یادداشت
گفتگو و گزارش

اعضای بدن ۱۴ بیمار مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد اهدا شد

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج گفت:از یک سال گذشته تاکنون اعضای بدن ۱۴ بیمار مرگ مغزی در استان اهدا شده است.

اعضای بدن ۱۴ بیمار مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد اهدا شد

اَفتونیوز| ایرنا نوشت؛ سینا سعیدی روز یکشنبه به مناسبت روز اهدای عضو گفت، در این مدت۴۰ عضو حیاتی بدن بیماران مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهدا شد.

وی بیان کرد: یک ساله گذشته تاکنون ۲۴ کلیه، ۱۴ کبد و ۲ پانکراس بیماران مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد به بیماران نیازمند اهدا شده است.

سعیدی تصریح کرد:کودک چهارساله ای به نام ایلیا خلیلی تبار کم سن و سال ترین فرد اهدا کننده عضو یک سال گذشته تاکنون در استان بوده است.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج بدون اشاره به آمار گفت: تاکنون شمار زیادی از مردم کهگیلویه و بویراحمد داوطلب دریافت کارت اهدای عضو شده اند.

سعیدی تصریح کرد: همه شهروندان نوعدوست می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ به صورت سریع و آسان داوطلب اهدای عضو شوند.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج عنوان کرد: همچنین افرادی که قصد دارند نسبت به اهدای عضو اقدام نمایند می توانند کد #۳۴۳۲*۳* را در تلفن همراه خود شماره گیری کنند تا کارت اهدای عضو برای آنان ارسال شود.

وی تاکید کرد: داوطلبان اهدای عضو علاوه بر آن نیز می‌توانند در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان Ehda.Center ثبت نام کنند.

سعیدی توضیح داد: بخش عمده ای از اهدا کنندگان عضو در این استان بر اثر سوانح رانندگی مرگ مغزی شده اند و سکته های مغزی و سقوط از ارتفاع از دیگر دلایل مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی ابراز کرد: اعضایی مانند کلیه، کبد، پانکراس و قرنیه در سه بیمارستان شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت از سوی متخصصان اعزامی از شیراز برداشت و برای پیوند به استان فارس ارسال می شود.

۴۰۰ شهروند کهگیلویه و بویراحمد که عضو پیوندی دریافت کرده اند زندگی و سلامتی خود را مدیون ایثارگری خانواده هایی است که اهدای عضو بیماران مرگ مغزی خود پیوند رضایت داده اند.

اعضای حیاتی بیش از ۲۰۰ بیمار مرگ مغزی کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۱ تاکنون به بیماران نیازمند اهدا و برای پیوند به بیمارستان پیوند شیراز ارسال شده است.

جوان‌ترین اهدا کننده عضو در این استان کودک ۱۹ ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو فردی ۷۱ ساله بوده است.

واحد فراهم آوری پیوند اعضا از سال ۱۳۹۰ در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در این استان حدود ۷۲۶ هزار نفری فعال شده است.

تاریخچه پیوند عضو

پیوند اعضای بدن به مفهوم مدرن و کنونی آن یعنی جایگزینی یک عضو با عضو مشابه درطب ایران، درسال ۱۳۱۴ با انجام پیوند قرنیه توسط شادروان دکتر شمس پایه‌گذار چشم پزشکی مدرن در ایران در تهران انجام شد و با آموزش دستیاران و جراحان چشم دراین بخش ادامه یافت و به دنبال آن و با کمی فاصله دکتر خدا دوست، استاد جراحی چشم دانشگاه شیراز این کار را دنبال کرد و پیوند قرنیه را که مورد نیاز بسیاری از بیماران بود، انجام داد. ‏

نخستین پیوند کلیه در ایران در سال ۱۳۴۷ در بیمارستان نمازی دانشگاه شیراز توسط دکتر سنادی زاده انجام شد که از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ نزدیک به ۸۰ مورد پیوند کلیه انجام شد که به دلیل نبودن امکان برداشت در داخل کشور اعضای اهدایی از کشورهای خارجی وارد می شد.‏


به گفته متخصصان هشت عضو و ۵۲ بافت انسانی افراد مرگ مغزی قابل اهدا است و اعضایی مانند ۲ کلیه، کبد، روده،۲ ریه، پانکراس و قلب در صورت اهدا جان انسان ها را نجات می دهد،بافت های انسانی مانند پوست، قرنیه ها، مفاصل و استخوان با هدف پیشگیری از معلولیت اهدا می شود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها