یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت ارسالی؛


سید محمد موحد؛ 24 سال نمایندگی با 24 هزار تحصیل‌کرده بیکار

نمایندگی طولانی موحد با منحنی بیکاری در این حوزه همبستگی خاصی دارد؛ گویی با هر سال نمایندگی موحد هزار جوان تحصیل کرده به صف بیکاران اضافه شده و حالا با ۲۴ سال نمایندگی، ۲۴ هزار جوان تحصیل‌کرده بیکار وجود دارد.

سید محمد موحد؛ 24 سال نمایندگی با 24 هزار تحصیل‌کرده بیکار

اَفتونیوز_ یادداشت مخاطب: نمایندگی مجلس در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل بافت قومی و عشیره‌ای موجود، تبدیل به یک نهاد قدرتمند سیاسی و اقتصادی شده است. ازاین‌روست برخی به هر ریسمانی چنگ می‌زنند که عهده‌دار این نهاد ذی‌نفوذ شوند.  

اما از بین همه نمایندگان ادوار این استان، مورد سید محمد موحد بسیار متفاوت‌تر از سایر نمایندگان است. در حالی که دیگران می‌آمدند و می‌رفتند، اما موحد این سال‌ها پای ثابت نمایندگی بوده است. ۲۴ سال نمایندگی، عمر یک نسل است.  

با وجود نص صریح قانون اساسی در مورد رعایت تفکیک قوا و عدم دخالت نمایندگان مجلس در امور اجرایی، اما در طول این سال‌ها هم دخالت‌های او از سوی افکار عمومی فریاد زده شد و هم طرفدارانش این اقدامات را به فال نیک گرفتند و از آنها به عنوان نقطه قوت موحد یاد کردند. این در حالی است که رهبر انقلاب مؤکد بیان کرده نمایندگان حق دخالت در امور دولت را ندارند.  

نکته جالب اینجاست که موحد با دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی وارد مجلس شد، دوره خاتمی را پشت سر گذاشت، وارد دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و سپس روحانی شد و حالا  در دوره رئیسی نیز حضور دارد.  

نزدیکان و اطرافیان موحد در تمام این سال‌ها به گونه‌ای وانمود می‌کردند که هیچ تمایزی بین خدمات دولت و شخص موحد وجود ندارد. حتی برخی می‌گویند اگر پرنده‌ای در کوه‌های کهگیلویه پرواز کند به اذن موحد است. مصداق منطقی این ادعاها این است که «هر چه دولت کرد، موحد کرد». اما آنها یادشان رفته آنچه دولت انجام نداد، یعنی موحد انجام نداده است.  

بنابراین اگر قرار است خدمات دولت‌های هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی به نام موحد زده شوند، کم‌کاری‌های این دولت‌ها نیز باید به نام موحد نوشته شوند.  

اخیراً در یکی از رسانه‌های نزدیک به موحد کاهش خودکشی در دیشموک را به اقدامات موحد نسبت داده بودند. غافل از این‌که سال‌ها پیش که زمینه خودکشی در این منطقه بنا نهاده شده بود، موحد نماینده مجلس بود. بنابراین اگر قرار است کاهش خودکشی‌ها به او نسبت داده شود، باید رشد خودکشی‌ها نیر به او نسبت داده شود. واضح است که این نوع استدلال راه به جایی نمی‌برد.  

البته می‌توان در میدان همین نزدیکان موحد دست به استدلال زد؛ در سال اول نمایندگی موحد، جوان تحصیل‌کرده دانشگاهی و فاقد شغل به ندرت درحوزه کهگیلویه بزرگ وجود داشت، اما نمایندگی طولانی موحد با منحنی بیکاری در این حوزه همبستگی خاصی دارد؛ گویی با هر سال نمایندگی موحد هزار جوان تحصیل کرده به صف بیکاران اضافه شده و حالا با ۲۴ سال نمایندگی، ۲۴ هزار جوان تحصیل‌کرده بیکار وجود دارد.  

چنانچه قرار کارنامه دولت‌های مختلف به نام موحد زده شود، این بیکاری‌ها نیز باید ثمره اقدامات موحد در نظر گرفته شوند.  

در حالی که برای یک کیلومتر جاده، اخبار پر آب و تابی از سوی نزدیکان این نماینده منتشر می‌شود، این سؤال را باید پرسید آیا آنها مشکلات ۲۴ ساله را نیز بخشی از کارنامه موحد می‌دانند؟  

آیا خودکشی‌ها، مهاجرت‌های بی‌رویه، بیکاری، ریزش طبقه متوسط به سمت طبقه پایین‌تر، تورم و گرانی روزافزون نیز کارنامه سید محمد موحد است؟  

با این فرمانی که نزدیکان نماینده جلو می‌روند گویی تنها مواردی که درکارنامه موحد دیده نمی‌شود، سیاست خارجی است که البته ممکن است بعداً نیز مدعی مدیریت برجام، قرارداد اقتصادی شانگهای، پرتاب ماهواره و تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای نیز شوند!

پی نوشت: سید محمد موحد در دوره هشتم  نیز بعنوان نماینده بهبهان از استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی حضور داشت لذا ۴ سال از این ۲۴ سال در شهرستان دیگری نماینده مجلس را بر عهده داشته است.

(این یادداشت  نظر مخاطبان است و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست )



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 7 نظر

  • 1 همشهری 1402/11/8 19:9:40

    موحد باعث و بانی تمام بدبختی های کهگیلویه مظلوم

    پاسخ
  • 2 علی 1402/2/31 22:8:24

    حتما باید یه ارتباط فامیلی با قشر اقلیت سادات سید مهمیدی داشته باشید .... متاسفم برای تفکر موحد

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1402/2/31 21:43:9

    وجود موحد برا کهگیلویه مثل .... برا انسانه تا موحد هست کهگیلویه هیچ پیشرفتی نمیکنه

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1402/2/31 18:8:21

    موحد هم به خاطر قومگرایی و نصب مدیران فامیلی،این دفعه به بایگانی سپرده می شود.

    پاسخ
  • 5 فرهاد 1402/2/31 17:33:9

    خطاب به اون ........وفادارش که هنوز هم چوب موحد رو به سینه میزنن.تف به شرف و غیرتتون که جوانی هزاران نفر مث من و امثال من را نابود کردین.

    پاسخ
  • 6 ناشناس 1402/2/31 16:19:34

    روشنفکر ۴ سال نمایندگی با ۲۴۰۰۰ نفر بی....

    پاسخ
    • 6 - 1 ناشناس پاسخ به : 1402/2/31 23:5:10

      بی عار و بیکار و بدبخت

سایر اخبار
برگزدیدها