یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارش/


آتش سوزی های مکرر در مزارع گچساران و بی احتیاطی که سرمایه های مردم را تهدید می کند

ایرنا - این روزها مراتع و مزارع شهرستان گچساران شاهد آتش سوزی های گسترده و مکرر هستند، حوادثی که دود شدن دسترنج چند ماهه کشاورزان و آسیب های فراوان به مراتع از پیامدهای آن است.

آتش سوزی های مکرر در مزارع گچساران و بی احتیاطی که سرمایه های مردم را تهدید می کند

اَفتونیوز| ایرنا نوشت،  قصه تلخ آتش سوزی در عرصه های طبیعی مشکل کهنه ای است که بارها منجر به روشن شدن شعله های آتش شده اما متاسفانه این تجربیات تلخ درس نمی شود و دوباره این حوادث ادامه می یابد.

کارشناسان منابع طبیعی گچساران ۹۰ درصد از عوامل آتش سوزی در عرصه های طبیعی را عوامل انسانی می دانند و تاکید می کنند می توان با احتیاط از وقوع این حوادث تلخ پیشگیری کرد.

این صاحبنظران آتش زدن کاه و کلش،انداختن ته سیگار در مراتع، خاموش نکردن کامل آتش هایی که از سوی گردشگران روشن می شود را مهمترین دلایل آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی می دانند و آنان از بهره برداران و گردشگران می خواهند برای پیشگیری از این حوادث رفتار مسئولانه ای در مزارع و مراتع داشته باشند.

اگرچه تاکنون با تلاش های انجام شده از سوی مسئولان در خصوص ایجاد آتش بر و توزیع تجهیزات اطفای حریق در دهیاری ها و تلاش نیروهای محلی در کنار امدادگران اداری آتش سوزی های امسال به جنگل ها سرایت نکرده اما این تجربیات تلخ خسارت های زیادی به کشاورزان و طبیعت این شهرستان وارد کرده است در صورتی که با کمی حساسیت می شد از این اتفاقات پیشگیری کرد.

آتش در عرصه‌های طبیعی گچساران

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: ۴۱ فقره آتش سوزی امسال در مناطق مختلف شهرستان از جمله علفزار های حومه شهر و اراضی گچساران رخ داد که نیمی از این حوادث بر اثر بی احتیاطی افراد انجام گرفته است.

مجید نظری بیان کرد: برخی از افراد برای فراری دادن حشرات و جانوران علفزارهای اطراف محل زندگی خود را آتش می زنند که این امر موجب سرایت آتش به دیگر نقاط خواهد شد.

وی بیان کرد :همچنین شماری از آتش سوزی های مراتع با آتش زدن پسماند مزارع کشاورزی آغاز می شود و به مراتع هم کشیده می شود.

وی با اشاره به بارندگی های امسال و پر پشت بودن مراتع از گردشگران، شکارچیان و کشاورزان خواست تا برای حفظ عرصه های طبیعی از خطر آتش سوزی با طبیعت مسئولانه رفتار کنند.

پیامدهای آتش سوزی های برای خاک

یک کارشناس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سوزاندن مزارع پس از برداشت محصولات کشاورزی به حاصلخیزی خاک آسیب می زند گفت: کشاورزانی که اقدام به آتش زدن پسماند می کند نخستین فردی است که از این اقدام آسیب می بیند.

شهرام عسکری افزود:خاک یکی از عناصر اصلی کشاورزی محسوب می شود و آتش زدن پسماند مزارع باعث از بین رفتن موجودات زنده خاک در لایه های نخست و کاهش کمی و کیفی محصولات می شود.

وی تاکید کرد:آتش زدن بقایای گندم و جو افزون بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: با تلاش های انجام شده با وجود وقوع چند آتش سوزی در نزدیکی مناطق حفاظت شده به جنگل های این مناطق سرایت نکرد.

محمد امین حسینی برای به حداقل رساندن خسارت های آتش سوزی های عرصه های طبیعی امسال ۶ خانه محیط زیست در گچساران راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: این خانه های محیط زیست با مشارکت آموزش و پرورش،شهرداری و شورای شهر،کتابخانه های عمومی و سایر دستگاه های اجرایی راه اندازی شده است.

حسینی عنوان کرد:خانه های محیط زیست یکی از بستر های مهم برای مردمی سازی و مشارکت جوامع محلی در امر حفاظت از میراث طبیعی به شمار می رود که به منظور آموزش و اطلاع رسانی در خصوص مسائل محیط زیستی، افزایش مشارکت عمومی در صیانت ، احیا و مدیریت محیط زیست راه اندازی می شود.

راهکار و اقدام های کاهش خسارت ها

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران تاکید کرد:۱۶۷ قلم تجهیزات مقابله با آتش سوزی در جنگل های مناطق حفاظت شده این شهرستان بین دهیاری ها توزیع شد که دسترسی به این تجهیزات باعث کاهش خسارت های آتش سوزی ها و سرایت نکردن حریق به مناطق حفاظت شده در برخی از موارد امسال شده است.

محمدامین حسینی افزود: به منظور ایجاد آمادگی بهتر نیروهای خدمات رسان برای مقابله با آتش سوزی های جنگل ها و مراتع مناطق حفاظت شده این تعداد تجهیزات بین دهیاری های نزدیک به مناطق حفاظت شده گچساران توزیع شده است.

وی بیان کرد:در این راستا هشت دستگاه دمنده ،۴۰ عدد آتش کوب،۴۰ عدد اره،۴۰ جفت دستکش و ۴۰ عدد بیل بین دهیارهای دیل ،آرو،گناوه لری،مارین،آبچیرک،آبتوت،جهادآباد و آبریگون توزیع شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران با اشاره به تجربه آتش سوزی های سال های گذشته در جنگل های مناطق حفاظت شده این شهرستان تاکید کرد:مجهز بودن جوامع محلی به تجهیزات مهار آتش باعث می شود تا زمان رسیدن مسئولان مردم به داد جنگل ها برسند و این امر میزان خسارت به این میراث طبیعی را کاهش می دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: به منظور جلوگیری از گسترش آتش به جنگل ها و مراتع این شهرستان امسال ۴۰۰ کیلومتر آتش بُر در این مناطق ایجاد شده است.

مجید نظری تصریح کرد: این میزان آتش بُر در بیش از ۹۶درصد مناطق حادثه خیز این شهرستان ایجاد شده است.

نظری بیان کرد: این میزان آتش بُر در ضلع شمالی شهر دوگنبدان، اطراف جنگل های دست کاشت گچساران، تلخاب شیرین، ماهور باشت، خنگ بنار، گر گنجه ای، کمربندی، رادک، انبار شاهی، پلاک باغ انار و اسلام آباد ایجاد شد.

نظری اظهار کرد: طرح آتش بُر برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این شهرستان در کنار جاده های اصلی، فرعی و مناطق جنگلی شهرستان ایجاد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: در این طرح شیارهایی به عرض ۴ تا ۶ متر با استفاده از ماشین آلات سنگین که برای اطفای حریق انجام شد.

نظری ابراز کرد: با شروع فصل گرما احتمال آتش سوزی های عمدی و سهوی در جنگل و مراتع افزایش می یابد.

وی افزود: این میزان آتش بُر به منظور پیشگیری و کاهش میزان خسارت ناشی از آتش سوزی های احتمالی در فصل خشک با توجه افزایش سطح علوفه در مراتع شهرستان ایجاد شده است.

برپایی دوره های آموزشی

کارشناس آموزش حفاظت محیط زیست گچساران گفت: برگزاری دوره های آموزشی نهادینه کردن رفتار مسئولانه با طبیعت از راهبردهای دولت برای جوامع محلی نزدیک به مناطق حفاظت شده در این شهرستان است.

داود حبیبی با اشاره به چالش های زیست محیطی از رهاسازی زباله تا آتش سوزی در جنگل ها و مراتع افزود: فرهنگسازی مهمترین اقدام برای صیانت از محیط زیست به ویژه در مناطق حفاظت شده است.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است و ۳۲۰ هزار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

گونه‌های جنگلی بادام، بلوط و بنه بیشترین وسعت جنگل‌های این شهرستان را به خود اختصاص داده‌ است.

کوه خامی با مساحت بیش از ۲۶ هزار هکتار، کوه سرخ با ۳۲ هزار هکتار و کوه دیل با ۱۰ هزار هکتار مساحت از جمله مناطق حفاظت شده شهرستان‌های گچساران و باشت محسوب می‌شوند.

درختان بلوط، ارزن و بادام کوهی از مهمترین پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده شهرستان گچساران است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها