یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز؛


نشانه شناسی فعالیت های انتخاباتی؛ چرا «تاجگردون» از سی‌سخت شروع می کند؟!/ «کیخسرو» و همراهان سرسخت از دنا می‌آیند!

با توجه به‌ شناختی که از تاج گردون وجود دارد انتخاب سی سخت برای کوهنوردی محاسبه شده بود است، چرا که نام این شهر برگرفته از افسانه شاهنامه شاهکار بزرگ پارسی گویان است که لر زبانها ارادتی خاص به این کتاب بزرگ دارند.

نشانه شناسی فعالیت های انتخاباتی؛ چرا «تاجگردون» از سی‌سخت شروع می کند؟!/ «کیخسرو» و همراهان سرسخت از دنا می‌آیند!

اَفتونیوز| تاجگردون و هواداران اش فراخوانی را برای کوهنوردی در کوه‌گل سی‌سخت روز جمع پنجم خرداد منتشر کرده  اند که قطعا میتواند حاوی پیامی باشد که در این مطلب سعی میشود این پیام رمزگشایی شود.

تاج گردون بعنوان یک کنشگر سیاسی همواره نشان داده درک صحیحی از رسانه، افکار عمومی و  علوم ارتباطات دارد، وی برخی از فعالیت های تبلیغاتی خود را با روش های نمادشناسی(نشانه شناسی ) به پیش میبرد، نشانه چیزی است که به غیر از خود دلالت دارد، در علم زبان شناسی گفته می شود، ارزش نشانه ها  ناشی از رابطه ی آن با نشانه های ديگر است. در واقع هر نشانه ای دال بر معنا و مفهوم دیگری است، در این فقره تاج گردون ظاهرا قصد دارد با تنی چند از دوستان به کوهنوردی برود اما در پس این کوهنوردی و محل انتخابی آن پیام های سیاسی و انتخاباتی نهفته است. 

اگه مخاطب صفحه اینستاگرامی تاج گردون باشید متوجه خواهید شد که ورود و خروج فیزیکی به منطقه را هیچ گاه بصورت مستقیم عیان عنوان نمی کند،  یا به عنوان مثال، تاجگردون وقتی می‌خواهد حضور خود در گچساران را به صورت غیرمستقیم به هواداران همشهری اش اعلام کند عکسی از ورودی شهر میگذارد و متنی نیز مینویسد یا هم گاهی چیزی نمی‌نویسد و بدین گونه حضور خود در منطقه را اعلام می‌کند یا با نشان دادن غروب سمیرم به مخاطبان می گوید در مسیر تهران هستم اگر در نزد  او پیگیر کاری هستند در تهران دنبال او باشند.

 در ماجرای تغییر نام استان که مردمی که در کنار هم زندگی میکنند را با قضیه جوجه تیغی هایی که مجبور بودند زمستان را در کنار هم با وجود زخم خوردن تحمل کنند تشبیه کرده بود.

با توجه به‌ شناختی که از تاج گردون وجود دارد انتخاب سی سخت برای کوهنوردی محاسبه شده بود است، چرا که نام این شهر  برگرفته از افسانه شاهنامه شاهکار بزرگ پارسی گویان است که لر زبانها ارادتی خاص به این کتاب بزرگ دارند.

 اگر در تاریخ کیخسرو و یارانش به دنا رفته و دیگر بازنگشتند اما این بار تاجگردون خود را در قامت کیخسروی میبیند که همراه یارانش از دنا برمیگردد و مبارزه را پس از بیش از سی ماه سختی دوباره از سر می‌گیرد، در واقع تاج گردون با نمایش یاران سخت کوشی و قدیمی اش  قصد دارد آنها را به رخ بکشد.

از طرف دیگر انتخاب سی سخت می‌تواند نماد  و تبلور سختی ایامی باشد که بر وی گذشته است و او قصد دارد میدان موجود  را برهم بزند.

فرضیه دیگر، این سفر می‌تواند به دفاع جانانه تاجگردون از جانباختگان حادثه هواپیمایی در مجلس اشاره داشته باشد جمله معروف «ای دنا ما را ببخش که قد تو را کوتاه تر حساب کردیم»



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 5 نظر

  • 1 محمدی 1402/3/13 22:6:54

    تاجگردون در دنا و بویراحمد هیچ جایگاهی ندارد البته تجربه نشان داده که هیچ کس برادرش را ،یا همسایه اش را ول نمی کند به دنبال غریبه راه بیفتد از قدیم گفتند برادر اگر گوشت برادر را بخورد استخوانش را دور نمی اندازد و استخوان دیگری را بردارد بهتر است خودش را به زحمت نیندازد دنا و بویراحمد مهد شیران و دلیران است کسی منتظر نیست شیری از دیار دیگری قصد عزیمت کند

    پاسخ
  • 2 صابری 1402/3/4 19:54:2

    جناب تاجگردون تاریخ را دوباره برایت می‌نویسیم که بدانی بویراحمد و دنا نه آنگونه ذلیل است که تو میخواهی و نه تو آنگونه بزرگی که میخوانی. سی سخت به سختی و همت مردمانش بلند آوازه هست و خواهد بود مبادا از سختی پله ای برای بالا رفتن از آن بیابی که جواب این مردم سخت خواهد بود. این مردم مهمان نوازند و قطعا احترام شما برایشان واجب ولی شما رعایت کن که میهمانی و آمده ای به تفریح نه جیغ و داد کثیف انتخاباتی.

    پاسخ
    • 2 - 1 بویراحمد پاسخ به : صابری 1402/3/14 6:35:24

      در مورد این تاریخ سازی که نوشتین میشه بیشتر توضیح بدی؟ قطعی رجال نیومده که امثال تو بخواد برای تاجگردون و بویراحمد تاریخ ساز بشه و به قول آقای....اومدن یا نیامدن مردم سیسخت پای صندوق انتخابات چندان مهم نیست. یه نگاه به وضعیت شهر توریستیت و امکاناتش بندازی متوجه عمق تفکر و سخت بودنت خواهی شد و در مورد آداب و رسوم مهمان نواز بودنتون هم بیشتر توضیح بده .

  • 3 سی سخت 1402/3/2 9:40:34

    تاجگردون فراخوان کوهنوردی زده. روشنفکر فراخوان فاتحه خونی زده. حضرت عباسی تفاوت این دونفر زمین تا آسمان نیست

    پاسخ
    • 3 - 1 بتی خسروی پاسخ به : سی سخت 1402/3/16 0:6:11

      تاج گردون فرزندِ دنا چهره ی موفقِ سیاسیِ ایلِ لر نمادِ بزرگی و پاک دستی او همیشه در فلبِ ما لر زبانان جای دارد تاج گردون قهرمانِ یک ایل است نه یک شهرِ کوچک

سایر اخبار
برگزدیدها