یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز؛


ابهاماتی پیرامون سفر رئیس جمهور به استان/ پشت پرده های تعویق مکرر سفر رئیسی

طی ماه‌های اخیر همواره صحبت از سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح بوده است که هر بار این سفر به تعویق افتاده است اما به جای آن هفته های اخیر شاهد ورود سه تن از مسئولان بلندپایه کشوری شامل معاون اجرایی رئیس جمهور و وزیر کشور و وزیر میراث فرهنگی به استان بوده‌ایم.

ابهاماتی پیرامون سفر رئیس جمهور به استان/ پشت پرده های تعویق مکرر سفر رئیسی

اَفتونیوز| دور نخست سفرهای استانی رئیسی در مردادماه و با استان کرمان به پایان رسید. دور دوم سفر های استانی از ۲۴ آذرماه ۱۴۰۱ و با سفر به استان خراسان جنوبی آغاز شد و رییس جمهور در ادامه به استان های یزد، بوشهر و خوزستان  هم رفت.

معاون جدید اجرایی رئیس‌ جمهور، در نخستین جلسه هیأت دولت پس از انتصاب به این سمت، اعلام کرده بود: رئیس جمهور گفته‌اند که در دور دوم سفرهای استانی دولت اولویت بر طرح‌های اقتصادی و با تأکید بر پروژه‌های اشتغال‌آفرین خواهد بود. محسن منصوری اشاره کرد «دور دوم سفرهای استانی با سفر رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت به زنجان آغاز شد و با هماهنگی با رئیس ‌جمهور این سفرها ادامه می‌یابد.»

طی ماه‌های اخیر همواره صحبت از سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد  مطرح بوده است که هر بار این سفر به تعویق افتاده است اما  به جای آن هفته های اخیر شاهد ورود سه  تن از مسئولان بلندپایه کشوری شامل معاون اجرایی رئیس جمهور و وزیر کشور و وزیر میراث فرهنگی  به استان بوده‌ایم.

اگر در یک پیوستار تاریخی به اخبار مربوط به زمان سفر ریاست جمهوری به استان بپردازیم متوجه خواهیم شد زمان این سفر مدام در حال تغییر بوده است.

در  تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ علی شهابی نسب در گفت و گو با رسانه ها  گفته بود، در سفر ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد بررسی مصوبات سفر دور اول و تحقق این مصوبات پیگیری می شود .

به نقل از تسنیم در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱ استاندار کهگیلویه و بویراحمد در شورای اداری استان گفت این استان تا نیمه دوم فروردین ۱۴۰۲ به طورکامل آماده سفر هیئت دولت خواهد بود.

در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج مسئولین استانی این روزها در تدارک سفر دوم دولت به استان هستند که بدون شک در بهار سال آینده خواهد بود.

در ۶ فروردین ۱۴۰۲ رسانه ها از خوزستان به عنوان اولین مقصد سفرهای رئیسی در سال جدید نام بردند و دلیل این انتخاب هم پروژه های مهم در دستور کار در این استان است .

در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ به نقل از تسنیم استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت سفر رئیس جمهور به استان برای اواخر خردادماه و اوایل تیرماه برنامه ریزی شده است.

در تاریخ ۹ اردیبهشت محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور برای بازدیدی ۲ روزه وارد استان شد، اینکه مجموع بازرسی معاون رییس جمهور و گزارشات مصوبات دور اول سفر دولت به چه صورت بوده را باید مسئولین استانی پاسخ دهند اما در عقب افتادن تاریخ سفر هیئت دولت احتمالا ارتباطی میان سفر منصوری به استان و عدم پیگیری مصوبات سفر دور اول وجود دارد چرا که معمولا بعد از مدت کوتاهی از سفر معاون رییس جمهور به استان ها و بازدید توسط وی سفر هیئت دولت رخ میداد در حالی که در استان بعد از سفر معاون رئیس جمهور فقط وزیر میراث فرهنگی و گردشگری سفری به استان داشت و از یک سری طرح ها بازدید داشت.

در بعضی محافل سخن از نارضایتی عملکرد مسولان ارشد استان بعنوان  یکی از علل عقب افتادن سفر ریاست جمهوری گفته میشود و سفر ضرغامی بعد از سفر معاون اجرایی در حالی که همگان در انتظار سفر رئیس جمهور بوده اند این گمان را تقویت میکند.

از طرفی هدف سفر دور دوم دولت به استان ها بررسی مصوبات سفر دور اول است ، اینکه در بازدید منصوری و ضرغامی چه اطلاعاتی به ریاست جمهوری منعکس شد که هموز برنامه ای برای سفر به استان ندارند جای بحث بسیار دارد و احتمالا  یکی از دلایل آن آماده نبودن مصوبات دور اول و کم کاری  مجموعه  مدیریتی استان  بوده  است.

پیش از این صولت مرتضوی، معاون اجرایی پیشین رئیسی که اکنون وزیر کار است، در جمع بندی دور نخست سفرهای استانی رئیسی گفته بود «دور دوم سفرهای استانی از اواسط مهر آغاز می شود» او تاکید کرده بود «۶۱ درصد از تعهدات دولت درباره مصوبات سفرهای استانی از محل منابع عمومی تا پایان شهریور پرداخت می شود.» مرتضوی درباره چشم انداز دور دوم سفرهای استانی به این نکته اشاره کرده بود که «دولت در ساخت مسکن و اشتغال» هدفگذاری کرده و متعهد شده «در یک برنامه زمان بندی تا پایان سال تمام تعهدات از محل منابع عمومی پرداخت می شود.»

با این حساب به نظر میرسد، نارضایتی از وضعیت مسکن ملی در استان و نبود هیچ پروژه در خور شان ریاست جمهوری برای افتتاح می‌تواند از عوامل به تعویق سفر ریاست جمهوری باشد، علاوه براین، باید اضافه کرد کیسه  خدمت مسولان استانی آنچنان خالی بوده است که جاده دهدشت_ پاتاوه با وجود پیشرفت بالای ۹۵ درصد به دلیل مشکلات فنی یکی از تونل ها نیز همچنان آماده بهره برداری نیست و در این بین کارخانه قند یاسوج نیز از جمله پروژه هایی است بناست با حضور رئیس جمهور زده شود اما از آنجایی که این کارخانه تحت مدیریت ستاد اجرایی فرمان امام ره  است و چندان ارتباطی با دولت ندارد.

در محافل غیر رسمی گفته می شود جریان تندرو و با نفوذ حامی دولت و مخالف استاندار ماه‌هاست در پی فرصتی برای حمله به استاندار هستند و بعد از برکناری مدیرکل سلامت استان این موضوع تشدید یافته است، برخی معتقدند این جریان با نفوذ احتمالا ساده از کنار سفر رئیس جمهور به استان عبور نکنند و قصد دارند بی پرده و بی واسطه برخی مسائل را با دولت درمیان بگذارند و به نوعی جبران مافات کنند.

در پایان می‌توان گفت، مجموعه این عوامل در کنارهم و علت های دیگری که بر ما پوشیده است سبب شده سفر ریاست جمهوری به استان پی در پی به تعویق بیفتد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 ناشناس 1402/3/1 11:15:27

    هر چه مطلب بزنی به دروغ به جایی نمی رسی،حیات دیگه رنگ نداره

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها