یادداشت
گفتگو و گزارش

در گفت و گوی اختصاصی با اَفتونیوز؛


شفاف سازی مدیر شعب بانک مسکن در خصوص مغایرت آمارهای نهضت ملی مسکن/ بانک ما رتبه آخر را کسب نکرده است و به همه تعهدات مان عمل کرده ایم

محمد اکبری مدیر شعب بانک مسکن کهگیلویه وبویراحمد در خصوص مغایرت برخی آمارهای نهضت ملی مسکن شفاف سازی کرد

شفاف سازی مدیر شعب بانک مسکن در خصوص مغایرت آمارهای نهضت ملی مسکن/ بانک ما رتبه آخر را کسب نکرده است و به همه تعهدات مان عمل کرده ایم

اَفتونیوز| محمد اکبری مدیر شعب بانک مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با این رسانه از پرداخت تسهیلات و تأمین اعتبار پروژه های معرفی شده نهضت ملی مسکن صحبت و تصریح کرد:

تسهیلات نهضت ملی مسکن در دو قالب پرداخت می شود : ۱- به صورت خود مالک یعنی افرادی که خود زمین دارند و بانک ها برای ساخت به آن ها تسهیلات پرداخت می کنند.

۲-در قالب پروژه ای که از طرف راه و شهرسازی زمین هایی به پیمانکاران واگذار می شود و تسهیلات در قالب قراردادهای تفاهم نامه ای پرداخت می شود.

اکبری در خصوص مطلب منتشر شده در اَفتونیوز و مغایرت برخی آمارهای نهضت ملی مسکن گفت: اینکه آمار استانداری و بانک منطبق نیست چند دلیل دارد. یکی آنکه استانداری تعداد واحدهای ایجاد شده را اعلام می کند و ممکن است بعضی از این واحدها از تسهیلات بانکی استفاده نکرده باشند. در واقع نهضت ملی مسکن تولید مسکن را در نظر دارد، حال ممکن است برای این تولید از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده شده باشد یا نشده باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد،  از طرف دیگر آماری که معاونت استانداری می دهد شامل مسکن روستایی هم می شود یعنی مسکن های روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن است. مسکن روستایی با بنیاد مسکن است، اما در سال جدید چون از طرف سامانه تِم معرفی می شود، در قالب طرح نهضت ملی مسکن قرار می گیرد. آماری که ما در قالب طرح نهضت ملی مسکن منتشر کردیم شامل مسکن روستایی نیست و یکی از دلایل مغایرت آمار معاونت استانداری با آمار بانک همین مورد می باشد. در ضمن در بحث تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در قالب شهری صرفا بانک مسکن و چند موردی بانک ملت پرداخت داشته است؛ اما در بحث مسکن روستایی تمام بانک ها آمار بالایی دارند و شاید یکی از دلایل مغایرت ها همین است که در آمار اعلامی بانک مسکن عملکرد سایر بانکها در نظر گرفته نمی شود اما در آمار اعلامی توسط استانداری، آمار همه بانک ها منعکس می گردد.

 اکبری در ادامه افزود، موضوع بعدی این است که آماری که استانداری از طریق معاونت عمرانی منتشر می کند بر اساس آماری است که از مسکن و شهرسازی می گیرد، حال آنکه بعضی پروژه ها مثل پروژه های گچساران که نزدیک به ۱۷۰۰ واحد هست، پیمانکاران با مسکن و  شهرسازی انعقاد قرارداد داشتند و بخشی از آورده مردمی را گرفته اند و شروع به کار شده، منتها اسناد مالکیت پروژه ها هنوز تکمیل نیست که بانک با آن ها قرارداد انعقاد کند. این ها در سامانه تِم معرفی شده اند اما اسناد در هفته جاری جهت انعقاد قرارداد آماده شده که از این هفته شروع به انعقاد قرارداد می کنیم. برای نمونه یک‌پروژه ۶۰ واحدی ظرف امروز یا فردا به دفترخانه ارسال می شود.

این مدیر بانکی در استان تصریح کرد، به طور کلی دولت اعلام کرده که در طی ۴ سال ۴میلیون مسکن ایجاد می کنیم و سهم استان ما ۴۰۰۰۰ واحد در طی ۴ سال است؛ یعنی هر سالی ۱۰۰۰۰واحد.

طبق قانون نهضت ملی مسکن کلیه بانک ها موظف اند ۲۰درصد تسهیلات پرداختی خود را به بحث مسکن اختصاص دهند و این شامل همه ی بانک ها چه آن هایی که تفاهم نامه امضا کردند و چه آن هایی که تفاهم نامه امضا نکردند می شود. اگر حساب سرانگشتی داشته باشیم ۲۰ درصد این تسهیلات بر عهده ی بانک مسکن است؛ یعنی از مقدار ۱۰۰۰۰ واحد سالیانه ، ۲۰۰۰ واحد و در طی دو سال تعهد ما ۴۰۰۰ واحد می شود.  حال در کنار واحدهای انعقاد قرارداد شده در سال گذشته، اکنون ۱۷۰۰ واحد در گچساران در شرف معرفی و انعقاد قرارداد داریم. در یاسوج با توجه به کمبود زمین، پروژه ۱۶۰ واحدی جهاد ،۱۹۵ واحدی ارم و ۱۶۰ واحدی محمود آباد به ما معرفی شده که با ۲ پروژه انعقاد قرارداد انجام شده و پروژه سوم نیز در حال انعقاد قرارداد است. اگر ما بخواهیم همین تفاهم نامه ای ها را پرداخت نماییم، عملا تعهد خود را انجام داده ایم.

وی ادامه داد، در نشست  شورای مسکن که با حضور بازرسان اعزامی از نهاد ریاست جمهوری و سازمان مسکن و شهرسازی برگزار شد، نیز اعلام گردید که بانک مسکن دیگر خودمالک پذیرش نکند و خودمالک ها به سمت بانک های دیگر بروند، چون بانک مسکن تعهداتش در مقابل تفاهم نامه ای ها زیاد است. ضمن اینکه در سال گذشته بانک مسکن استان چیزی قریب به ۸۰۰ واحد در بخش خودمالک تسهیلات پرداختی داشته است.

 وی در واکنش به اخبار رسانه ها گفت: در رسانه ها گفته شده که بانک مسکن در بحث نهضت ملی مسکن آخر شده است، حال آنکه اگر شما یک پروژه ای پیدا کردید که به ما معرفی شده باشد و این پروژه مدارکش کامل باشد و ما انعقاد قرارداد نکرده باشیم ما این موضوع را قبول داریم. تاکنون هر پروژه ای که به بانک مسکن در قالب تفاهم نامه ای معرفی شده و اسناد و مدارک آن کامل بوده  با آن انعقاد قرارداد شده و در بحث تفاهم نامه ای ها مشکل کمبود اعتبار نداشته ایم.

 

متاسفانه این آمار و ادعای رسانه ها مستنداتی نداشته و به صرف اینکه در برخی استان ها تعداد انعقادی ها بیشتر بوده، چنین ادعایی مطرح شده است؛ بدون توجه به شرایط خاص هر استان‌ از جمله وسعت،زمین های قابل واگذاری و ...

بالغ بر ۵۰ درصد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در یاسوج هستند که کمبود زمین در یاسوج زمین وجود دارد و در این شرایط وقتی معرفی صورت نمی گیرد ما چگونه انعقاد قرارداد کنیم؟

  او تشریح کرد، علی رغم اینکه ما در استان مصارفمان بیش از ۳برابر منابعمان است و تسهیلات نهضت ملی مسکن نیز باید از منابع داخلی بانک پرداخت شود و خط اعتباری در اختیار ما نیست؛ اما هیچ پروژه ای نبوده که به دلیل کمبود اعتبار پرداخت نشده باشد.

در بعضی رسانه ها گفته شده که بانک مسکن دنبال منابع است؛ ما اگر نتوانیم منابع جذب کنیم، قادر به پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن نیستیم، یعنی تا منابع نباشد نمی توانیم پرداخت کنیم.

یکی از دلایلی که دیگر بانک ها حاضر به پرداخت تسهیلات نهضت ملی نیستند همین مورد است که می گویند منابع نداریم و مصارف مان نسبت به منابع مان فزونی دارد، با این وجود ما در حالی که مصارف مان بیش از سه برابر منابع مان است به تعهدمان در قبال دولت عمل کرده ایم و تا الان هم پای کار هستیم.

اکبری ادامه داد، موضوعی که باید به آن دقت شود آن است که بانک مسکن بر بخش تفاهم نامه ای ها تمرکز کرده که اقشاری را تحت پوشش قرار می دهد که زمین ندارند و جامعه اصلی هدف طرح نهضت ملی مسکن هستند .

مدیر استان در پایان گفت: جهت استحضار باید بگویم که اگر بخواهیم در قالب خودمالک انعقاد قرارداد کنیم، برای ما بهتر است چون مطالباتمان زودتر وصول می شود و طرف ما شخص است، اما در تفاهم نامه ای ها کار سخت تر است و الان هیچ بانکی حاضر نیست تفاهم نامه ای ها را بپذیرد و این مهم توسط بانک مسکن در حال انجام است.

 

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 ناشناس 1402/2/31 18:20:18

    بنظرم جا داره با رسانه‌های که با اخبار کذب و آمار فیک ذهن عموم رو آلوده میکنن به شدت برخورد بشه تا مردم دچار سردرگمی نشن

    پاسخ
  • 2 سهراب 1402/2/31 11:28:50

    درود اکثر وام های روستای بخاطر گران شدن مصالح خانه ها نیمه تمام مانده اند وبانک مسکن بافشار زیاد وتماس ها مکرر وتهدید ب اینکه پرونده ب وکیل داده میشود همان مقدار ناچیزی را ک پرداخت کرده اند باسود میخواهند از مشتری وروستا زاده بدبخت وصول نمایند اگر دلسوزی هست حقیر درخدمتشم تا بامستند اثبات کنم

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها