یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش میدهد؛


بحران لاینحل نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد/ موج سواری بانک ها روی «کمبود زمین»

بانکها نیز سوار موج «کمبود زمین» شده اند و جالبتر این است که بازرسان و مسئولین استانی به راحتی این بهانه را از ایشان می پذیرند.

بحران لاینحل نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد/ موج سواری بانک ها روی «کمبود زمین»

اَفتونیوز| صیاد خردمند: در حالی به یوم الحساب ورود ریاست جمهور حضرت آیت الله رییسی به استان نزدیک می شویم، عیسی شهامت همچنان تحت تاثیر آمارسازی بانکها قرار داشته و صرفا در کسوت  سخنگوی بانکها ظاهر شده است. اما به راستی ایراد کار کجاست؟

در ابتدای اردیبهشت ماه جاری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در مصاحبه با رسانه ها گفت: «استان در پروژه طرح نهضت ملی در سرجمع استانی عقب نمانده بلکه به غیر یاسوج در سایر نقاط همزمان با برنامه و یا جلوتر است.» این در حالی است که اولا حجم واحدهای نهضت ملی یاسوج، ۵۲ درصد کل استان را شامل می شود. بعبارتی این ۵۲ درصد را لحاظ ننموده و استان را در ۴۸ درصد باقیمانده، ارزیابی می کنیم.

دوما اگر به بهانه کمبود زمین، تسهیلات پروژه های انبوه سازی پرداخت نمی شود، چرا پرداخت تسهیلات خودمالکین که همگی دارای زمین می باشند نیز از سوی بانک ها و در راس آنها بانک مسکن استان متوقف شده است؟

سوما تسهیلات مربوط به انبوه سازی پروژه هایی که مشکل زمین ندارند چرا متوقف شده است؟

آیا پروژه ۱۶۰ واحدی آذین خدمات مژده، ۶۰ واحدی کارون عمارت هیوا، ۱۰۰ واحدی پارس عمران متحد، ۲۲۴ واحدی بهین ساز شفق گچساران، ۲۰۸ واحدی جهان گستر هم دارای مشکل می باشند؟ در این گول زدنها، بانکها نیز سوار موج «کمبود زمین» شده اند و جالبتر این است که بازرسان و مسئولین استانی به راحتی این بهانه را از ایشان می پذیرند.

تاکنون ۳هزار و ۳۴۵ واحد خودمالک و ۲ هزار و ۱۷۵ واحد انبوه سازی به بانکها معرفی شده و یا قرارداد آنها منعقد شده است. اگر هزار واحد در سایت شهید سلیمانی را که به همت متولیان امر، ظرف روزهای آینده آماده انعقاد قرارداد می شود به آن اضافه نماییم در واقع بالغ بر ۶ هزار و ۵۲۰ واحد در نهضت ملی مسکن استان قرار تسهیلاتی منعقد شده و در مرحله پرداخت قرار می گیرند. اما براستی مانع اصلی در پرداخت تسهیلات و بهبود آمار واقعی استان کدام عضو شورای مسکن است؟

در ادامه مصاحبه شهامت افزود: ۹ هزار و ۳۷۹ واحد در طرح نهضت ملی در حال انجام است.

در اینجا نیز شهامت باید با به خرج دادن قدری شهامت، عاملین قصور واقعی طرح نهضت ملی مسکن در استان را معرفی نموده و همانگونه که ریاست جمهوری فرموده اند از ایشان حساب بکشد.

محمد اکبری مدیر بانک مسکن استان در مصاحبه با ایرنا گفت بانک مسکن به صد در صد تعهدات خود در نهضت ملی عمل کرده است و با سازندگان  ۱۸۰۰ واحد در استان انعقاد قرارداد انجام داده و تسهیلاتشان را پرداخت کرده است.

اختلاف میان صددرصد اکبری و شهامت به میزان ۷ هزار و ۵۷۹ واحد می باشد. اگر بانک مسکن قرارداد این واحدها را منعقد نکرده باشد روشن نیست به کدام بانکها معرفی شده اند.   طبق آخرین گزارشات منتشر شده از سامانه «تم» که  راه و شهرسازی و بانک مسکن مشترکا از آن برای معرفی و پرداخت تسهیلات نهضت ملی استفاده می نمایند و به گفته محمد راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان تعداد ۳ هزار و ۶۰۸ نفر از متقاضیان نسبت به افتتاح حساب در بانک اقدام نموده اند، یعنی ۱۸۰۸ نفر بیشتر از چیزی که بانک مسکن استان اعلام نمود.

در ادامه همین گزارش آمده است در گچساران ۹۲۰ واحد انبوه سازی به بانک مسکن معرفی شده که ۴۱۲ واحد در مرحله انعقاد قرارداد بوده و در کهگیلویه۹۶۰ واحد که فقط ۲۷۷ واحد آن در مرحله انعقاد قرارداد با بانک تخصصی مسکن می باشد. بعبارتی از ۱۸۸۰ واحد انبوه سازی معرفی شده به بانک مسکن قرارداد ۶۸۹ واحد آن منعقد و در صف مبهم پرداخت قرار گرفته است.

تعداد ۲۳۵۳ واحد خودمالک به بانک مسکن معرفی شده که بانک قرارداد ۷۹۹ واحد را منعقد ولی تعداد ۱۵۴۸ واحد را هنوز تعیین تکلیف ننموده است. لازم به ذکر است که تعداد کل واحدهای تعیین تکلیف نشده ۲۱۷۱ واحد می باشد که بیش از ۷۱ درصد آن متعلق به بانک مسکن است.

آنچه به نظر می رسد این است که از ۱۸۸۰ واحد انبوه سازی قرارداد ۶۸۹ واحد و از ۲۳۵۳ واحد خودمالک قرارداد ۷۹۹ واحد آن توسط بانک مسکن منعقد شده است و تکلیف ۲۷۴۵ واحد دیگر در هاله ای از ابهام قرار دارد.

تعداد واحدهای خودمالک معرفی شده به بانک ملت نیز ۴۸۱ واحد بوده که ۱۷۳ مورد از آنها هنوز تعیین تکلیف نشده اند.

اگرچه سهم بانکها در نهضت ملی مسکن در سایر استانها ده ها برابر بانکهای استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است، اما بانکها در این استان به علت ضعفهای نظارتی و خلا مرجع تصمیم گیری و حسابرسی، از انجام تعهدات خود شانه خالی کرده و به توجیهات گوناگون روی می آورند. نکته تلخ داستان اینجاست که بانکها هم همراستا با معاون امور عمرانی از کمبود زمین می نالند و نه کمبود اعتبار.

بهتر آن است که در جلسات شورای مسکن و شورای اداری استان، از بانکها آمار دقیق معرفی شده ها، تعیین تکلیف شده ها و انعقاد قراردادها خواسته شده و از کلی گویی و شکایت از زمین و زمان پرهیز شود.

سوالی که از عیسی شهامت مطرح می شود این است که چرا طرح نهضت ملی مسکن فقط در یاسوج و برای تسهیلات خودمالک هم می لنگد؟

از طرفی معلوم نیست نماینده مردم شریف حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا چه پیگیریهایی تاکنون انجام داده است؟ آیا مهدی روشنفکر می تواند بساط بانکها و ادارات کم کار و تنبل را جمع کند؟



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 حسنی 1402/2/28 15:49:21

    بخدا شهامت از این آمار خبر نداره مدیر بانک مسکن هم آمار درست ارایه نمیدهد و فقط میگه اعتبار نیست بروید بقیه بانکها.هر دو را باید عوض کنند

    پاسخ
  • 2 کارشناس 1402/2/28 2:6:4

    این موضوع نیاز به بررسی ندارد شهامت ضعیف و راستا هم ضعیف... پس وقتی معاون‌عمرانی ضعیف باشد و مدیر راه و شهرسازی هم ضعیف تر...معلومه که هیچ‌کار ی انجام نمیگیرد فقط با برداشتن این دوست که شاید حرکتی شود.. نیاز به نیروهای انقلابی پرانرژی جهادی هست

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها