یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش میدهد؛


چالش‌های انتخاباتی در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها؛ بخش اول: حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ / انتخابات اسفند با سه فرماندار، ۱۵ مدیر و شش بخشدار از نزدیکان نماینده برگزار می‌شود؟!

در حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ، سه فرماندار و ۱۵ مدیر از نزدیکان نماینده کنونی هستند. این موضوع نگرانی‌هایی را در بین افکار عمومی در مورد انتخابات مجلس ۱۴۰۲ به وجود آورده است.

چالش‌های انتخاباتی در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها؛ بخش اول: حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ / انتخابات اسفند با سه فرماندار، ۱۵ مدیر و شش بخشدار از نزدیکان نماینده برگزار می‌شود؟!

اَفتونیوز| وزیر کشور در سفر به کهگیلویه و بویراحمد در حالی که از بسیاری از پروژه‌های مرکز استان بازدید کرد، اما به مهمترین وظیفه او که فراهم‌کردن بستر برای صیانت از انتخابات است، ورود نکرد.

احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم دیروز در سفری نیم‌روزه به کهگیلویه و بویراحمد آمد. او ساعت ۱۲ ظهر از طریق فرودگاه وارد یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد. پس از بازدید از سایت مسکن جهاد، گلزار شهدای ده‌برآفتاب، طرح ساماندهی رودخانه بشار، خوش‌وبشی کوتاه با فرمانداران و شهرداران، بازدید از ساختمان جدید استانداری، و جلسه در مورد آسیب‌های اجتماعی، از استان خارج شد.  

هر چند شاید پنهانی صحبت‌هایی در مورد انتخابات کرده باشد که افکار عمومی از آن بی‌خبر است، اما آنچه در عیان دیده شد، این بود که وحیدی به وظیفه اصلی خود یعنی فراهم کردن بستری برای صیانت از آراء ورود نکرد.

این در حالی است که نگرانی‌های زیادی در مورد انتخابات مجلس ۱۴۰۲ در هر سه حوزه انتخابیه وجود دارد؛ البته در بویراحمد و کهگیلویه این نگرانی نسبت به گچساران و باشت بیشتر وجود دارد. اما به هر حال، حرکت و یا صحبتی از سوی وزیر کشور در این موارد دیده نشد.  

در حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ، سه فرماندار و ۱۵ مدیر از نزدیکان نماینده کنونی هستند. این موضوع نگرانی‌هایی را در بین افکار عمومی در مورد انتخابات مجلس ۱۴۰۲ به وجود آورده است.  

از سوی دیگر، بخشداران به عنوان حافظان بخشی از آراء نیز هر کدام به نوعی به نماینده نزدیکی‌هایی دارند؛ عباس‌پور بخشدار مرکزی لیکک، وابستگی فامیلی با نماینده دارد. طاهری بخشدار مرکزی دهدشت، نسبت فامیلی با خانواده نماینده، بخشدار ممبی از نیروهای ستادی نماینده، سیدی بخشدار سرآسیاب وابستگی فامیلی، مجیدی بخشدار سرفاریاب، مسئول ستاد انتخاباتی نماینده در سرفاریاب، نوروزی بخشدار دیشموک از لیدرهای نماینده، و زینی‌پور بخشدار سوق نیز نسبت فامیلی با نماینده دارد.  

نگاهی به ترکیب بخشداران، فرمانداران و مدیران این حوزه انتخابیه، این بیم را در بین شهروندان به وجود می‌آورد که نکند نماینده در چینش این نیروها قصد و غرض انتخاباتی داشته است؟ هر چند نمی‌توان نیت‌خوانی کرد و سپس بر اساس آن برای نماینده حکم صادر نمود. اما داستان هر چه باشد، با این ترکیب و چینش نیرو، باید نگران اسفند ماه بود؛ چرا که زمانی که مجریان انتخاباتی به یکی از طرفین انتخابات نزدیکی داشته باشند، ممکن است غیرعامدانه و یا شاید هم عامدانه بازی را طوری طراحی کنند که به نفع نامزد انتخاباتی مورد نظرشان به پایان برسد و نماینده کنونی باز هم برنده انتخابات شود.

مطلب مرتبط را در زیر بخوانید:

مسأله فرمانداران و شائبه انتخابات طایفه‌ای در کهگیلویه؛ سلامت انتخابات چگونه تضمین می‌شود

https://aftokhabar.ir/s/sx5g2

 

اما واضح است چنانه این ترکیب نیرو تغییر کند، حتی اگر نماینده کنونی از صندوق آراء بیرون بیاید، دیگر مردم، معترض به شیوه برگزاری انتخابات نخواهند شد. اما اگر این نیروها تا زمان انتخابات سر کار بمانند و عزمی برای تغییر آنها دیده نشود، در صورتی که انتخابات با صحت کامل نیز برگزار شود که البته امکان آن کم است، افکار عمومی به شدت معترض انتخابات خواهند شد.  

البته این موضوع تنها منحصر به حوزه انتخاباتی کهگیلویه نیست، بلکه بویراحمد نیز گرفتار آن است. در روزهای آینده به طور ویژه به چالش‌های مدیریتی بویراحمد، دنا و مارگون در انتخابات ۱۴۰۲ خواهیم پرداخت.  

بنابراین عقل سلیم حکم می‌کند تغییری در چینش نیروهای برگزار کننده انتخابات به وجود بیاید تا در زمان انتخابات شک و شبهه و در نتیجه نارضایتی‌هایی از سوی مردم شکل نگیرد.  

رهبر انقلاب نیز در سخنرانی نوروزی خود در سال جاری بر صیانت از آراء، امنیت انتخابات و مشارکت سیاسی تأکید داشت. بنابراین در راستای تحقق تأکیدات ایشان لازم است از هم‌اکنون این موضوع به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد؛ به‌ویژه در استان کهگیلویه و بویراحمد که همواره شاهد چالش‌هایی حین انتخابات و پس از آن بوده‌ایم؛ موضوعی که می‌تواند دستمایه برخی از دشمنان قرار گیرد.

واضح است اَفتونیوز نه از سر عناد، بلکه از سر دلسوزی و برای تحقق تأکیدات رهبر انقلاب، دغدغه و نگرانی‌هایی را در خصوص نحوه برگزاری انتخابات دارد. بنابراین وظیفه خود می‌دانیم چند ماه پیش از برگزاری انتخابات، این موضوعات و چالش‌ها را رسانه‌ای کنیم تا در اسفندماه شاهد برگزاری انتخابات در صحت و سلامت کامل باشیم.

 

در بخش بعدی نگاهی به لیست نیروهای اجرایی وزارت کشور در حوزه بویراحمد، دنا و مارگون خواهیم انداخت و نسبت سیاسی، قومی و منطقه ای آنها را با نماینده مورد واکاوی قرار خواهیم داد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 15 نظر

  • 1 ناشناس 1402/2/24 11:28:5

    فرماندار کهگیلویه ضعیف ترین فرماندار طول تاریخ کهگیلویه است .

    پاسخ
  • 2 محمودی 1402/2/23 8:59:32

    آقای موحد فقط و تنها فقط از یک طایفه کوچک مدیران را انتصاب نموده و دیگر طوایف بزرگ را نادیده گرفته و اصلا از طوایف بویر احمد و طیبی و بهمئی استفاده نکرد و جواب خوبی در اسفندماه خواهد دید.

    پاسخ
  • 3 محسن 1402/2/22 23:15:47

    جناب موحد برای همیشه تمام شد این همه مدیرانی که مسولیت گرفتند یک نفر از ایل بزرگ دشمن زیاری بکار نگرفت فقط بخشدار که نسبت خویش اوندی با ایشان دارد

    پاسخ
  • 4 حقیقت 1402/2/22 23:14:3

    درود خدا بر جناب ارام که الحق و انصاف نترس و شجاع ودر واقع تا امروز اصالت و رصالت خبرنگاری را حفظ کرد اما دیگر خبرنگارها بایک کارت هدیه توسط دفتر استاندار تمام تخلفات را چشم پوشی میکنند اما ای کاش جناب ارام اشاره میکردید که جناب موحد چرا از دیگر طوایفی که این همه حمایتش کردند در ادارات بکار نگرفتند جالب اینجاست فرماندار کهگیلویه ضعیف ترین نیرویی هست که میشناسم

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1402/2/22 16:27:11

    مگر با بودن فرمانداران بویراحمد،دنا و مارگون و مدیران و بخشداران طایفه ای امکان برگزاری انتخابات سالم در حوزه ی انتخابیه بویراحمد وجود دارد؟! متاسفانه این جماعت تا الآن از هر فرصتی برای بهره ی انتخاباتی به نفع ضعیف ترین نماینده ی حوزه ی انتخابیه سوءاستفاده کرده اند و امکانات ادارات و سازمان ها را در بهره گیری از این کار به کار گرفته اند و هیچ نهاد نظارتی هم ککش نگزیده و با بودن چنین افرادی در این مساند،هیچ کسی به برگزاری انتخابات مطابق بامعیارهای رهبری اعتماد ندارد و باید در اسرع وقت تغییرات به نفع انتخابات سالم صورت پذیرد و اگر چنین مساله ای عملی نشود،تغییر استاندار باید در اولویت قرار گیرد و مسئولین در تراز جمهوری اسلامی و نماد بی طرفی به کار گماشته شوند.

    پاسخ
    • 5 - 1 سمرون پاسخ به : 1402/2/22 17:28:32

      فرماندار دنا که علنا دارد برای خواهرزاده اش تبلیغ می کند و کار فرمانداری را ول کرده است

    • 5 - 2 ناشناس پاسخ به : 1402/2/22 17:27:26

      با رویکردی که روشنفکر در پیش گرفته فکر کنم مشکل امنیتی در انتخابات پیش بیاید

  • 6 جونعلی 1402/2/22 13:14:10

    جناب عدل هاشمی یکی دو روز پیش حرف قشنگی زد گفت سایت های استان اونچه خدا توش نیست رو میگن بخدا قسم یک متن از سایت های استان از روی وجدان و انصاف نیست همش عقده گشایی آقای ارام یه کم تحقیق کن بعد مطلب بزن آقای نوروزی بخشدار دیشموک از مخالفین سرسخت نماینده بود و صرفا از بالا به استاندار تحمیل شد آقای طاهری هیچ نسبت فامیلی با نماینده ندارن و و و چرا وجدان و شرافت اینقد بی ارزش شده

    پاسخ
  • 7 لوک خوش شانس 1402/2/22 11:58:16

    موحد چه از جان این مردم میخواهی در مرز ۷۰ سالگی چه سودایی در سر داری

    پاسخ
  • 8 جانسوز 1402/2/22 11:56:57

    حاج فرزاد ناجی کهگیلویه

    پاسخ
  • 9 ایل 1402/2/22 11:47:53

    فقط ولایتی

    پاسخ
  • 10 لیکک 1402/2/22 11:47:23

    افتونیوز انگار برات تازگی داره این کارهای نماینده تا بوده همین بوده باید رقبا نامه بنویسن به وزارت کشور به این لیست فرمانداران و بخشداران معترض شوند

    پاسخ
  • 11 دلسوز کهگلو 1402/2/22 11:45:57

    استاندار دولت انقلابی جناب آقای احمد زاده کجای این انتخابات ها در طراز انقلاب است؟ چرا یک طایفه خاص همه مناسب را در این شهرستان قضبه کرده است ؟ آخرت خود را به چه فروخته اید؟

    پاسخ
  • 12 شهروند 1402/2/22 11:44:24

    باید این مطالبه خطاب استاندار باشد نماینده که ۴۰ ساله تکلیف اش مشخصه

    پاسخ
  • 13 ناصری 1402/2/22 11:43:45

    آخ و بخت عسکر

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها