با توجه به مبحث زیر عنوان کلانشهر را اصلاح فرمایید: اطلاق عنوان کلانشهر به یاسوج صحیح نبوده و با توجه به شاخص های مشخص شده از شمول ان خارج می باشد طبق مصوبه هیات دولت ، وزارت مسکن و شهرسازی موظف به تعیین شاخص های کلان شهرها گردید و پیرو آن شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درتاریخ31/1/88 پیش نویس تعریف مجموعه های شهری و شاخص های آن راتهیه که مجموعه های شهری به سه گروه دسته بندی شده اند: گروه اول: مجموعه شهری که شهر مرکزی آن بین 200 تا 500 هزار نفر جمعیت داشته باشد بعنوان مجموعه شهرهای میانی قلمداد می شود. گروه دوم:شهر مرکزی بین 500 تا یک میلیون نفر جمعیت داشته باشد، جزو مجموعه شهری بزرگ محاسبه می گردد. گروه سوم: شهر مرکزی از یک میلیون نفرجمعیت بیشتر داشته باشد، منطقه کلان شهری نامیده می شود. ازطرفی طبق تعریف کنگره بین المللی مترو پلیسmetro polise کلانشهرها به شهری گفته می شود که دارای حداقل یک میلیون نفر جمعیت باشدmetropolitan و از این رو فقط شهرهای دارای یک میلیون نفر جمعیت و بالاتر می توانند عضو این کنگره بشوند. لذا باتوجه به اینکه در کشور ایران شهرهای بالای یک میلیون نفرجمعیت دارای چالشها ، نیازها و خواسته های مشترک ازجمله قطارشهری – مدیریت یکپارچه و یا مدیریت واحد شهری می باشند ودرقوانین و مقررات نیز این شهرها کلان شهرنامیده شده اند .

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها