یادداشت
گفتگو و گزارش

ضرغامی در بلادشاپور دهدشت:


زمین‌های بافت تاریخی دهدشت به تملک دولت در می‌آید

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم تاکیدکرد که زمین های بافت تاریخی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه باید تعیین تکلیف شده و به تملک این وزارتخانه در بیاید.

زمین‌های بافت تاریخی دهدشت به تملک دولت در می‌آید

اَفتونیوز| "سید عزت‌الله ضرغامی" از اعزامی تیم پژوهشی تخصصی برای مشخص کردن محدوده دقیق بافت تاریخی بلادشاپور دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد خبرداد و اظهار داشت: منازل و زمین‌های مسکونی که در محدوده بافت تاریخی هستند از سوی این تیم شناسایی و نتیجه اقدامات آنان در کارگروه پژوهشی وزارتخانه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

بگفته وی، در این کارگروه مشخص می شود که زمین‌های ساکنان در مجاورت بافت تاریخی دهدشت، خریداری شود و یا در قالب اهدای زمین، از منابع ملی به تملک میراث فرهنگی درآیند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم با بیان اینکه تحقق این موضوع به همکاری بیش از پیش مردم با وزارت میراث فرهنگی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: نمونه این بافت تاریخی در کشور زیاد است و چنین اقدامی در شهرهای ارومیه و تبریز انجام شده و نتیجه بخش بوده است.

ضرغامی با اظهار امیدواری از اینکه در رابطه با بافت تاریخی دهدشت این موضوع نیز محقق شود، یادآورشد: کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت ظرفیت گمنامی است که بدون استفاده مانده است.

وی تاکیدکرد که وزارتخانه میراث فرهنگی آمادگی لازم برای واگذاری تسهیلات ویژه برای احیاء و سرمایه گذاری اماکن فرهنگی و آثار تاریخی و باستانی را دارد و این تسهیلات را در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، بافت تاریخی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه بیش از ۴۵ هکتار است که فقط ۳۵ هکتار آن به تملک وزارت میراث فرهنگی درآمده است.

این موضوع سبب شده تا بخش عمده‌ای  از این بافت تخریب شود و بنظر می‌رسد دولت سیزدهم باید اعتبارات لازم را برای تملک زمین‌های مجاور بافت تاریخی دهدشت تخصیص دهد تا بتوان این اراضی را به تملک دولت درآورد.

بافت تاریخی دهدشت شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد توسط شاپور اول فرزند داریوش اول ساسانی بنا شده است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها