یادداشت
گفتگو و گزارش

میراث «مقدم» در یاسوج؛ شهرداری که رکوردار بیشترین استیضاح است!

طی این مدت نه تنها اقدام مهمی در شهر یاسوج از حیت عمرانی ، زیربنایی ، فضای سبز و احداث پارک ، ترافیک ، ساماندهی مشاغل ، سیما و منظر شهری ، ساماندهی ساخت و سازها ، خدمات شهری و ... بعمل نیامده است بلکه طی این مدت شهر یاسوج در بسیاری از شاخص ها افت محسوسی داشته است

میراث «مقدم» در یاسوج؛ شهرداری که رکوردار بیشترین استیضاح است!

افتونیوز - یادداشت مخاطبان - غلام صالحی
از مرداد ماه 1396 که برای چهار سال اول نستهن مقدم به عنوان شهردار یاسوج انتخاب شد تا امروز نزدیک به شش سال می گذرد . بررسی  و سنجشِ عملکرد شهرداری و نحوه ارایه خدمات از دو منظرِ عینی و ذهنی می تواند صورت گیرد. از منظر عینی, کیفیت ارایه خدمات شهری بر پایه سنجش آنها نسبت به استانداردهای بیرونی صورت می گیرد. اما در منظر ذهنی, احساس مردم و میزان رضایت آنان از خدمات شهری, تعیین کننده «کیفیت عملکرد شهرداری» است. سوال اساسی که اینجا مطرح می شود  میراث ماندگار خدمت آقای مقدم که  شش سال سکاندار شهرداری یاسوج بوده و طولانی ترین دوره منصب شهردار شهرداری یاسوج را در کارنامه خود دارد چه بوده است با تناقضی عجیب روبرو خواهیم شد  که از منظر نگاه شهروندان ، شهردار و کارشناسان مدیریت شهری قابل بررسی است. 

شهروندان خواهند گفت که طی این مدت نه تنها اقدام مهمی در شهر یاسوج از حیت عمرانی ، زیربنایی ، فضای سبز و احداث پارک ، ترافیک ، ساماندهی مشاغل ، سیما و منظر شهری ، ساماندهی ساخت و سازها ، خدمات شهری و ... بعمل نیامده است بلکه طی این مدت شهر یاسوج در بسیاری از شاخص ها افت محسوسی داشته است  به گونه ای که تغییر محسوس و مشهودی که بتواند ذهن شهروندان را به سمت رونق و آبادانی شهر طی این سالها هدایت کند وجود ندارد . بعبارت دیگر به جز تغییر در ارتفاع و سطح اشغال ساختمان ها که سود این تخلف به جیب شهرداری یاسوج می رود تغییری در کلیت شهری یاسوج و ساختارها و ارتقای زیر ساخت های آن بوجود نیامده است. 

در مقابل ،  شهردار شهر یاسوج  با اعتماد به نفس خواهد گفت که طی این شش سال به اندازه سی سال و یا بیشتر کار عمرانی و اقدامات اساسی صورت گرفته است . اشاره ایشان عمدتا به اقداماتی نظیر جدول گذاری و  آسفالت محدوده شرف آباد و ...  ، احداث بلوار حضرت آیت ا... ملک حسینی ، پل چهارم بشار  ، کارخانه پسماند دشتروم و ... می باشد.

اما از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان و متخصصین مدیریت شهری ، اعتقاد دارند طی شش سال دوره شهرداری آقای نستهن مقدم عملکرد قابل قبولی از ایشان در صفحه مدیریتی شهرداری یاسوج ثبت نگردیده و با ایجاد دو دستگی و تفرقه در شورای شهر بیشترین  آسیب را به نهاد شورا و اعتماد مردم به فلسفه شورا و در نهایت به شهرداری یاسوج وارد نمود. اگر قیر رایگان دولت نبود شاید آسفالتی صورت نمی گرفت ( هر چند  که عمده آسفالت انجام شده در محدوده هایی بوده که کمترین میزان اخذ پروانه از شهرداری را داشته اند )  ، پل چهارم بشار که به طور کامل از محل اعتبارات عمرانی دولت و بدون هیچگونه هزینه‌کردی از طرف شهرداری یاسوج در حال انجام است . بلوار آیت الله ملک حسینی که هنوز در ابتدای راه بوده و با واگذاری اراضی زیادی از طرف شهرداری و نابودی سرانه های شهری هنوز راه درازی تا انتهای عملیات اجرایی پروژه وجود دارد و قابل دفاع نیست  . وضعیت نگران کننده شهرداری یاسوج در موضوع ترافیک ، عدم تعیین تکلیف خیایان جمهوری اسلامی که یکی از معضلات ترافیکی شهر یاسوج می باشد و شروع پروژه های جدیدی به نام بلوار آیت الله ملک حسینی ( ره ) و ادامه پل چهارم بشار که اولی در وضعیت فعلی اولویت شهر نبوده و دومی نیز بعلت آرای صادره دیوان عدالت اداری و عدم تملک اراضی ، ادامه مسیر پل چهارم که به وضع موجود و 20 متر کاهش پیدا نموده عملا فاقد تاثیر گذاری لازم در رهایی شهر یاسوج از سمت جنوب به یک تک ورودی است که هر روزه وقت زیادی از شهروندان را در ترافیک های سنگین میگیرد.

موضوع مهم شهرسازی در طی دوران مدیریتی آقای مقدم نیز مبین آن است که تقریبا به ندرت ساختمانی را می توان پیدا کرد که مطابق مفاد پروانه صادره ساخت و ساز صورت گرفته و یا اینکه برنامه ای برای مقابله و کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز داشته باشد ( طبق برخی گزارشات شهر یاسوج به تناسب وسعت و تعداد ساخت و ساز دارای بیشترین تخلفات ساختمانی در کشور است )  . طبق بررسی های کارشناسی تقریبا عمده ساخت و  سازهای محلات اطراف شهر طی دوره شهرداری آقای مقدم از کنترل شهردار یاسوج خارج بوده و هر کس آن گونه که دوست داشته اقدام به ساخت و ساز کرده است. 

کارخانه پسماند دشتروم با هیاهوی رسانه ای فراوان افتتاح شد . چه بر سر آن آمده ؟ آیا شهروندان محترم یاسوج از این فاجعه مدیریتی و احکام سنگین  پیش روی دیوان عدالت اداری خبر دارند ؟ دهها میلیارد تومان خسارت از جیب شهروندان را چی کسی باید پاسخگو باشد  . بحران زیست محیطی دو پشته دشتروم  با این اقدامات بی ثمر را چه کسی باید پاسخگو باشد. 

فرش قرمز برای سرمایه گذار کارخانه دو پشته دشتروم به یکباره و بدون یک روز کار رنگ باخت و به راهروهای دادگاه و دیوان رسید تا تقابل سرمایه گذار و شهرداری در نهایت به پرداخت قیمت کارخانه ای پسماند از جیب شهرداری و رها کردن آن توسط سرمایه گذار در آینده نزدیک منجر شود .

بنابراین آقای نستهن مقدم تقریبا فاقد میراثی از خدمت ماندگار در طول دوران مدیریتی خود در شهر یاسوج  می باشد و میراث ایشان شاید رزومه شش سال شهرداری یاسوج برای آرزوها و اهداف شخصی در آینده باشد . 

نستهن مقدم طی این شش سال با احتساب استیضاح پیش رو دارنده رکورد استیضاح در بین همه شهرداران کشور بوده که پنج بار استیضاح شده است و  هر بار با استیضاح شهردار ، وقت و انرژی مجموعه شهرداری و شورا را به خود معطوف کرده  و شهردار احتمالا طی این استیضاح ها مجبور به دادن امتیازات فراوان به شورای شهر برای بقای مدیریت خویش بوده است  و هر بار نیز بعد از پایان استیضاح تا مدتها سرمست از پیروزی و رای نیاوردن استیضاح آن هم با سه نفر حامی و چهار نفر مخالف.

متاسفانه عملکرد ضعیف وناامید کننده شهردار یاسوج  تا سالها این شهر را عذاب خواهد داد که امیدوارم شورای محترم شهر یاسوج در پیشگاه خدواند متعال و وجدان خود پاسخی به آن داشته باشند . 

در قسمت بعد به تفکیک حوزه های مختلف عملکرد شهردار یاسوج را تشریح خواهم کرد. 

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 9 نظر

  • 1 ناشناس 1402/3/5 13:8:20

    مقدم شایسته بهترینهاست.هیچ شخصی نمی تواند با این شورای ضعیف کار کند. مقدم به فضل الهی با پشتوانه علمی اجرایی که دارد وارد کارزار انتخابات خواهد شد تا روسیاه شوند بدخواهان و تنگ نظران

    پاسخ
  • 2 شهروند 1402/3/4 18:14:41

    مقدم نمیتونه حقوق کارکنان خودشو بده چه انتظاری داریم که شهرو آباد کنه، خدا به داد ما برسه ببینم اون شورایی که موافقشه کی به خودش میاد که بفهمه مقدم مال این کارا نیست هر چه زودتر برکنارش کنن تا لااقل یه آدم با انصافی بیاد که حق و حقوق این قشر زحمتکشو بده

    پاسخ
  • 3 دلسوز شهر 1402/3/4 15:20:10

    احمدی کیش ی آدم ...... ک این شهر رو به نابودی کشاند‌..قطعا مردم یاسوج حقشونه که امثال احمدی کیش ها و مقدم ها و آشناها باید سرشون حکومت کنند .نهادهای بازرسی کننده و امنیتی اگر روی کارهای مقدم دقیق بشن باید از در شهرداری تا ..... یکسره ببرنش‌..گند زدن به شهر و شهرداری .

    پاسخ
  • 4 فاتحی 1402/3/4 14:59:58

    مقدم بدرد ..... هم نمیخوره ....خاک بر سر شورا با انتخاب این شهردار

    پاسخ
    • 4 - 1 یاسوج پاسخ به : فاتحی 1402/3/5 12:15:25

      خاک بر سر ماها که این شورا را انتخاب کردیم ، اگه شورا، شورای مقتدر و توانمند و دلسوز مردم بودند اصلا مقدمی وجود نداشت ، مقدم رو فقط حاج دهراب پور خوب می‌شناخت

  • 5 شهرداری 1402/3/3 23:28:41

    دکتر مقدم فردی توانمند است.به خاطر مشکلات به جا مانده و ضعف شورای شهر این بی نظمی در سطح شهر حاکم است. دکتر مقدم انشاالله در انتخابات پیش رو مجلس ثبت نام خواهند کرد

    پاسخ
    • 5 - 1 ایلخانی پاسخ به : شهرداری 1402/3/4 14:17:11

      شهر یاسوج را اباد کرد الحمدالله حالا نوبت چندین شهرستانه که اونا هم اباد کنه یکسره جاودان بشه

    • 5 - 2 بهروز کامیاب پاسخ به : شهرداری 1402/3/4 12:18:45

      خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی

    • 5 - 3 ناشناس پاسخ به : شهرداری 1402/3/4 10:54:2

      دکتر مقدم توانا و کاردان

سایر اخبار
برگزدیدها